• EspirituLibre

    Hjälpa missbrukande pojkvän

    Jag vet inte längre vad jag ska göra, därför har jag valt att skapa en användare här och skriver denna tråd. Förhoppningsvis finns det någon som kan ge mig råd i detta och jag ber på förhand att alla respekterar att tråden ligger i känsliga rummet och att ni behåller era fördomar för er själva. Jag mår så otroligt dåligt just nu och behöver verkligen någon form av stöd eller råd.

    För snart två år sedan träffade jag min nuvarande sambo. Jag var på besök i Tyskland och träffade då han som jag vet är mitt livs kärlek. Vi hade distansförhållande och i Mars förra året tog jag mitt pick och pack och flyttade till honom.

    Den första tiden svävade jag på moln och var lyckligare än någonsin. Men jag visste sedan tidigare att han hade en del problem med alkohol. Han har även ett kriminellt förflutet vilket han berättade kort efter vi träffats. Detta var ändå inget jag ville skulle vara i vägen då detta var hans förflutna och inte framtiden.

    Men tiden gick och hans alkoholproblem blev bara mer och mer uppenbara trots att han ändå försökte förneka och påstå sig ha kontroll över det.

    Efter ett par riktigt tuffa månader med flera återfall från hans sida så har han nu äntligen kommit ur alkoholens grepp och jag borde vara lyckligare än någonsin om det inte vore för att jag är säker på att han hamnat i sitt gamla drogmissbruk istället.

    Han vägrar att erkänna (antagligen för att han är rädd att jag ska lämna honom) men jag VET att det är sant. Jag behöver inte gå in på några detaljer, ni som är eller har varit i samma sits förstår mig säkert ändå.

    Detta gör mig helt förkrossad. Han är en helt fantastisk man på så många sätt och bortsett från missbruket så är han min drömman. Jag vet att jag alltid kommer att älska honom och jag vill inte annat än att leva mitt liv med honom.

    Vi har både levt tuffa liv och vi har utvecklats så mycket tillsammans och vi drömmer om att skapa vår egna familj, men detta är inte möjligt så länge han är fast i misbruket och vägrar att erkänna det.

    Jag vet verkligen inte vad jag kan göra. Hans alkoholmissbruk har varit (och är) svårt nog för mig att hantera. Jag vet inte hur jag ska klara av ett missbruk till.

    Jag vet att så många tycker att jag borde lämnat redan vid första misstanken men jag kan verkligen inte. Han är mitt livs kärlek och han är verkligen en så fin människa på alla sätt. Jag vet att han inte gör detta för att såra mig (men såklart påverkar det även mig i högsta grad), detta är hans problem han försöker hantera. Hur kan jag hjälpa honom?

    Jag vill inte ge upp hoppet. Än så länge är han inte i tungt missbruk men jag vet ju att det är en stor risk och om han inte slutar så har jag inget annat val än att lämna.

    Finns det ens något jag kan göra? Finns det andra som har överlevt och kommit ur detta tillsammans med sin partner? Eller kanske någon som sitter i samma sits?

    Jag har ingen jag kan prata med om detta i min närhet. Inte heller min familj så jag känner mig verkligen otroligt ensam i detta. Jag kan inte förstå varför detta händer. Vi var påväg mot en så fin framtid vi planerat tillsammans. Men nu vet jag inte ens hur kommande dag blir eller om vi någonsin kommer att ha den fina framtid vi drömmer om.

    Finns det något jag kan göra och isåfall vad? Jag vill verkligen inte ge upp hoppet..

  • Svar på tråden Hjälpa missbrukande pojkvän
  • Mr Obvious

    Han måste ta tag i det själv. I stället för att vänta på att det blir ohållbart och då lämna honom bör ni omedelbart bli särbos. Förhoppningsvis kan du på hans reaktion få någon ledtråd till hur du sedan ska gå vidare.

    Du har en lång väg att gå med honom. Han är ju bara i första stadiet: förnekelse.

  • Larmet

    Jag har varit i en liknande sits med en blandmissbrukare (alkohol som "huvuddrog"), slutade i totalt kaos då jag blev medberoende och mådde så psykiskt dåligt att jag tappade kontrollen över mitt liv. 

    Idag är han nykter men vi har valt att det ska vara slut tills vidare, tills han är fri från sitt "missbrukstänk" och tills jag mår bättre, vi får se om vi hookar upp igen i framtiden, vilket jag hoppas på.

    Vad är det för drog han missbrukar?

    Om du nu vill stanna kvar med honom så finns det vissa saker du måste vara medveten om:
    Ni har en väldigt lång och jobbig väg att gå. 
    Du kan egentligen inte "hjälpa" honom, det är bara en själv som kan ta sig ur sitt missbruk.
    Det kan ta lång tid innan han inser och erkänner sitt missbruk
    När han väl erkänner sitt missbruk så måste du vara beredd på återfall
    Du har antagligen utvecklat ett medberoende, vilket kommer bli svårt för dig att bli av med även fastän han blir clean.

    Jag kan faktiskt döma situationen och jag har bara ett par råd till dig: Flytta isär, försök att skapa dig ett eget liv utan honom och finns där istället som en vän, inte som en flickvän. Om du är viktigt för honom så kommer han till slut att söka hjälp och chansen att han gör det är mycket större om du inte finns där tillgänglig hela tiden. Finns du där tillgänglig så rullar dagarna bara på och han kommer ha svårare för att bryta mönstret. Dessutom tycker jag att du borde tänka på dig själv, man blir en hemsk människa som medberoende. Jag hatade mig själv när jag satt där i soffan, ringde fyrtioelva gånger och grina och skrek i luren, för det enda jag ville var att han skulle komma hem. Jag blev ett monster och jag hade inte en gnutta självkänsla kvar när allt var över. Jag förstår hur svårt det är, jag satt där själv flera flera gånger, mitt emot honom när han satt där och grät och lovade att han skulle bli nykter, han skulle ta antabus, han skulle söka hjälp, han skulle gå och prata med någon..Jag trodde på honom många gånger.

  • Anonym (Lillajag)

    Hej! Jag är i samma sits, bara det att vi är gifta sedan 6 år tillbaka och har en son på snart tre år. Alkoholmissbruket har gått upp o ner under åren, men nu dricker han typ varje dag, men aldrig så att han blir stupfull, men så pass att hans beteende och personlighet ändras. hans bruk av röka (hasch, maja) intas också varje dag nu för tiden (3-5 joppar/dag).
    Jag har ställt ultimatum innan och det har gått bra i 2-3 veckor, sen är han tillbaka i samma mönster igen. Han har blivit väldigt manipulativ och har fått ett kontrollbehov pga detta. Han har sedan ett år tillbaka varit sjukskriven för depression, vilket inte hjälper ans missbruk utan istället gynnar det. Då han kan hålla på hur han vill under dagarna. han är inte ärlig mot sin läkare och psykolog då han inte berättar om sitt missbruk. Jag har många gånger tänkt att JAG ska prata med dom om det , men det känns som att jag anger honom då.

    Jag har försökt att hjälpa honom på alla sätt jag kan , men det verkar som att han är nöjd med sin livsstil.
    Jag har försökt och förklara för honom att jag älskar honom som den han är/var och att jag önskar för vår, hans och vår sons framtid tillsammans  att han kan begränsa sitt intag av alkohol och röka, men då säger han bara att han ska försvinna från våra liv och avsluta sitt liv.

    han är egentligen en superfin, fantastisk och smart och duktig man , men hans missbruk har gjort honom negativ, mindre smart, ensam, elak mmm

    Det jag har svårt för är att han själv inte verkar vilja sluta och att jag vill ta mig och vår son ut från förhållandet men utan att han tar livet av sig.

    Jag finner ingen lösning, utan väntar på att han en dag ska inse vad han håller på med , sluta med det och komma tillbaka till vad han var

  • Anonym (Realist)
    Anonym (Lillajag) skrev 2015-03-30 15:19:45 följande:

    Det jag har svårt för är att han själv inte verkar vilja sluta och att jag vill ta mig och vår son ut från förhållandet men utan att han tar livet av sig.


    Hot om att ta livet av sig för att partnern vill göra slut bör ignoreras!
    Ska han kunna hålla kvar dig hela livet bara för att han hotar med att ta livet av sig?

    Vill du ta det stegvis så säg att du vill vara särbo tills han tar tag i sitt drogmissbruk.
Svar på tråden Hjälpa missbrukande pojkvän