• amia01

    Hjälp - Furu i kök?!?!

    Ska renovera köket och funderar över material/färg till luckorna. Bor på landet med hundar och barn, och köket är husets mest använda rum. Vet att det blir rätt mycket kladdiga fingrar, hundslick och flugskit på skåpen. Därför har jag tänkt mig "träfärgade" luckor - eftersom ådring och färgskiftningarna i träet döljer en del av skit och skavanker så man slipper torka varje dag.

    Björk går bort - blir för gult när det åldras.
    Al går bort - för rött i tonen.
    Kvar är ek och furu i de flesta sortiment.
    Ek känns lite kallt i tonen, och blir väl mörkt med åren?
    Är inne på furu som har en varmare ton, men det är väl helt ute i dagsläget?
    Finns det några alternativ jag inte tänkt på? Kan ett furukök vara ok ändå? 

    Huset är i övrigt en äldre lantlig villa, 2 våningar, kommer successivt att renoveras, men i stil med pärlspont, furugolv mm.

    I köket har jag vi murad vit spiskåpa, tänkte komplettera det med vitt kakel över diskbänk och spis, målade vita väggar kring köksdelen, vita spegeldörrar, och en vägg med ljus tapet bakom matplatsen. Golvet blir plastmatta i varm men ljusare ton. Alltså en ljusare inredning som kompletteras med mörkare luckor. Är det ok tror ni?

  • Svar på tråden Hjälp - Furu i kök?!?!
  • Annelie 76

    Furu är det som blir gult när det åldras, inte björk. Björk är hårdare och i mitt tycke mycket finare än furu.

  • amia01
    Annelie 76 skrev 2015-01-28 13:15:57 följande:

    Furu är det som blir gult när det åldras, inte björk. Björk är hårdare och i mitt tycke mycket finare än furu.


    Har haft björkkök i många år tidigare och gillar inte alls den ljusgula tonen det fick.
    Furu har en varmare och rödare ton, utan att för den delen blir lika röd som al.
    Men generellt är det väl lackade luckor som gäller nu, gärna vita? Undrar stilla om folk inte använder sina kök, eller om alla har råd att anlita städfirmor?
  • Butterscotch
    amia01 skrev 2015-01-28 13:32:13 följande:
    Har haft björkkök i många år tidigare och gillar inte alls den ljusgula tonen det fick.
    Furu har en varmare och rödare ton, utan att för den delen blir lika röd som al.
    Men generellt är det väl lackade luckor som gäller nu, gärna vita? Undrar stilla om folk inte använder sina kök, eller om alla har råd att anlita städfirmor?
    Så himla jobbigt är det väl inte att torka av lite grann med jämna mellanrum, knappast något man behöver en städfirma för. Vi har vitt kök på landet, i och för sig ett fritidshus så vi är inte där på heltid, och jag upplever inte att det är några jätteproblem när vi spenderar somrarna där.

    Personligen kan jag för övrigt tycka att det är bra med material i köket där skiten syns - då är man så illa tvungen att få bort det vilket känns mycket mer hygieniskt.
  • sextiotalist

    Jag skulle inte rekommendera furu, om man inte lackerar det ordentligt innan, eftersom det är ett mjukt träslag och smutsen sugs åt och det är svårare att få bort.

    Jag rekommenderar släta luckor med en bra halvblank (eller helblank) färg, helst sprutlackerade. Det kommer vara enkelt att ta bort kladd och håller bättre.

  • amia01
    Butterscotch skrev 2015-01-28 14:01:45 följande:
    Så himla jobbigt är det väl inte att torka av lite grann med jämna mellanrum, knappast något man behöver en städfirma för. Vi har vitt kök på landet, i och för sig ett fritidshus så vi är inte där på heltid, och jag upplever inte att det är några jätteproblem när vi spenderar somrarna där.

    Personligen kan jag för övrigt tycka att det är bra med material i köket där skiten syns - då är man så illa tvungen att få bort det vilket känns mycket mer hygieniskt.
    Självklart ska det vara rent i köket, men det känns som om minsta smuts syns så tydligt på vita luckor. Frågan är om den städningen som krävs för att hålla vita luckor snygga är motiverat hygieniskt? Är ju inte luckorna man använder när man äter eller lagar mat? Ser det mer som att det inte får bli så skitigt att det kladdar/luktar.
    Dagens vita köksskåp är också ofta kombinerade med bänkskivor i trä och färgat kakel. Tänkte mig att göra tvärt om - vitt kakel och vita bänkar och vita väggar, kompletterat med luckor av trä - balansen mellan vitt och trä blir alltså ungefär lika, bara placeringen av materialen som skiljer av praktiska skäl.
  • amia01
    sextiotalist skrev 2015-01-28 14:25:11 följande:

    Jag skulle inte rekommendera furu, om man inte lackerar det ordentligt innan, eftersom det är ett mjukt träslag och smutsen sugs åt och det är svårare att få bort.

    Jag rekommenderar släta luckor med en bra halvblank (eller helblank) färg, helst sprutlackerade. Det kommer vara enkelt att ta bort kladd och håller bättre.


    Vi har tittat på industrilackade luckor, dvs när det gäller yta så är det i princip som vilken lackad lucka som helst.
  • amia01
    felix le chat skrev 2015-01-28 15:06:18 följande:

    Fins det någom som över huvud taget tillverkar luckor i furu år 2015 ?


    Nej, inte många tyvärr...
  • a no nym

    Furu blir nog trendigt snart igen. Det är så fult att det kan bli snyggt om man kombinerar det rätt.

  • Beauxgoris
    a no nym skrev 2015-01-28 16:21:41 följande:
    Furu blir nog trendigt snart igen. Det är så fult att det kan bli snyggt om man kombinerar det rätt.
    Förhoppningsvis inte. Fulare träslag får man leta efter. 
Svar på tråden Hjälp - Furu i kök?!?!