• Jola86

    Gravid och sjukskriven

    Hej. Jag undrar hur jag kan/ska göra angående sjukpenning i kombination med semester samt föräldrapenning.

    Jag är gravid och nu sjukskriven 50 % tills jag ska föda. De sista veckorna innan BF hade jag inte tänkt jobba. Kan jag då ta ut föräldrapenning 50% och sedan få ut för sjukpenning 50 %? Om det går,måste jag ta ut föräldrapenning 50%, går det bra med endast två halvdagar i veckan ?

    Om jag istället för föräldrapenning vill ta ut semesterdagar,hur kan jag lösa det då arbetsgivaren endast låter en ta ut semester i heldagar? Kan jag tex vara sjukskriven 50 % och sedan ta ut semester för fem dagar under två veckor med tanke på att jag endast får ta ut semestern i heldagar? Hur kan man göra?

    Eller vad är bästa lösningen?

  • Svar på tråden Gravid och sjukskriven
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Här på familjeliv.se kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Har man frågor som gäller ett enskilt ärende är man välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Vi har öppet måndag-fredag 8-21, lördag 8-15 och söndag 15-21. 
    Din arbetsgivare betalar ut sjuklön till dig för de första 14 dagarna som du är sjuk. Den första dagen är karensdag och då får du ingen ersättning.
    Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan och då kan du fylla i blanketten på vår hemsida under Mina sidor. Kom ihåg att skicka in läkarintyget till oss i original. Semester och sjukskrivning går ihop, du kan ta ut hela semesterdagar samtidigt som du är sjukskriven, oavsett i viken omfattning.
    Är du föräldraledig och blir sjuk ska du själv anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du gör det den första dagen som du är sjuk. Du kan göra anmälan direkt med vår självbetjäningstjänst.


    Om du ringer till vårt Kundcenter på telefon 0771-524 524 så kan vi be en handläggare som arbetar med dessa frågor att kontakta dig för att gå igenom din situation.

    Eftersom du även har frågor som gäller föräldrapenning hänvisar jag dig till "fråga om föräldraförsäkringen" här på www.familjeliv.se eller på www.facebook.com/foralder

    Hälsningar
    Pia, handläggare


     

Svar på tråden Gravid och sjukskriven