• BrödernaBus

    Träna magen

    Jag har tagit mig i kragen och börjat på gym efter många års uppehåll. Tycker det är roligt och jag mår mycket bättre men jag har en fundering.
    Jag hade ju förhoppningar om att kanske kunna bli lite slankare i kroppen men det verkar som att ju mer jag tränar magen - ju mer putar den ut. Varför är det så och vad gör jag för fel? Jag använder dom maskiner som finns på gymet och gör således inga magövningar "på frihand"
    Nån som har något bra tips på hur magen ska bli lite plattare? Som det är idag ser jag gravid ut :( Har liksom aldrig blivit av med bebismagen fast yngsta sonen är 4½ år...

  • Svar på tråden Träna magen
  • rere88

    Musklerna byggs upp under fettet vilket får den o se större ut.

    Konditionsträna så du förbränner fettet innan du börjar bygga muskler.

    Prova jillian michaels 30 day shred challenge. . Har kört det 1v o magen är redan plattare o fett försvinner lite här o var :)

  • Linae86

    Jag skulle oxå säga kondition, OCH bra kost. Kosten är 80% av träningsresultaten och magen är det svåraste att jobba bort.

  • K grrl

    Det är ju inte nödvändigtvis fett, men att träna abs ger inte plattare mage. Har du putmage ska du träna coremuskulaturen istället - den inre korsetten, som håller inne buken.

  • K grrl

    PS: det är en utmärkt idé att börja på gym oavsett om man bara vill forma kroppen eller minska på fettet, eftersom man bara ser bedrövlig ut utan muskler och dessutom tappar muskelmassa under viktnedgång!

  • Marie90

    Tänk på att spänna in magen när du tränar (tänk dig att du ska dra in naveln) oavsett vilken övning du gör, då kommer du bättre åt "korsetten" tänk på det även när du promenerar eller lyfter något hemma :)

  • Mina fina hjärtan

    kännerigen mig jag har fått tre barn den minsta är tre år... har tränat ett bra tag men magen är större än någonsin efter grav... nu har jag börjat köra hårt med coreövningar (youtube &perfekt om man har smart teve) känner efter bara nån veckas träning att musklerna och stabiliteten börjar återkomma... magen putar dock f.farande...

  • Batmamba

    Håller med tidigare. Dra naveln mot ryggraden även när du gör övningar som primärt tränar ryggen liksom när du lyfter barnen, tar fram dammsugaren mm.

    Träna core tex genom plankan, vanliga och på sidorna. "Planka" på sidan där höften höjs och sänks är en av mina favoritövningar. Men jag är lite klen så du kanske behöver lägga en vikt mellan knäna för att det ska kännas.

  • Batmamba

    Ett tips till är att gå på ett par grupp-pass med core. Då får man bra tips om vad man bör tänka på. De passen innehåller också ofta balansträning och lite koordination vilket är lätt att glömma när man gymtränar (därmed inte sagt att du gör det!)

Svar på tråden Träna magen