• louchan

    Hjälp! Har jag förstört min gjutjärnspanna?

    Hej! Jag har bott i en andrahandslägenhet i ett par år nu, och har jag använt mig av en gammal stekpanna i gjutjärn som funnits till hands för att laga min mat. Tyvärr har jag gjort det utan den minsta kunskap om hur man egentligen ska ta hand om en gjutjärnspanna, så den har handdiskats i diskmedel och lämnats blöt efter varje diskning, vilket jag först nu har förstått är en dödssynd när det gäller gjutjärnspannor.

    Jag upptäckte häromdagen när jag stekte pannkakor att det lossnade små svarta prickar från stekpannan på pannkakorna (är det farligt???) och först då gick det upp för mig att den kanske inte är i det bästa av skick.

    Finns det något jag kan göra för att förbätra kvaliten på den, eller har jag skadat den permanent? Gråter Bifogar en bild på den, hur illa ser det ut att vara?

  • Svar på tråden Hjälp! Har jag förstört min gjutjärnspanna?
  • Neelah

    Sluta att diska den med diskmedel, låt den inte stå i blöt och smörj den med lite matolja så mår den nog bättre sen.


    Följ dina drömmar
  • Annelie 76

    Diska bara med varmt vatten inuti (på utsidan kan du använda diskmedel), ställ inte i blöt och gör inte sås i den så klarar den sig bra. Använd mycket fett när du steker och smörj in den med olja efter diskning.

    De svarta prickarna var troligtvis gammal fastbränd mat som lossnande. Inget farligt alls.

  • Haskel

    En gjutjärnspanna kan "nästan" alltid fixas. Det enda som kan hända är att man förstör stekhinnan/ytan eller att den rostar. Men det går alltid att fixa en ny stekyta. 
    Din har blivit så förstörd att jag skulle börja om från början med pannan. Som om den vore ny alltså. Gör den riktigt ren med stålull på både in och utsida. Därefter smörjer du in den i matolja (bara insidan). Med tiden blir den sedan bara bättre och bättre. Bara du inte använder diskmedel i fortsättningen. Så fort du är färdig med maten så spolar du vatten i den samtidigt som du gör rent med diskborsten. Om pannan har hunnit kallna, så värm den på spisen, innan du diskar.

  • Gladhannapanna

    Vi brukar torka ur vår när vi är klara. Sedan spolar vi med varmt vatten och diskborste om det behövs. Torkar torr efter användning.  
    Det är ganska viktigt att man torkar ur den för fettet stelnar i rören och skapar stopp!

  • Birgitta02

    Jag gör rent med hett vatten och diskborste. Riktigt rent. Sen smörjer jag in den med matolja och ställer in den i skåpet. Då håller den sig fin.

  • louchan
    Haskel skrev 2015-01-28 11:52:47 följande:

    En gjutjärnspanna kan "nästan" alltid fixas. Det enda som kan hända är att man förstör stekhinnan/ytan eller att den rostar. Men det går alltid att fixa en ny stekyta. 
    Din har blivit så förstörd att jag skulle börja om från början med pannan. Som om den vore ny alltså. Gör den riktigt ren med stålull på både in och utsida. Därefter smörjer du in den i matolja (bara insidan). Med tiden blir den sedan bara bättre och bättre. Bara du inte använder diskmedel i fortsättningen. Så fort du är färdig med maten så spolar du vatten i den samtidigt som du gör rent med diskborsten. Om pannan har hunnit kallna, så värm den på spisen, innan du diskar.


    Tack så jättemycket för svar och tips! (Och alla ni andra också) Jag ska köpa stålull och göra som du säger imorgon, och sen sluta misshandla min stackars panna med diskmedel. Hur ofta bör jag smörja in tror du? Jag har inte haft några större problem när jag stekt med den, men jag blir lite nojig när jag tänker på att jag kan få rost eller järn i maten, men det kan väl inte vara farligt, eller...?
  • Haskel
    louchan skrev 2015-01-28 19:01:19 följande:
    Tack så jättemycket för svar och tips! (Och alla ni andra också) Jag ska köpa stålull och göra som du säger imorgon, och sen sluta misshandla min stackars panna med diskmedel. Hur ofta bör jag smörja in tror du? Jag har inte haft några större problem när jag stekt med den, men jag blir lite nojig när jag tänker på att jag kan få rost eller järn i maten, men det kan väl inte vara farligt, eller...?
    Nu efter att du gjort ren pannan bör du gnida in den i matolja efter varje användning, den första veckan. Därefter någon gång i veckan. Sen behövs det inte göras mer. Fett från varje matlagning håller stekytan fräsch, och bättrar även på den undan för undan.

    Då du har en fin fet yta är det ingen risk att någon rost ska kunna bildas. Rost bildas först om vatten kommer i kontakt med järnet. Vilket det gör när man diskar med diskmedel.
  • Birgitta02

    Såg en liten video nyss om just sånt: hälls ett par dl vinäger i pannan samt lika mycket vatten. Koka upp och låt koka i 10 minuter. Enligt videon blev det jättefint. Kan vara värt att prova. Den här videon visade en massa bra hushållsgrejer som man kunde använda vinäger till :)

Svar på tråden Hjälp! Har jag förstört min gjutjärnspanna?