• Anonym (Fy)

    Vidrig värk och mående vid ägglossning??

    Jag mår hemskt vid ägglossningen. Det börjar två-tre dagar innan med grym värk i livmodern och på slutet mot sidan av en äggstock. Värken påminner om en kombo mellan mensvärk och träningsvärk. Och sitter i nedre delen av magen. Mår dessutom riktigt illa till och från. Magen blir bubblig och orolig. Känner mig matt och allmänt olustig.

    Mens känner jag knappt av i jämförelse med ägglossningen. Tempar som preventivmedel för att slippa hormoner.

    Någon som känner igen detta?
    Vad kan man göra?

  • Svar på tråden Vidrig värk och mående vid ägglossning??
  • Cystan
    Anonym (Fy) skrev 2015-01-26 20:41:34 följande:

    Jag mår hemskt vid ägglossningen. Det börjar två-tre dagar innan med grym värk i livmodern och på slutet mot sidan av en äggstock. Värken påminner om en kombo mellan mensvärk och träningsvärk. Och sitter i nedre delen av magen. Mår dessutom riktigt illa till och från. Magen blir bubblig och orolig. Känner mig matt och allmänt olustig.

    Mens känner jag knappt av i jämförelse med ägglossningen. Tempar som preventivmedel för att slippa hormoner.

    Någon som känner igen detta?
    Vad kan man göra?


    GUD, satt precis och tänkte på detta och gjorde ett inlägg i en grupp på FB om det.

    Hade SKITONT på venusberget i början av veckan, i 3 dagar, som om någon hade slått mig... nu har jag "mensvärk" i nedre delen av magen och bubblig i magen på detta också...

    Precis som du förklarar..

    Slutade med p-piller för 1 månad sedan så räknade inte med att det skulle sätta igång så snabbt, men hade varit underbart då vi planerar barn..

    Ingen aning vad man ska göra.. jag äter helst inga tabletter, försöker mest vila och dricka vatten :)
  • Flisan79

    Vad jag fattar så finns inte mycket att göra. Jag kan ha ont upp mot två veckor, en v före och en efter. Den här gången började det förra söndagen och själva äl var nu i lördags (får mest ont då). Nu har det som tur är nästan släppt helt.

    Innan barnen var det bara 2-3 dagar runt äl, sen har det blivit värre för varje barn.

    Blev ännu värre med hormonspiral då jag bildade cystor som kunde göra ont hela månaden. Käkade yaz p-piller förra året och jäklar va skönt att slippa skiten (tar bort äl), tyvärr så kom det biverkningar jag inte kunde leva med (dep, noll sexlust, humörsvängningar osv). Första äl efter yaz var "normal", endast lite ont runt själv äl-dagen men som sagt, nu är skiten tillbaka.

    Den som ger ett bra tips för att slippa detta ska få en puss av mig

  • Anonym (Fy)

    Jag har barn och har inga planer på fler. Tur är det. Finns inte en chans att jag vill eller klarar av sex i detta mående.

    Jag kände inte av ägglossning innan barnen men efter barn nr 2 har det blivit hemskt.

  • Miami

    Hade precis som du innan jag fick barn... Efter barnen är värken borta men jag mår pyton psykiskt istället... Svårt att sova, orolig, hjärtklappning mm... :( 2 veckor i månaden! Jag har inte heller några pms-symtom vid mens! Jag ska byta till hormonspiral nu, bm sa att det kunde bli bättre då?

  • Påven Johanna

    Jag mår också som ett as vid ägglossning, senast hade jag så ont i magen att jag knappt visste mig någon levandes råd. För mig har det kommit på senare år, jag hade aldrig så här när jag var yngre. 

  • Anonym (Fy)

    Ingen som vet varför man mår så dåligt?

    Ni som har ont; vart sitter er smärta?

    Min sitter i hela nedre delen av magen, mest mitt i men även kring en sida (den sida som ägglossning).

  • Anonym (cysta)

    Jag hade liknande besvär tidigare. Först bara ont vid ägglossning, sen började jag även få ont vid sex - då bokade jag en tid på gyn och det visade sig vara en stor endometrioscysta som behövde opereras bort. Efter operationen var smärtan borta.

  • Flisan79
    Anonym (Fy) skrev 2015-01-26 21:43:36 följande:

    Ingen som vet varför man mår så dåligt?

    Ni som har ont; vart sitter er smärta?

    Min sitter i hela nedre delen av magen, mest mitt i men även kring en sida (den sida som ägglossning).


    Det börjat som ilande/molande hela nedre delen av magen. Sen övergår det mesta till den sida ägget släpper. Får mer besvär när jag har äl från höger sida, vilket jag har 8 av 10 ggr.
  • Flisan79
    Anonym (cysta) skrev 2015-01-26 21:51:55 följande:

    Jag hade liknande besvär tidigare. Först bara ont vid ägglossning, sen började jag även få ont vid sex - då bokade jag en tid på gyn och det visade sig vara en stor endometrioscysta som behövde opereras bort. Efter operationen var smärtan borta.


    När jag hade hormonspiral så såg de en uppenbar cysta.

    När jag senast var hos gyn för att få yaz utskrivet så såg allt normalt ut. Möjligen en tendens till minimal pco.
  • Anonym (Fy)

    Har varit till gyn och det såg bara bra ut därinne.

Svar på tråden Vidrig värk och mående vid ägglossning??