• Sweetmind

    SGI och olika anställningsformer

    Hej! Jag har en fråga ang SGI och hur den påverkas av att man byter jobb. Jag har jobbat hos samma arbetsgivare sedan juni 2013. I mitten av februari i år börjar jag nytt jobb, och ska då ev få en provanställning (på mitt initiativ), för att se om jag trivs på nya jobbet. Om inte, kommer jag gå direkt tillbaka till mitt gamla jobb igen. Det kommer alltså inte bli något glapp mellan anställningarna, utan jag undrar om min sgi påverkas av att det nya jobbet är en provanställning? Jag och min sambo går i tankar att skaffa barn så det är därför känns det bra att veta detta innan. Om det har någon betydelse är båda anställningarna inom samma landsting men olika enheter.

    Vänliga hälsningar :)

  • Svar på tråden SGI och olika anställningsformer
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Har man arbetat 6 månader i sträck utan någon form av tjänstledighet för tillexempel studier, föräldraledigt eller liknande så kan en SGI (sjukpenninggrundande inkomst) fastställas och denna har ett naturligt skydd på 3 månader om man skulle bli uppsagd eller bestämma sig för att göra något annat. Nu går du direkt in i en ny anställning med provanställning och är den fastställd att vara under 6 månader för att sedan övergå i en tillsvidareanställning så skulle din nya lön redan från den anställningen från början kunna ligga till grund för en ny SGI eftersom varaktigheten om 6 månader kan styrkas. Skulle du inte trivas men av någon anledning inte kan gå tillbaka till ditt tidigare arbete och måste ställa dig som arbetssökande så kan din SGI skyddas genom att du genast skriver in dig på arbetsförmedlingen som arbetssökande i samma omfattning som du haft tjänst.


    Även studier med studiemedel under hela studietiden(minst bidragsdelen) skyddar en SGI.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

  • Sweetmind

    Tack för ditt jättesnabba svar, uppskattas verkligen! Skulle det ha någon betydelse för SGI:n om jag avslutade provanställningen innan 6 månader hade gått för att gå direkt tillbaka till mitt gamla jobb? (Jag har en månads uppsägningstid på provanställningen och är 100% säker att jag får komma tillbaka till mitt gamla jobb :) )

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Det har ingen betydelse om du avbryter provanställningen innan 6 månader har gått och går tillbaka till ditt gamla jobb.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden SGI och olika anställningsformer