• Sniper

    Bör vi ge honom ett eget rum?

    Min son är 19 månader gammal, han har sedan från födseln delat rum med oss och det enda vi gjort hittills är att skärma av med ett draperi emellan vår sida av rummet och sonens "rum". Vi funderar på att bygga en vägg emellan, då vi inte f.n har möjlighet att uppgradera till en trea.

    Vad tycker ni? Fler som haft äldre barn som delat rum med föräldrarna? När behöver de eget rum?

  • Svar på tråden Bör vi ge honom ett eget rum?
  • Pippit

    Vi delade tills vår dotter var 2,5 år utan problem. Sedan flyttade vi och då började hon sova hela nätterna i eget rum direkt men vill att vi ligger hos henne tills hon har somnat.

    Jag tror inte att barnen behöver eget rum förrän de är ganska stora. De brukar ta utrymmet de har tillgång till som sitt eget och sprida ut både sin lek och sina saker överallt. Däremot kanske föräldrarna behöver eget rum efter ett tag...

  • Flickan och kråkan

    Oj, våra två äldsta pojkar sov i vårtt rum tills de var 5 respektive 6,5 år. De hade ett gemensamt lekrum men där förvarades mest grejer. Lekte gjorde de på alla andra ställen. Vår yngsta är 19 månader och har inte eget rum fast det finns rum. Sover med oss och vill ju leka där andra är så eget rum har han inte något behov elker glädje av än på länge. Flyttade till hus i somras och då kändes det läge för de äldsta ned eget rum. Få vara ifred från brorsor med kompisar huvudsakligen....men de är som ssgt idag 5,5 drygt respektive 7 .

  • isolande

    Det får väl ni avgöra? Sover alla bra med upplägget ni har så är det väl bara att fortsätta så?

    Våra barn flyttade ut ur vårt rum när de var 6-8 månader. Inte för att de behövde det, utan för att jag inte kan sova i samma rum som prasslande och stånkande gnölbebisar Flört. Hade jag kunnat det hade de nog fått dela med oss längre.

  • Maddi

    Min är strax 2 och sover med oss och kommer göra ett bra tag till antar jag. Vi har 3 tomma rum men inte en tanke på att skaffa eget till honom än. Leksakerna har han i köksdelen/vardagsrummet (öppen planlösning). Han tycks vara nöjd. 

  • Natulcien

    Vår son fick eget rum när han var 14 månader eftersom vi flyttade då. Men då hade han sovit hela nätter väldigt länge. Annars hade vi inte lagt honom i eget rum.
    Men det var ju inte så att han behövde ett eget rum. Han hade lätt kunnat sova hos oss fortfarande (4 år), och vaknar han på natten, vilket är sällsynt, så kommer han ju in till oss. Glad

    Gör så som ni trivs med. Jag tycker inte att en 19 månaders är "ett äldre barn". Glad

  • Druttelina

    Det enda jag gör i ett sovrum, är sover samt förvarar kläder. Innan jag flyttade till större, så var sovrummet inrett som barnrum. Jag och barnet delade säng och hade en varsin garderob.

    Numera har jag alla garderober i mitt rum. Jag har även en egen säng där, men jag samsovit fortfarande med barnet i barnets rum.

  • Druttelina
    Druttelina skrev 2015-01-26 18:26:07 följande:

    Det enda jag gör i ett sovrum, är sover samt förvarar kläder. Innan jag flyttade till större, så var sovrummet inrett som barnrum. Jag och barnet delade säng och hade en varsin garderob.

    Numera har jag alla garderober i mitt rum. Jag har även en egen säng där, men jag samsovit fortfarande med barnet i barnets rum.


    *Samsover

    Barnet är fyra år.
Svar på tråden Bör vi ge honom ett eget rum?