• Hanna665555

    Gå till förskola med stort blåmärke på kinden???

    Hej!

    Sitter här med typiska mamma-nerver! Helt löjligt egentligen att man skall behöva ens fundera men jag frågar ändå! 

    Min nästan treåring går tis-tors på förskola o har i söndags druttat med ansiktet och kinden rätt ned i legolådan och slagit i kanten. Detta när hon lekte med storasyrran som drog henne på skoj ovanpå en lektunnel då hon föll av. Detta har resulterat i ett stort märke på kinden. Ser ut som att hon fått en riktig smäll i princip. 

    En ren olycka alltså. Till saken hör dock att vi går på en ny förskola (har bara gått ett litet tag).

    Min fråga är - skulle ni "våga" gå dit eller skall jag hålla henne hemma denna vecka? Känner att personalen verkar bra men känner dem ju inte än o vet inte hur man resonerar som förskollärare när ett barn kommer med ett stort märke på kinden??? Kan ju inte vara första gången....eller?

    Någon här som är förskollärare som kan svara?

    Känns ju löjligt att gå hemma med henne när vi inte har något alls att dölja så att säga men ibland blir man ju lite mörkrädd när man läser historier här på Familjeliv.

    Tack på förhand för svar.

  • Svar på tråden Gå till förskola med stort blåmärke på kinden???
  • Anonym (*)

    Om du ändå inte jobbar så gör som du vill. Men jag fattar inte varför du skulle skämmas.

    Om du jobbar så tycker jag du ska lämna, man vabbar inte om barnet är friskt.

  • Yonndax

    Nu hade sonen visserligen gått nästan 1 år på förskolan när han trillade ner från soffan och fick en fin blåtira runt ena ögat. Vi lät honom gå dit en ändå och det var ingen som reagerade. Jag tycker du kan låta ditt barn gå dit. Om personalen frågar är det ju bara att säga som det är. Är barnet dessutom nästan 3 borde den kunna svara själv dessutom att den inte har blivit slagen utan trillade. Det är ju lika lätt hänt att ditt barn trillar och får ett blåmärke på dagis.

  • Hanna665555

    Tack för svar! Visst jobbar jag men har sån tur att jag har eget och kan jobba kvällstid när ungarna har lagt sig så jag får möjlighet att umgås med dem mycket dagtid!

    Vabba skulle det alltså inte handla om! 

    Nej jag håller med. Känns ju löjligt att stanna hemma när man inte gjort något. Har blivit lite hjärntvättad av skräckhistorier här på FL som man ju inte ens vet om de stämmer! 

    Tack igen! Fler erfarenheter välkomnas dock! 

  • Kasperina

    Hahaha jag förstår tanken, men du behöver inte oroa dig

    Min dotter hade konstant bulor i pannan och blåmärken på armar o ben från start till ca 2 år. Lillbrorsan hade jämt blåtiror i samma ålder. Vissa barn slår sig mer än andra

  • Anonym (Anonymus)

    Ingen som jobbar på förskola som också kan svara? Alltid intressant att höra Era åsikter och erfarenheter. Ni kan ju verkligheten så att säga????!! 

  • Anonym (M)

    Om du håller honom hemma en vecka för att sedan lämna honom på förskolan med svaga rester av ett stort blåmärke DÅ finns det anledning för personalen att misstänka att du försöker dölja något. Låt honom gå på förskolan du! Personalen där, om några, vet att barn ramlar och slår sig ibland. Det är inget konstigt.

  • Hanna665555
    Kasperina skrev 2015-01-26 17:41:43 följande:

    Hahaha jag förstår tanken, men du behöver inte oroa dig

    Min dotter hade konstant bulor i pannan och blåmärken på armar o ben från start till ca 2 år. Lillbrorsan hade jämt blåtiror i samma ålder. Vissa barn slår sig mer än andra


    Ja haha, det är ju lätt att oroa sig för saker som har typ suuuupersmå risker sen man blev förälder har jag märkt! Som till ex detta. Men det är klart, jag kan ju inte vara den enda som gått till förskolan med en unge med ett blåmärke på kinden! 

    Tack igen!
  • Hetlena

    Barn gör sig illa! Man kan inte dra slutsatsen att alla barn med blåmärken blir slagna. Men om du beter dig som att det är nåt skamligt kan det nog tolkas som att nåt inte står rätt till. Skulle det dessutom komma fram att du haft barnet hemma pga blåmärke i ansiktet så blir nog en del snack =/

Svar på tråden Gå till förskola med stort blåmärke på kinden???