Inlägg från: enimini |Visa alla inlägg
  • enimini

    Jehovas Vittnen och Beth-Sarim

    Vakttornet har även citerat en spiritist, Johannes Greber, och sökt stöd hos honom för sin Nya Världens Översättning (deras perversa och denoniska bibel)

    De hade artiklar om honom och hans spiritism, hans bibelöversättning, tex Johannes 1:1, var identisk med deras. Sedan ljög de om honom när de blev frågade i ett Vakna magasin varför dom inte citerade honom längre, då dom sa att han var just spiritist och JV är ju strängt förbjudna att associera sig med demoner och spiritism, och dom sa att dom inte visste att han var spiritist innan. Fast alla dessa gamla citat och artiklar finns också lättillgängliga, fotokopierade, på nätet.

    Deras bibel, Johannes 1:1, kallar Jesus (Ordet) för "en gud" med liten bokstav. Det gjorde även Greber i sin version, men han säger öppet att det var andarna som sa till honom att skriva så under sina seanser.

    Båda förminskar Jesus, tar bort hans roll som vår Skapare och förvandlar han även till en ängel, nämligen ärkeängeln Mikael. Dom förnekar mao Kristus, vilket gör dom till antikrist. Dom vänder folket bort från Jesus och endast de sk 144,000 smorda får ta del av Hans kött och blod; brödet och vinet. Och Jesus (Mikael) är endast medlare för den smorda klassen, de 144,000, mellan dom och Gud, medans den andra klassen (resten, de som ska leva på jorden och inte har ett himmelskt hopp) har de 144,000 som medlare mellan dom och Gud.

    Det är inte att undra på att djävulsdyrkare idag föredrar deras bibel, NVÖ, just för att den smädar Gud och vanställer hela Guds ord.

    De håller inne med namnen på översättarna för att dölja att inte en enda av dom var utbildad teolog och hade noll kunskaper i både Grekiska och Hebreeiska. Endast en av dessa hade några få års collegeutbildning, men kunde inte översätta en simpel biblisk text på Hebreeiska rakt av. De andra fyra hade knappt gått ut highschool, något som är vanligt bland vittnena eftersom högre utbildning är fel, dåligt, farligt och alla andra negativa adjektiv man kan komma på.

    Det var den uteslutna fd smorde Frans, som satt med i den styrande kretsen (toppen) som kom ut med denna information, vilket även det var ett slag mot organisationens integritet.

    Detta är en farlig, grym och satanistiskt sekt som bryter upp familjer, ruinerar deras medlemmar på alla sätt; finansiellt, spirituellt, intellektuellt osv, osv. Men tack vare internets framgång blir dom mer och mer avslöjade, många väljer att gå ur när dom får lära sig. Men många döljer även sitt förakt mot lögnen för att slippa bli uteslutna och separerade från sina familjer och vänner. Och många vägrar även att granska sekten för att dom -vill- inte tro att det inte är sant, särskilt svårt är det om man investerat hela sitt liv i detta. Så dom håller sig fast med hjälp av kognitiv dissonans och kallar all fakta, svart på vitt, lögner från avfällingar (den förvirrade människan här ovan är ett praktexemplar)

  • enimini
    Eberhard skrev 2015-02-01 20:59:18 följande:

    De ting som tas upp här är viktiga och jag skulle kunna kommentera alltsammans. Men eftersom tråden inte handlar om dem gör jag det inte här. I förbifarten kan jag dock konstatera att det inte finns något som visar att Greber säger att Jesus är identisk med ärkeängeln Mikael. Jag har tillgång till hans översättning och det sätt varpå han återger 1 Tess. 4:16 visar att han inte uppfattade saken så.


    Jag tror det endast är VT som påstår att Jesus alias är Mikael. Ser min text ovan och det ser ut som om jag menade att Greber påstod detsamma.

    VTs översättning säger ju inte rakt ut heller att Jesus är ärkeängeln utan det gör dom i sina mycket omständliga förklaringar i sina publikationer.

    Kort och gott så använder dom sig av uppenbarelsebokens beskrivning där Jesus kommer "med en ärkeängels röst", vilket enligt dom betyder 100% att Jesus är Mikael.

    Vad Greber anser om det vet jag inget om, men deras största likhet är ju just Johannes 1:1, där dom påstår att Jesus är "en gud", vilket ju förändrar hela bibelns innehåll. Likväl tror jag även Greber tillsätter ordet "andra" (alla andra ting) när det talas om vad det var Jesus skapade, eftersom dom påstår att Jesus (Mikael) själv är skapad.
  • enimini

    Jag kan inte hålla med dig alls. Och det är du som får komma med bevis på det du säger.


    Eberhard skrev 2015-02-01 20:45:59 följande:

    Den samlade samtida dokumentationen visar att Beth Sarim byggdes pga av Rutherfords behov av en bostad i San Diego. Utan Rutherfords klena hälsa skulle huset aldrig komma på fråga. Huset byggdes alltså uteslutande för att möta Rutherfords behov. Men Rutherford ansåg att detta inte kunde vara ett fullgott skäl, och därför insisterade han på att byggnaden skulle stå till "Furstarnas förfogande" och kallas Beth Sarim. Det var inte så att byggnaden planerades för att bli ett furstarnas hus och att Rutherford kunde använda den under tiden.

    Jvs historiebok ger en god bild av verkligheten när det gäller Beth-Sarim, fast den fuskar och förskönar när det gäller andra ting i Jvs förflutna. Deras historiebok hade ingen anledning att gå in på förutsägelsen angående 1925 i just detta sammanhang, för denna hade ingenting att göra med byggnaden. Beth-Sarim byggdes fyra år efter 1925. Förutsägelsen om 1925 är det största profetiska fiaskot som rörelsen någonsin upplevt. Man blev naturligtvis tvungna att uppge årtalet när fiaskot var ett faktum, men föreställningen om furstarnas återvändande gav man inte upp. Långt efter Rutherfords död ansåg man fortfarande  att furstarna skulle återvända till jorden FÖRE Harmageddon, och det var denna tanke som Rutherford knöt an till.

    Nej, pengarna kom inte från Sällskapet utan från privata vänner. Rutherford ville inte, smart nog, att huset skulle stå i hans namn. Pengarna kom från privata intressenter men Rutherford insisterade på att byggnaden skulle stå på Sällskapet och stå till förfogande till "furstarna". Den överfördes därför till Sällskapet innan Rutherford flyttade in. Dessa saker är solklara när man läser alla de samtida dokumenten. Det finns inte ett enda dokument från den tiden som säger att pengarna till Beth Sarim kom från Sällskapet. Och de privata vänner som finansierade byggnaden gjorde det för att hjälpa Rutherford, och det hade de gjort även om föreställningen om furstarnas återvändande inte knutits till projektet av Rutherford. Det var inte Rutherfords vänner i allmänhet som sponsrade byggnaden utan vissa penningstinna som i förväg klart indikerade att de ville finansiera en bostad åt Rutherford. Det håller därför inte att säga att  Jv i allmänhet bekostade byggnaden därför att de trodde på furstarnas snara återkomst.

    Du har fortfarande inte presenterat något bevis för att pengarna till Beth Sarim kom från Sällskapet och därmed indirekt från Jv i allmänhet. Jag upprepar att du inte kommer att göra det, eftersom det inte finns minsta belägg för ditt påstående. Lika lite kommer du att bevisa att Rutherfords två bilar bekostades av Sällskapet. Du nöjer dig med att påstå det, fastän samtida källor säger att så inte var fallet. Det duger inte. 

    Man kan rikta omfattande kritik mot Beth Sarim, och det kommer jag att göra, eventuellt i en egen tråd. Men just nu nöjer jag mig med att konstatera att Jv har alla möjligheter att läsa om Beth Sarim i den gällande historieboken. Och den ger ingalunda en förskönande beskrivning av byggnaden. De vittnen jag har kontakt med känner väl till Beth Sarim. Ingen har sagt till mig att de inte hört talas om byggnaden.


  • enimini
    Eberhard skrev 2015-02-02 11:54:50 följande:

    Nej, det var du som påstod att Sällskapets pengar användes till bygghandet av Beth Sarim, så bevisbördan ligger hos dig. Tänk på att det inte bara är jag som läser det du skriver. Jag har anfört samtida dokument som säger att pengarna kom från enskilda vänner och inte från Sällskapet. Om du hade haft någon samtida källa som sagt det du påstått hade du knappast tvekat att anföra den. Så det råder ingen tvekan om att du inte har tillgång till någon sådan källa. Det handlar uteslutande om ditt önsketänkande.


    Inget önsketänkande alls. Ägaren till huset (titeln) står på Watchtower Bible and Tract Societys och dom säger själva att det är "vänner" (Jehovas Vittnen) som skänkt pengarna. Även om just de pengarna öronmärktes för Beth Sarim så gjorde dom det just pga Rutherfords profetia om profeternas återuppståndelse, inte för hans dåliga hälsas skull. Så hur det än ligger till så var det förskingring.
  • enimini

    www.bibletopics.com/biblestudy/89d.htm

    www.bibletopics.com/biblestudy/89g.htm

    Från boken Golden Age, 19 mars, 1930 "The title, deed" av Beth-Sarim (fotokopior) Sidorna 406-407.

    "The condition herein is that the said WBTS shall hold said title perpetually in trust for the use of any or all of the name above named (profeterna i Hebréerna kapitel 11) as representatives of God's kingdom on earth and that such men shall have possession and use of said property of herein above described as they may deem for the best interest for the work in which they are engaged."

    "Any persons appearing to take possession of said premises shall first prove and identify themselves to the proper officers of said society (WBTS) as the person or persons described in Hebrew chapter eleven and in this deed." (Hur f-n ska det gå till? Men saken är den att det kom faktiskt in en gammal skruttig gubbe med långt skägg på San Diegos Titlekontor och påstod sig vara en av profeterna, men dom sparkade ut stackarn...)

    Du är tydligen väldigt selektiv i din sk läsning. Är du verkligen säker på att du inte är ett Jehovas vittne som lider av kognitiv dissonans?

    Sen så börjar boken Golden Age från 19 mars med sidan 387, så jag förstår inte hur du kan hänvisa till "sidan 149"

    Här är boken i sin helhet, bläddbar: archive.org/details/March191930GoldenAgeBethSarimDeed

  • enimini
    Eberhard skrev 2015-02-02 16:13:02 följande:

    Alla kan se att du inte styrker dina påståenden med hänvisning till samtida dokument. Alltså handlar det för dig uteslutande om önsketänkande.

    '

    Robert J. Martin, en av dem som stod bakom bygget, skrev i The Golden Age, March 19, 1930, s. 149:

    "The climate is so superior to that of any other place that Doctor Eckols has repeatedly urged him to spend as much time as possible in San Diego. When he goes he takes with him his office force and works early and late, and except for the work he has done the factories would not be able to operate and it is hardly probable that we could have been operating the radio stations.

    It is not always convenient to get a comfortable places to live when it is necessary to rent a house for a few months. For the past two years I and other brethren close to Brother Rutherford have urged upon him the necessity of a house in San Diego where he can live and do the work that is necessary to be done. Last year, in company with a few other brethren, we pressed this matter on him, at that time the Lord having provided the means for the building of the house so that it would not be a burden on the Society. He finally consented that the house might be built only upon condition that it should be exclusively for the use of the Lord´s work, henceforth and for ever, and not for any private gain for any one. In October, 1929, I went to California and qcquired the title to the ground and entered a contract with the builder, and the house was constructed in my name. I again went to California at the beginning of the year 1930 to Close up the building arrangement."

    Detta dokument stämmer med de tidigare dokument jag hänvisat till. Det var uteslutande Rutherfords sviktande hälsa och hans behov av att bo på somrarna i San Diego som var anledningen till att huset kom till. Robert J. Martin ordnade själv alla praktiska arrangemang, köpte tomten och ingick kontrakt med byggmästaren och avslutade hela bygget. 

    Lagfarten publicerades i samma nummer av The Golden Age, på s. 150 och 151, och den visar att Martin sålde anläggningen till Rutherford personligen "for and in consideration of Ten Dollars". Därefter skrevs den över på Sällskapet. Att den skrevs över på Sällskapet innebar inte på något sätt att pengarna för bygget togs från Sällskapets medel, i strid med de uppgifter som offentliggjordes.

    Endast den som upp till öronen är uppfylld av önsketänkande kan påstå att byggnaden inte kom till "för hans dåliga hälsas skull". Det finns inte minsta belägg för din uppfattning att det var pga tankarna om furstarnas återvändande till jorden som man finansierade denna byggnad. Att byggnaden byggdes för privata medel var sannerligen ingen förskingring.

     


    Förstår att du inte vill (kan) svara när du så tydligt gjort bort dig. Ska vi ta det där igen med "upp till öronen är uppfylld av önsketänkande" och även "det finns inte minsta belägg för din (min) uppfattning att det var pga tankarna om furstarnas återvändande till jorden som man finansierade denna byggnad"

    Den med ryggrad erkänner när han trampat i klaveret/stoppat foten i mun. Kanske du i alla fall slutar spamma min tråd nu.
  • enimini

    Du är selektiv och "apologetic", och det beror på,att du antingen är ett vittne eller sympatiserar med VT. Du försökte missleda läsarna i denna tråd och i vanlig JV anda bortförklara deras tabbar.

    Ang Beth-Sarim finns det ingen tvekan om att det byggdes enkom för prinsarnas återkomst. Rutherford sa själv att han tex planterat palm och olivträd på ägorna för att prinsarna ska känna sig hemma när dom kommer. Och som sagt, det finansierades med "vännernas" (JV) bidrag. Att det byggdes enkom för han svackandes hälsas skull är lögn och cover-up. Som med alla andra misslyckade profetior.

    The Watchtower publication, "The New World," 1942, on p. 104 says:

    "[H]ence these faithful men of old may be expected back from the dead any day now. The Scriptures give good reason to believe that it shall be shortly before Armageddon breaks. In this expectation the house at San Diego, California, which house has been much publicized with malicious intent by the religious enemy, was built, in 1930, and named 'Beth Sarim,' meaning 'House of the Princes.' It is now held in trust for the occupancy of those princes on their return."

    The Golden Age article also stated that Rutherford wrote the deed, and the deed specifically stated the property was to be perpetually held in trust for these ancient worthies, yet the Watchtower Society sold this property a mere six years after Rutherford's death. Could it have been because the property served as an embarrassment to the Society after yet another failed prophecy?

    Varför såldes huset av VT så snabbt efter Rutherfords död?

    Time magazine reported on March 31, 1930:

    "Big, blue-eyed Judge Joseph Frederick Rutherford, 60, lives in a ten-room Spanish mansion, No 4440 Braeburn Road, San Diego, Calif. Last week he deeded No. 4440 Braeburn Road, an adjacent two-car garage and a pair of automobiles to King David, Gideon, Barak, Samson, Jephthae, Samuel and sundry other mighties of ancient Palestine. Positive is he that they are shortly to reappear on earth. Said he, "I have purposely landscaped the place with palm and olive trees so these princes of the universe will feel at home when they come?"

    content.time.com/time/magazine/article/0,9171,738983-1,00.html

    Något som också är "VT hemligt och pinsamt" är byggnaden Beth-Shan, (House of Security) som går att läsa om här, men sök även själv; users.adam.com.au/bstett/JwBethShan61.htm

    Du har i alla fall visat dig vara opålitlig och jag kan inte ta det du "informerar" om seriöst. Men det är väl det du är ute efter, att ta bort uppmärksamheten från själva ämnet, vilket är att avslöja denna demoniska sekt.

  • enimini

    Den sk förklaring du kommer med, att Beth-Sarim endast byggdes för Rutherfords hälsa är nåt du tar ur VTs litteratur där dom vill tysta ner anledningen.

    Du visste ju inte ens att det finns dokument där det tydligt står att Rutherford boende i huset är endast som caretaker, tills de rätta ägarna (de bibliska profeterna) återuppstår och vill flytta in. Det går inte att bli mer tydligare än så. Sen vad du personligen vill tro eller tycka är en annan sak, så du får ta på dig det där med att inte kunna debattera själv.

    Du skrev ovan att det finns INGA som helst belägg om att Beth-Sarim hade någonting som helst med profeternas återkomst att göra.

    Förvirrad much?

    Och VT är kända för sina förutspådda årtal som aldrig hände, så igen, det lyser igenom vad ditt egentliga syfte är. Russel tex, gissade med 100% säkerhet på var och vartannat år. Tex sa han att Jesus osynliga återkomst hände 1874 och det gick dom på ända upp tills på 20-talet då dom ändrade det till sitt numera okända 1914.

    Det Russel hade förutspått om 1914 var att Harmageddon skulle komma men då det inte inträffade så kom dom många år senare på att det måste ha vart DÅ Jesus kom tillbaks osynlig. Osv, osv. Och så vidare....

    Och Rutherfords självgodhet och vanföreställningar är inget unikt för just honom utav alla ledare för denna sekt. De sju sk smorda som ensam tagit på sig hela ledarskapet idag sen år 2012, då dom tog bort makten för alla de andra smorda, är inget annat än bedragare hela bunten. De har även tagit bort Jesus som medlare (återigen satanistiskt) för den stora skaran. Det står tydligt i Bibeln att Jesus är medlare för alla människorna, inte bara 144,000 med ett himmelskt hopp.

    Och de sju ledarna idag menar att DOM är medlaren för de med ett jordiskt hopp. Att ens dela upp Guds folk i två olika klasser är förkastligt. Men att även ta bort Jesus från dom och ge dom en mänsklig medlare, ja, jag finner inte ord för min avsky för dessa maktgalna män.

    Resten av det du skriver är endast en upprepning av vad jag redan skrivit, förutom om det med hur Rutherford behandlade sin fru.

    Du får gärna skriva, men håll dig till ämnet, försök inte smyga in lögner och "utmana" mig genom felaktiga påståenden.

    Allt finns att hitta på nätet. Och tack vare nätet så faller många vittnen (i väst) av idag när dom med egna ögon ser lögnerna och förmörkelserna.


    Eberhard skrev 2015-02-06 12:40:20 följande:

    Jag varken är ett Jv eller sympatiserar med dem. Du är förblindad av ditt önsketänkande att Beth Sarim byggdes "enkom för prinsarnas återkomst". Klart och tydligt framkommer det i källorna att ett antal av Rutherfords vänner ville förse honom med en bostad och skaffade fram medel till detta. Tanken att huset skulle bli prinsarna egendom föresvävade dem inte. Till sist gick Rutherford med på saken och kläckte då tanken att huset inte bara skulle tjäna honom utan de snart återvändande furstarna. Utan Rutherfords behov av en bostad skulle Beth Sarim aldrig ha kommit till.

    Jag bryr mig föga om vad du anser om mig. Jag vet att du inte är en riktigt  seriös debattör redan av de inlägg du gjort här innan jag trädde in i debatten. Du påstod att Jv föutsagt Harmageddon för vart och vartannat år, vilket inte stämmer, och du påstod att Rutherford flyttade in i lyxvillan när furstarna  inte dök upp. I verkligheten flyttade han in så fort villan blev färdig. Det var hans vänners önskan, de som skaffade fram medlen så att han kunde ha denna bostad.

    Jag vill inte alls bortförklara Jvs tabbar. Knytandet av "furstarna" till Rutherfords villa var fullständigt förkastligt, precis som själva föreställningen om deras återkomst till jorden innan slutet på världsordningen. Det var också löjligt att tro sig veta att dessa furstar skulle välja att bo i Kalifornien och alla på samma plats. De ansågs också vara så många att de inte ens skulle få plats i huset även om det var rymligt.

    Det dröjde rätt länge innan huset blev sålt efter Rutherfords död, fem år drygt. Och när det såldes gjorde the Sun Diego Union den humoristiska men berättigade kommentaren att "Daniel and the rest when they arrive will have to arrange their own domicile´. (Alan Rogerson: Millions Now Living Will Never Die, London 1969, s. 48)

    Så om "furstarnas hus" skulle ha haft något berättigande så blev det nu synd om furstarna, som togs ifrån sin framtida bostad! Men furstarna hus hade inget som helst berättigande. Försäljningen av huset blev ett praktiskt erkännande av detta.

    Och Rutherford hade ingen rätt att flytta från New York när han var Sällskapets president. Om hans hälsa inte stod honom bi skulle han ha avsagt sig presidentskapet. Men det fanns inte på denne maktmänniskas karta. Han tyckte han var oumbärlig, sådan hybris hade från början kännetecknat honom. Han hade dessutom en handikappad fru som var hans första förpliktelse. Hon skuffades undan till ett privat boende och vistades aldrig i Beth Sarim. Hon var sjuklig redan 1917 och bodde på vintermånaderna redan då i Kalifornien. Det var Rutherfords plikt att först och främst ta hand om henne, inte att vara president i Sällskapet som krävde hans närvaro i New York. Därför var Rutherford aldrig påtänkt som president av Russell själv. Att rörelsen tillät Rutherford att försumma sin fru för att han skulle vara rörelsens "synlige ledare" visar enbart det att dess anspråk inte håller.

    Det närliggande Beth Shan har dokumenterats ordentligt i den fantastiska publikationen av Gruss och Cretien som jag nämnt i tidigare inlägg.


  • enimini

    " Det finns inte minsta belägg för din uppfattning att det var pga tankarna om furstarnas återvändande till jorden som man finansierade denna byggnad. Att byggnaden byggdes för privata medel var sannerligen ingen förskingring. "

    Jag citerar dig själv från ovan inlägg. Du skrev att det finns inget skrivet om att huset byggdes pga profetian om profeternas återuppståndelse. Trots det citerar du från samma bok, med fel sidor. Jag tror du är förvirrad, eller; jag vet att du är förvirrad.

    Från boken Golden Age, 19 mars, 1930 "The title, deed" av Beth-Sarim (fotokopior) Sidorna 406-407.

    "The condition herein is that the said WBTS shall hold said title perpetually in trust for the use of any or all of the name above named (profeterna i Hebréerna kapitel 11) as representatives of God's kingdom on earth and that such men shall have possession and use of said property of herein above described as they may deem for the best interest for the work in which they are engaged."

    "Any persons appearing to take possession of said premises shall first prove and identify themselves to the proper officers of said society (WBTS) as the person or persons described in Hebrew chapter eleven and in this deed." (Hur f-n ska det gå till? Men saken är den att det kom faktiskt in en gammal skruttig gubbe med långt skägg på San Diegos Titlekontor och påstod sig vara en av profeterna, men dom sparkade ut stackarn...)

    Huset byggdes i FÖRSTA HAND för att de gamla återuppståndna profeterna skulle få ett fint hus att bo i, inklusive olivträd så att dom skulle känna sig hemma när dom väl väcktes upp. Huset kallades tom "Prinsarnas Hus", inte "Rutherfords Hus". Du får gagga på hur du vill och sprida lögner men jag kommer fortsätta rätta dig.

    En sida som enkelt och rättframt förklarar Russels förvirrade tolkningar av Bibeln. Du har väldigt mycket gemensamt med gamle Charles, båda är ni lika förvirrade:

    www.jwfacts.com/watchtower/failed-1914-predictions.php

    Sen skryter du med att du minsann har alla gamla VT publikationer, de måste du fått från den sida med fotokopior på alla gamla böcker som jag länkade till i ovan inlägg. Men du kan ju knappast ha studerat dom, då hade du inte vart så stor i käften.

    Sen är det lustigt hur du kommer dragandes med att jag inte kommer med något som stödjer mina påståenden när du själv inte kommer med en enda. Och du säger att -jag- inte kan diskutera? Hahaha! Wow, du är verkligen ett nitiskt litet vittne.

  • enimini

    Eberhard här ovan försöker förskingra orsaken till varför Beth-Sarim byggdes, att det endast var för Rutherfords hälsas skull och det där med profeterna var bara en biorsak.

    Faktum är att Rutherford profeterade Harmageddons ankomst 1925, när det inte kom profeterade han att de gamla profeterna skulle återuppstå och leda Guds kungarike här på jorden.

    I boken The Golden Age som jag länkat till här ovan, står det i huskontraktet att Beth-Sarims huvudsyfte är just för de profeter som enligt Rutherford garanterat kommer återuppstå och att huset STÄNDIGT kommer vara i Vakttornets ägor, ändå sålde dom huset några år efter Rutherfords död, något dom höll tyst med. Sen har dom förminskat husets orsak i deras historie böcker, allt för att tysta ner deras falska profet, Rutherford.

    "Both the grantor and grantee, the said Joseph F Rutherford are fully persuaded from the Bible testimony, which is the word of Jehovah God, and for extraneous evidence that Gods Kingdom is now in course of establishment and that it will result in beneficially to the people of earth; that the governing power and authority will be invisible to men but that kingdom of God will have visible representatives (Profeterna från Hebréerna kapitel 11) on the earth who will have charge of the affairs of the nations under the supervision of the invisible ruler Christ; that among those who will thus be the faithful representatives and visible governors will be David...etc, etc"

    "The condition herein is that the said Watchtower Bible and Tract Society shall hold said title perpetually (STÄNDIGT) in trust for the use of any or all of the men above named (Profeterna i Hebréerna kapitel 11) as representatives of Gods Kingdom on earth and that such men shall have possession and use of said property herein above described as they may deem for the best interest for the work in which they are engaged."

    "For this reason the provision is made in this deed that the property shall be FOR EVER used for that purpose subject to any encumbrances that may have been placed thereupon."

    Länkar igen till boken i sin helhet, bläddbar, sidorna 406 och 407:

    archive.org/details/March191930GoldenAgeBethSarimDeed

    Huset byggdes av skänkta pengar i tron av Rutherfords mycket störda profetia och att han själv skulle ta hand om huset och bo där tills profeterna fick liv igen och kom och knackade på dörren.

    Varför Eberhard försöker påstå något annat kan inte bero på nåt annat än att han sympatiserar med Vakttornet.

  • enimini

    Den litteratur som sällskapet gett ut igen är OMGJORD, även då. Jag har sagt det förut och säger det igen, men du hävdar att det går att lita på VT??

    I så fall, vv ch jämför själv med originalen och de manipulerade exemplar du själv besitter och tar dina storslagna kunskaper ifrån.


    Eberhard skrev 2015-02-12 10:59:02 följande:

    . Jag har både Sällskapets omtryck från 1919 och de senare utgivna volymerna publicerade av Bible Students i Chicago. Jag har dem som fysiska böcker som tar en styv hyllmeter av plats i mina bokhyllor.

    .  


    Och igen så har du noll bevis, du hänvisar inte till någonting. Den sida jag länkat till förut, med omfattande fotokopierad originell, äldre litteratur är rätt så komplett. Det du påstår du tar din information ifrån är omgjord. Därför kan jag påstå att du är VT sympatisör, ingen vettig människa skulle gå genom Vakttornet själv för att ta reda på dess historia annat än en som TROR på vad Vakttornet säger.

    Om nu Golden Age finns på din CD skulle det vara intressant om du kunde tala om vad det står på sidorna 406 och 407 i 19 mars, 1930 exemplaret. För om det står exakt så som vad jag skrivit in här OCH länkat till (original) så ser du ju själv, med egna ögon (ta av din VT glasögonen) att Beth-Sarim finansierades och byggdes enkom för prinsarnas återkomst.

    Som sagt, jag kommer rätta dig var gång du förskingrar fakta.
  • enimini
    Digestive skrev 2015-02-12 18:05:42 följande:

    Intressant diskussion och man hänförs lätt av andras förkorvning i olika ämnen. Har även ett vittne i släkten och även om denna människa inte utmanas på något vis (finns ingen anledning till det) så känns just det här ämnet lite extra intressant av den anledningen.


    Har du påverkats av din släkting? Har du studerat "Bibeln" (Vakttornets litteratur) med vittnena? Gått på möte? Tror du på deras doktriner eller kanske en del? Vore intressant om du berättade lite mer om dina erfarenheter av denna farliga sekt.

    Själv har jag en förälder som blev hjärntvättad sen tidiga 80-talet. Och det är detsamma där, h*n låter sig inte påverkas av bevis öht.

    Det är som att "ja, VT och den styrande kretsen ÄR inspirerade av Gud", men när det kommer till alla deras felaktiga profetior så heter det att det bara vart "ivriga bröder" och dom är ju också mänskliga och inte fullkomliga än. Och då passar det att inte vilja följa bibelns råd angående falska profeter och hur man vet att dom är falska. Helt otroligt hur den här kognitiva dissonansen fungerar, men fungerar gör den.

    Och jag förstår att det är svårt att lämna nåt som man investerat hela sitt liv i. Och vart ska man då gå? Och man kommer ju även dö i Harmageddon om man inte är med i "Guds organisation." Och man kommer ju bli utan vänner (tror man) och depressionen väntar runt knuten.

    Försöker din släkting värva dig in i sekten? Pratar h*n en drös Vakttornsflosker allt som oftast, dvs samma inövade ramsor som alla JVn lär sig upprepa likt papegojor.

    Tycker själv detta är intressant just för att det är så fascinerande hur folk kan gå på detta än idag i våras upplysta samhälle och det är så solklart att VT inte är nåt annat än ett lurendrejeriföretag, som dessutom är med i börsmarknaden (värdsligt).

    En del verkligen trånar efter att få följa Gud så pass att dom förlorar både sans och förstånd i sin längtan.

    VTs indoktrination börjat ju liksom väldigt "soft" med gullegull och rövarhistorier om att vi ska få kela och gosa med lejon, tigrar, pandor och alla möjliga vilda djur, få äta picnic ihop med våra älskade avlidna familjemedlemmar, makor och makar och kära vänner. Och kandidaternas mottagning på Rikets Sal är med lovebombing och öppna armar och mysiga varma-mackor-kvällar med paradissnack. Pengapressen och slavarbetskraven kommer smygandes då kandidaten redan står med bägge fötterna stadigt inom organisationen och kan inte tänka sig ett liv längre utan alla dessa fantastiska (och villkorliga) bästa vännerna och redan är skrämd halvt från vettet om att Harmageddon kommer jättejättejättesnart och Jehova kommer mörda ca 99% av befolkningen på jorden och låta liken ligga och ruttna världen över medans skatorna mumsar på deras ögon.

    Hade alla kandidater bara gjort en enkel sökning på nätet om sekten innan dom dök in i den med huvudet först hade VT inte fått en endaste ny slav. Tyvärr så ligger ju stackarna i u-länder och andra mindre utvecklade länder rätt taskigt till. Dom har ännu ett större behov av en Gud och ett hopp än de flesta i väst men dom har inte samma möjlighet som oss att lätt ta reda på sektens bakgrund, historia, pedofiliskandaler, FN skandaler, pengasvindlerier, 100% falska profetior, lögner och coverups.
  • enimini

    Haha, du är så genomskinlig i dina försök att dölja din riktiga identitet. Och återigen stödjer du inte dina påståenden.

    Vakttornet är notorisk för att ljuga. Det erkänner dom även själva i tex boken "Insight on the Scriptures" vol 2, sidan 244-245; "Lying generally involves saying something false to a person who is entitled to know the truth. While malicious lying is definitely condemned in the Bible, this does not mean that a person is under obligation divulge truthful information to people who are not entitled to it." (När, enligt Gud, är det ok att anse någon inte vara berättigad till sanningen?? Vart i Bibeln står det här??)

    Kort och gott; dom säger att det är ok att ljuga. Men det gäller nog endast dom själva, Vakttornet har privilegiet att ljuga hur mycket dom vill för sina medlemmar och för möjliga kandidater så att dom inte får höra sanningen om deras smutsiga historia och lämnar denna falska sekt. Dom har tom ett eget ord för detta; Teokratisk Krigsföring. Bara en sån sak som denna visar att det finns ingen gud med dom, däremot verkar Satan frodas inom hela organisationen.

    Tex har dom ljugit i över 30 års tid att VT har aldrig skrivit en biografi om Charles Taze Russel. Men det är långt ifrån sanningen.

    I VT historiebok "Jehovah's Witness in the Divine Purpose" från 1959, sidan 65 skriver dom svaret på en fråga; "But is it true you have never published a biography of Pastor Russel? That's right, Jehovah's Witnesses admire the qualities he possessed as a man, but were we to give the honor and credit to Pastor Russel, we would be saying that the works and success was his..."

    Blånekade helt enkelt. Själva sättet är bekant, likadant gjorde dom med dom fem "Nya Världens Översättning av de Heliga Skrifterna" översättarna. Dom ville inte identifiera dom pga dom ville inte ta bort äran från Gud, men faktum är att dom teg är att dom ville inte att det skulle avslöjas att alla dessa män var underutbildade och besatt noll kunskap i både Grekiska och Hebreeiska, det var bara en av dom som hade lite strölektioner i ett fåtal år på ett college. Inte direkt vad man förväntar sig av människor som tar på sig ett sånt stort ansvar. Men nu kom det ju fram ändå vilka dom är, till deras förtret.

    Tillbaks till saken och förnekanden av en eventuell Russelbiografi gjord av Vakttornet. 1959 skrev dom att dom aldrig gjort en, men år 1993 ändrade dom ljud i skällan och gjorde ett tafatt försök till erkännande. Jorå, dom hade visst gjort en KORT liten biografi av Russel; i Vakttornet 1 december 1916 och i boken "Studies in the Scriptures" vol 2, 1925.

    Vad dom inte nämner dock (kom ihåg, teokratisk krigsföring) är att i Studies of the Scriptures är de första 30 sidorna tillägnade åt Russels biografi, så vidare kort var den ju inte. Men vad som är mer chockerande är vad dom skrev i Vakttornet, 1 december 1916 på sidan 377 under rubriken "A personal tribute to the Pastor"

    "Truly these words fittingly apply to our beloved brother and Pastor Charles Taze Russel, tho hast by the Lord, been crowned a King; and through the everlasting ages thy name shall be known amongst the people, and thy enemies shall come and worship at thy feet."

    Vakttornet påstår att vi ska DYRKA Russel!!! Han är KUNG i himmeln!!! Detta är orsaken till att dom ljugit och dolt om Russels biografi i så många år, dom vill inte att folk ska se (längre) att Vakttornet uppmanar till avgudadyrkan av deras forna president. För Rutherford ändrade ju på hela konceptet.

    Jag kan nämna så många av dessa exempel, ska även leta upp bra exempel där dom ändrat i texterna vid omtryckningar av böcker vars äldre exemplars profetior som aldrig slog igenom står ut som en röd och öm finne mitt på näsan.

    Ang -tidsskriften- Golden Age, du klandrar mig för att jag skrev "bok", men själv nämnde du sidor som inte ens finns i det numret vi båda talade om. Så du borde kliva ner från din alldeles för höga häst. Det stämmer kära du att jag inte känner till ALLT som skrev i Golden Age, jag har inte läst dom allihopa. Men jag kan om jag vill, närsomhelst. Denna sida tar upp tidskriften och är rätt komplett;

    archive.org/search.php%3Atexts%20AND%20collection%3Amagazine_rack_misc%20AND%20subject%3A%22Golden%20Age%22

    I stället för att försöka motsäga mina bevis utan att komma med ett enda bevis själv så utmanar jag dig att komma med något som verkligen tillför nåt med substans till diskussionen. Du får gärna lägga upp nåt som stärker Vakttornets integritet, jag vet att du så gärna vill det. Men var god och backa upp dina påståenden i fortsättningen. Det räcker inte med att bara säga "att det är faktiskt så." Förstår du inte det?

    Jag vet även att Vakttornet har mycket som kan framstå som bra och även en del bra doktriner och läror men det är så en bra lögn fungerar. Det är många sanningar, blandat med många halvsanningar och sist då lögner, som är så bra inbakade att utan tillgång till nätet där folk scannat in gamla exemplar, så är det för de flesta omöjligt att ta reda på vad som stod i deras publikationer för länge sen.

  • enimini

    Det som skrevs i Golden Age angående Beth-Sarim var att svara på "slander" som dom blev utsatta för tack vare spektaklet. Och är partiskt och därmed ogiltigt som bevismaterial. En "title" är däremot en officiell handling och däri står det att huset är till för furstarna och att Rutherford får bo där för att ta hand om ägorna "ända tills furstarna återuppstår" vilket förväntas ske inom kort.

    Folk visste att bygget finansierades av organisationen och att Rutherford utnyttjade sin position och det stack i ögonen på folk just för att den stora depressionen rådde i USA just då, folk kämpade för att kunna överleva medans denna självutnämnda VT president levde lyxliv på VT gåvor. Vilket skänktes till Guds arbete, inte till en fet, självgod och girig gubbe.

    Det står i kontraktet, tydligt, att Rutherford "have the right to reside on the property UNTIL the appearing of David or any other men mentioned in Hebrew chapter 11..." Du får läsa lite bättre.

    Just iom att du så godtroget tar vad Golden Age skriver angående detta, vilket verkligen inte räknas, så bevisar du bara att du är en VT sympatör. Igen kommer du med noll fakta och endast upprepar vad du redan skrivit. Jag får bara anta att du inte kommer komma med nåt seriöst.

    Det som skrevs i Golden Age var bara ytterligare ett sätt för VT att "save face" just därför att dom blev mötta med förakt för deras kriminalitet.


    Eberhard skrev 2015-02-13 11:50:13 följande:

    Numret för den 19 mars 1930 började med sid. 396 och slutade med sid. 415.

    På sid. 405-407, 1930  finns R.J. Martins artikel "The Truth About the San Diego House" och som en del av artikeln publicerade Martin "the deed" för byggnaden på sid. 406 och 407.

    Inregistreringsdokumentet började med att huset skulle användas av Rutherford och först därefter nämndes furstarna:

    "ROBERT J. MARTIN  

    a single and unmarried person ...for and in consideration of the sum of Ten Dollars ....does hereby grant bargain and sell unto

     

    JOSEPH F. RUTHERFORD ...for and during his life on earth and thereafter to the WATCH TOWER BIBLE AND TRACT SOCIETY ....and for the purposes hereinafter set forth. ...

    TO HAVE AND TO HOLD THE ABOVE GRANTED AND DESCRIBED PREMISES unto him, the said JOSEPH F. RUTHERFORD for his exclusive possession, use and benefit for and during his life on earth and at the end of said limited estate then to the WATCH TOWER BIBLE AND TRACT SOCIETY in trust to be used for the purposes herein set forth." (sid. 406)

    Detta var i överensstämmelse med Martins uppgift att han och andra ville förse Rutherford med en bostad i San Diego (s. 405)

    Att påstå att huset bygges "enkom" för furstarnas framtida bruk är alltså i strid inte bara med Martins uppgifter utan också med själva registreringsdokumentet ("the deed")


  • enimini

    Kära du, du verkar inte förstå. The deed säger att Rutherford har rätt att bo i och bruka huset TILLS profeterna kommer och identifierar sig efter att dom kommit upp ur sina gravar. Det är villkoret och det är tydligt i kontraktet att dom verkligen förväntar sig att profeterna ska komma. Och det är det Rutherford sagt till vittnena ska hända, viglat upp dom. Många lämnade organisationen efter hans 1925 Harmageddon fiasko men de som stannade kvar satt nu och väntade på profeterna. Och Harma var fortfarande runt knuten, det har den vart i 150 års tid för vittnena.

    It is further provided that if said Joseph F Rutherford while alive on the earth shall by lease, deed or contract provide that any other person or persons connected with the said WBTS shall have the right to reside on said premises UNTIL the appearing of David or of some of the other men mentioned in the eleventh chapter of Hebrews as above seth forth even such person or persons so designated by the said Joseph F Rutherford in such lease or other paper writing shall have the right and privilege on residing on said premises until the same be taken possession of by David or some of the other men herein named and this property and premises being dedicated to Jehovah and the use of his kingdom it shall be used as such forever.

    Any persons appearing to take possession of said premises shall first prove and identify themselves to the proper officers of said society as the person or persons described in Hebrew chapter 11 and in this deed.

    Signed by Robert J Martin and Joseph F Rutherford on December 24, 1929

    Varför försöker du hitta på att PRINSARNAS hus byggdes enkom för Russels dåliga hälsa??? Om det nu vore så, hade det inte räckt med ett simpelt litet hus, så länge det stod i San Diego??

    Nej, det var Rutherford som yrkade på ett STORSLAGET hus åt prinsarna för dom måste få leva ett liv i lyx. Just för att dom var Guds prinsar, simpelt dög inte åt dom. Och det var detta han sa åt vittnena och dom trodde honom. Han själv skulle bara ta hand om ägorna tills dom väcks upp från döden. Detta är stor skillnad mot vad du vill påstå.

    Du får gärna tro vad som skrivs i Golden Age angående deras svar på arga "rykten" jag tror på vad som står i en officiell handling. Rätt ska vara rätt.

    Och det har aldrig någonsin skrivits ett sånt här "deluded deed" och kommer förmodligen aldrig att ske igen. Det är sinnessjukt och något som omgivningen reagerade på, därav gjorde dom narr av Rutherford och VT i media.

    Nu har jag förklarat detta för dig många gånger. Du får hädanefter komma med nåt nytt, du tjatar bara emot för att förstöra denna tråd och fylla upp den med upprepningar. Från och med nu hänvisar jag dig till detta inlägg och övriga av mina inlägg och även till de länkar jag lagt upp där du själv (förhoppningsvis) kan läsa innantill. Är det nån som är en oseriös debattör är det du.


    Eberhard skrev 2015-02-13 18:34:03 följande:

    Nej, det är du som vägrar ta till dig vad som sades i "the deed" nämligen att huset tillhörde Rutherford "to have and to hold....unto him, the said JOSEPH F. RUTHERFORD for his exclusive possession, use and benefit for and during his life on earth and that at the end of said limited estate to the WATCH TOWER BIBLE AND TRACT SOCIETY".

    Att du förnekar dessa ord i "the deed" visar att du är den oseriöse debattör som du visade när du påståd i # 16 att Russell förutsade Harmageddon "vart och vartannat år".

    För övrigt visste "folket" inte alls att "bygget finansierades av organisationen". Det är närmast självklart att en oseriös skribent bara påstår detta utan att lämna något som helst dokumentariskt bevis.


  • enimini

    Vill anmärka att min länk i inlägg 67 verkar inte leda direkt till alla Golden Age tidskrifter när jag klickade på det idag. Men det går bra att skriva in Golden Age magazine i sökrutan så kommer det upp, går även att söka på specifika nummer.

  • enimini

    Fuskar? Förord till dokument ingår i den officiella handlingen.

    På inga villkor hade det gått att bygga ett sånt storslaget hus under en sån svår period som rådde i USA då utan att Rutherford yrkade på att det var prinsarna som skulle bo där när Jehova väckte upp dom. Hela bygget var en scam.

    Jehovas Vittnen blir itutade att det är simpelt som gäller och att Jehova inte tycker om överdrivet lyx. Beth-Sarim var fylld med hjälpredor till Rutherford, kokerskor, städare, trädgårdsarbetare osv, osv. Rutherford var den enda som levde som en prins. Och huset är visst storslaget, särskilt då. Det var väldigt ovanligt. Jämför man det med vissa hus i Beverly Hills idag så är det inget speciellt, men då, under depressionen, var det makalöst.

    Sen byggdes även Beth-Shan på ägorna, vilket var ännu större. Inklusive bunker där Rutherford kunde skydda sig i händelse av krig.

    Rutherford var en scamartist, det var många som inte tyckte om honom även inom organisationen. Många lämnade Vakttornet och följde i stället Russels gamla läror. Var Rutherford ens en "Russelit" innan Russel dog eller var han bara Russels finansiella advisor/legal counsler? Han fick säkert full insyn i kassaskåpet och insåg vad han kunde göra med alla dessa rikedomar om just han fick bli president. Men faktum är ju den att organisationen gjorde en helomvändning i sina doktriner när den självgode fetknoppen tog makten. Så han kan ju aldrig ha trott på honom utan bara låtsas.

    Det sägs även att Rutherford var en alkoholist som smugglade in sprit (på VTs bekostnad) från Kanada under USAs spritförbud. Han tillät även grovt supande på Betel i Brooklyn vilket sägs är vanligt än idag, många Beteliter har alkoholproblem. Han var även otrogen mot sin fru som han nästan aldrig såg. Så hela han var ju en avskyvärd människa som Jehova måste hatat.

    Hur som helst är detta en pinsam skamfläck för VT idag och är något dom vill hålla tyst om och de flesta JVn idag känner inte till Beth-Sarim öht, har aldrig hört om den. Jag berättade detta för min JV förälder men h*n sa bara att detta är struntprat från avfällingar och är inte sant alls, att VT skulle aldrig göra nåt sånt här. Att alla VT presidenter och idag Styrande Krets är så ödmjuka så. Och att det inte alls har profeterats om någon återuppståndelse av gamla profeter. Osv, osv.


    Eberhard skrev 2015-02-14 11:39:32 följande:

    Jo jag förstår och du fuskar. Det sägs inte i dokumentet att Rutherford fick bruka huset endast till furstarnas ankomst. Det sägs i inledningen till dokument, precis som jag tidigare redogjort för, att huset skulle användas av Rutherford så länge han levde. Det sägs ingenstans att Rutherford måste lämna huset för att ge plats åt furstarna. Däremot sägs det att de personer som Rutherford lät flytta in i villan fick bo där "until the the  appearing of David ..."  

    Hade inte Rutherford haft dålig hälsa skulle huset aldrig ha byggts. Han hade otvivelaktigt dålig hälsa och vistades redan innan på somrarna i tillfälligt hyrda hus, tillsammans med sin stab. Detta ledde till att hans vänner ville ordna en mer permanent lösning.

    Det var inte bara Rutherford som skulle bo där i egenskap av Sällskapets president. I New York hade han en stab av medhjälpare till sitt förfogande, och denna stab skulle självfallet också bo där Rutherford bodde om somrarna. Det gjorde det önskvärt att ett någorlunda rymligt hus byggdes.

    Jag har på ort och ställe med egna ögon sett den byggnad som kallades för "Beth Sarim". Så överväldigande och storslagen var inte fastigheten.

    Som jag redan framhållit var det oursäktligt att uppföra den aktuella byggnaden. Rutherford borde i stället avgått så att presidenten kunde verka i New York som dittills skett. Och föreställningen att furstarna skulle bo i villan i San Diego var inte bara löjlig utan grundfalsk. Huset förblir ett av Sällskapets monument över falskt profeterande, något som understryks av att huset såldes 1947 fast det hade blivit "överlämnat" till Gud.


  • enimini

    Hur som helst går det inte att lita på Vakttornet (WBTS) och det dom påstår. Som sagt, Rutherford hade INTE behövt ett sånt ståtligt hus endast för sin hälsas skull. Han hade heller inte behövt två snordyra 16 cylindriga Cadillacs för att må bättre.

    Sanningen är simpel, han skodde sig på sin status och gick emot Guds egna ord och det han själv "lärde" ut.

    Och WBTS sålde ju ägorna efter hans död vilket bröt mot kontraktet att dom för alltid skulle ha det i sina ägor. Just därför att dom ville spara pengar men även tjäna pengar. Dom gick ju med rätt storslagen vinst.

    Sen får du gärna hänvisa till dina uppgifter att Beth Shan var "mindre" än Beth Sarim, skulle vara intressant att se, jag har nämligen själv uppgifter på det.

  • enimini

    Jag har vart i San Diego många gånger men inte vetat om varken Beth-Sarim eller Beth-Shan då (bor några stater därifrån själv) så jag har aldrig sett ägorna med egna ögon och endast sett Beth-Sarim på bild. Däremot har jag läst att Shan är större och att flera andra byggnader står på ägorna än bara ett och att det finns ett väldigt "bomb shelter" under marken. Dom beredde sig väl på "The great tribulation" vilket dom även skrev om och skrämde upp vittnena. Beth-Shan byggdes ju enligt VT också för de gamla profeterna, enligt dess deed men det verkar ju endast vara för Rutherfords personliga skydd och välfärd i händelse av krig. Sen var det väldigt hemligt och "hush-hush", med en 1/2 mile grusväg upp till ägorna vilka var bevakade med säkerhetsvakter.

    Om du har tid och ork får du gärna skriva här vad din bok säger ang Beth-Shan. Om den ligger ute på nätet kan du hänvisa mig dit. Står det även nåt i den om att Rutherford trots förbud, ligger begravd på ägorna, vilket han så gärna ville och Knorr försökte få hans vilja igenom?

    Det sägs nämligen att dom begravde hans kropp där ändå. Att han ligger under garaget, dom gömde undan han där på ett finurligt sätt genom att gjuta en drös cement över honom. Vilket inte skulle förvåna mig ett dugg, VT har väl aldrig följt lagen.


    Eberhard skrev 2015-02-16 09:09:06 följande:

    Att ha två dyra Cadillacs var oursäktligt, även om han fått dem av vänner. Han skulle aldrig ha tagit emot dessa. Han skulle i stället ha använt offentliga kommunikationer som Russell alltid gjorde. Och om han ändå hade behövt en bil hade det räckt med en billig mindre sådan.

    Mina uppgifter om Beth Shan har jag från den fantastiska publikationen JEHOVAH´S WITNESSES - THEIR MONUMENTS TO FALSE PROPHECY sammanställd av Edmond C. Gruss with Leonard Chretien 1997 (307 sidor).

    Kopior på alla relevanta dokument serveras i boken. Dessutom finns ett antal fotografier, bl a ett antal på Beth Shan och ett helt kapitel om den egendomen. Bilderna visar, tycker jag, att Beth Shan inte var större än Beth Sarim. Om Beth Shan hade en större bottenyta så hade Beth Sarim en extra våning.

    Det är svårt att tänka sig att det skulle kunna finnas en mer omfattande dokumentation på dessa byggnader än den som Gruss och Cretien har publicerat. Även massor av tidningsartiklar från tiden det begav sig har reproducerats.

    Gruss är en av de allra kunnigaste och mest seriösa skribenter om Jv som finns. Det har bara funnits en handfull av denna kaliber, däribland Penton och Ray Franz. Den nämnda boken är inte längre i tryck men kan skaffas second hand från Amazon.com


Svar på tråden Jehovas Vittnen och Beth-Sarim