• Anonym (Ensamstående)

    Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?

    Hej,
    Har googlat på frågan och fått lite otydliga svar. Det brukar finnas kunniga här inne, så jag postar frågan här.

    Jag och min exmake har gemensam vårdnad om våra barn. Barnen står skrivna hos mig och är hos mig större delen av tiden. Nu har jag hört via omvägar att mitt ex planerar att resa med mina barn och sin nya kvinna till hennes hemland (landet ligger utanför EU). 
    Barnens pappa har inte nämnt detta för mig.

    Fråga: Förr eller senare lär han ju ta upp detta med mig, då han har barnen så pass sällan att det kommer påverka tiden de är hos honom. Måste han säga till i förväg? Om han frågar har jag då rätt att neka honom? 
    Passen finns hos mig, men jag undrar om jag har juridisk rätt att säga nej? Eller måste jag gå med på det?

    Undanbeder diskussioner om varför jag ställer mig tveksam till att gå med på resan.

  • Svar på tråden Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?
  • kasovi

    Om det är till barnens bästa att avstå från resan så har du rätt att säga nej. Dvs om det innebär att de utsätts för att fara illa under resan.

    Det är däremot fult av dig att ta ifrån dem en resa/upplevelse om det endast är pga att du inte gillar tanken för egen del. Var inte självisk. Om du har barnen för det mesta så anses det nog vara till barnens fördel att få göra något kul tillsammans med sin pappa.

  • Anonym (hh)
    kasovi skrev 2015-01-27 12:16:04 följande:

    Om det är till barnens bästa att avstå från resan så har du rätt att säga nej. Dvs om det innebär att de utsätts för att fara illa under resan.

    Det är däremot fult av dig att ta ifrån dem en resa/upplevelse om det endast är pga att du inte gillar tanken för egen del. Var inte självisk. Om du har barnen för det mesta så anses det nog vara till barnens fördel att få göra något kul tillsammans med sin pappa.


  • Anonym (Ensamstående)

     


    Anledning till att jag känner mig tveksam har att göra med att landet i fråga är visserligen inte ett krigsdrabbat land men inte heller ett turistland. Jag kan alltså inte rakt av säga att det finns någon risk att åka dit, men samtidigt känns det tveksamt att åka till det. Det är ett land med hög arbetslöshet, hög kriminalitet och viss politisk instabilitet. Sjukvården har låg standard. 

    Så, min personliga åsikt om min exmake och/eller hans nya kvinna har ingenting med saken att göra. Jag skulle själv aldrig åka med barnen till det här landet och det är vad min oro grundas i främst.

  • Anonym (nope)

    Han har rätt till sammanhängande ledighet med barnen och kan välja att resa utomlands under den tiden om han vill. Att du inte vill resa till landet är inget hållbart argument för att neka barnen att resa.

  • nokla

    Jag behövde andra förälderns godkännande för att fixa pass till mitt barn, men inte sen till att resa när jag hade passet.

  • Anonym (hh)
    Anonym (nope) skrev 2015-01-27 12:41:03 följande:

    Han har rätt till sammanhängande ledighet med barnen och kan välja att resa utomlands under den tiden om han vill. Att du inte vill resa till landet är inget hållbart argument för att neka barnen att resa.


    Nja. Gemensam vårdnad om barnen innebär att föräldrar tillsammans ska fatta alla större beslut gällande barnen och att ingen av dem har rätt att på egen hand fatta sådana beslut. Det bör alltså råda konsensus om ett beslut ska vara giltigt.

    Vilka beslut får då föräldrar fatta på egen hand utan att rådfråga varandra först? Jo, sådana som har med vardagslivet att göra. Sådana saker som inte har någon större inverkan på barnen i längden. Typ vilken mat de ska äta till middag, vilken tid barnet ska sova, vilka kläder det ska ha på sig.

    Å ena sidan kan man se det som att barnet följer med dit föräldern är under sin umgängestid/botid med den föräldern eftersom det anses vara en vardagsfråga. Å andra sidan har inte den ena föräldern rätt att riskera sitt barns hälsa utan den andra förälderns godkännande genom att resa utomlands.

    Det är inte helt klart vad som gäller. Men jag skulle gissa på att man kan ta med sig barnet utomlands under sin egen tid med barnet om det handlar om en kort resa till ett turistland med bra sjukvård och som inte ä konfliktdrabbat. Allt annat än det är nog ett stort nja.

    Den enda gången det skulle vara motiverat vore om det fördelarna övervägde riskerna med en 'farlig' resa. Typ om det handlar om att träffa nära släktingar. Men i det här fallet handlar det inte om det så säger faktiskt att det är ett riktigt stort nja.
  • Anonym (Nja)

    Det är en rolig resa, men om du hittar avrådan på UD:s sida så kan du nog med gott samvete protestera. Säg samtidigt att inom EU skulle du aldrig protestera. Och som sagts tidigare av andra, det är inte för att träffa barnens släktingar utan till nya kvinnans hemland.

  • Anonym (nope)
    Anonym (hh) skrev 2015-01-27 12:52:44 följande:
    Nja. Gemensam vårdnad om barnen innebär att föräldrar tillsammans ska fatta alla större beslut gällande barnen och att ingen av dem har rätt att på egen hand fatta sådana beslut. Det bör alltså råda konsensus om ett beslut ska vara giltigt.

    Vilka beslut får då föräldrar fatta på egen hand utan att rådfråga varandra först? Jo, sådana som har med vardagslivet att göra. Sådana saker som inte har någon större inverkan på barnen i längden. Typ vilken mat de ska äta till middag, vilken tid barnet ska sova, vilka kläder det ska ha på sig.

    Å ena sidan kan man se det som att barnet följer med dit föräldern är under sin umgängestid/botid med den föräldern eftersom det anses vara en vardagsfråga. Å andra sidan har inte den ena föräldern rätt att riskera sitt barns hälsa utan den andra förälderns godkännande genom att resa utomlands.

    Det är inte helt klart vad som gäller. Men jag skulle gissa på att man kan ta med sig barnet utomlands under sin egen tid med barnet om det handlar om en kort resa till ett turistland med bra sjukvård och som inte ä konfliktdrabbat. Allt annat än det är nog ett stort nja.

    Den enda gången det skulle vara motiverat vore om det fördelarna övervägde riskerna med en 'farlig' resa. Typ om det handlar om att träffa nära släktingar. Men i det här fallet handlar det inte om det så säger faktiskt att det är ett riktigt stort nja.
    Vad man gör med barnen under sin tid med barnen är inget större beslut, som det är att bestämma vilken skola barnen ska gå i osv.

    Om man ska åka till Kålmorden eller inte är ett vardagligt beslut. Vilka barnen ska träffa på släktträffen osv.

    Finns inte en enda domare som skulle neka en utlandsresa för nöjes skull.


  • kasovi
    Anonym (Ensamstående) skrev 2015-01-27 12:36:09 följande:

     


    Anledning till att jag känner mig tveksam har att göra med att landet i fråga är visserligen inte ett krigsdrabbat land men inte heller ett turistland. Jag kan alltså inte rakt av säga att det finns någon risk att åka dit, men samtidigt känns det tveksamt att åka till det. Det är ett land med hög arbetslöshet, hög kriminalitet och viss politisk instabilitet. Sjukvården har låg standard. 

    Så, min personliga åsikt om min exmake och/eller hans nya kvinna har ingenting med saken att göra. Jag skulle själv aldrig åka med barnen till det här landet och det är vad min oro grundas i främst.


    Det spelar ingen roll om det är en charterresa eller ej, eller om du vill åka dit eller ej. Om de ska resa till den nya kvinnans hemland så har de förmodligen planer på att göra roliga saker som vid en "vanlig" resa, och vem säger att de ska bo i en sämre del av landet?

    Du borde nog ta upp detta med din exmake först och främst, och framförallt fråga om det stämmer. Om fadern har bedömt att resan är trygg för barnen så finns ingenting för dig att göra. Han har ingen rätt att bestämma var du reser med barnen, om det så är Gotland eller Kina, så länge det inte saboterar umgängestiden som barnen har rätt till med den andre föräldern. Tror inte direkt det handlar om att barnen ska ut i krig och smuggla knark på semestern.
  • Anonym (Nja)
    http://www.regeringen.se/sb/d/3436

    På denna sida finns information om länder och ibland områden i länder dit svenska medborgare avråds att resa. Är det något av dessa som ts ex med barn är på väg till så skulle jag råda henne att stoppa med de medel hon har. Jag har som vuxen varit på några ställen som avråds (i jobbet) och det är rätt besvärligt och i flera av dessa finns inga svenska ambassader.

    Sedan kan det finnas dålig sjukvård i ett land, det är lätt avhjälpt med en bra reseförsäkring. Kolla vaccineringar i tid och vilka andra sjukdomar som man kan behöva äta medicin för (malaria till exempel). Om sedan karln kan skicka henne meddelanden på facebook eller sms dagligen så tycker jag han kan lugna henne bra.
Svar på tråden Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?