• Tornedalica

    Oro inför amningen

    Jag är gravid med mitt första barn som väntas i slutet av april. Har alltid sett fram emot att få bli mamma och knyta an till mitt barn. Börjar dock bli lite orolig inför amningen. Har haft många väninnor som haft besvär och inte upplevt sig få hjälp från vården och vill därför vara så väl förberedd som möjligt. 


    Jag har börjat producera små droppar förmjölk som går att klämma ut. Är detta ett gott tecken inför amningen? Om det tar tid innan mjölken rinner till ordentligt efter förlossningen, hur länge väntar man innan man stöttar upp med ersättning?


    Mvh Tess

  • Svar på tråden Oro inför amningen
  • Aleksandra Barnmorska

    Hej. Så beklagligt att dina vänner inte fått stöd. Det är ett jättebra tecken att du fått råmjölk. Mjölken rinner till 2-4 dagar efter förlossningen. Du kommer gå på kontroll av vikt och längd en gång i veckan och det är inte förrän om barnet inte går upp i vikt som man behöver stötta upp med ersättning om inga medicinska anledningar finns. Jag tycker att du inte ska ha för bråttom hem från bb utan stanna tills du känner dig trygg med amningen. Be att få så mycket hjälp du behöver. Känn inte att du stör personalen. Det är deras jobb :). Många gör fel i att ha för bråttom hem. Lycka till

Svar på tråden Oro inför amningen