• Anonym (OrkarInte)

    Bulbär ALS?

    Hej!

    I september började jag känna små ryckningar i tungan. Kanske max 5 om dagen. Det har fortsatt hela vintern nästan varje dag. Ryckningarna känns som dom man kan få i ögonlocket. Brukar få 2-3 stycken sånna om dagen i tungan.

    Skulle inte ha brytt mig så mycket om detta om det inte vore för att jag googlade det för ett tag sedan. På de flesta sidor som föreslogs stod det att ryckningar i tungan aldrig är godartade, och att de indikerar bulbär ALS.

    Panik!

    Igår kväll kom jag på den fantastiska idén att testa styrkan på min tunga. Otroligt dum idé. Jag stack ut den och böjde allt vad jag kunde åt vänster och tryckte med pekfingret i motsatt riktning. Sedan gjorde jag samma sak på höger sida och märkte då att den vänstra var något svagare än den högra.


    Jag har ringt vårdcentralen men dom tycker inte att det verkar vara något som är värt att undersöka i nuläget.

    Någon som kan säga något tröstande? 

  • Svar på tråden Bulbär ALS?
  • bexel

    Hej.

    Tror inte att du har ALS. Är själv drabbad av bulbär ALS och mina syntom är inte som dina. Började med att jag "tappade" huvudet. Därpå läspningar och ökad salivproduktion. Värk i armarna. Ett råd till dig, uppsök din husläkare så du får en remiss till neurologen. I mitt fall tog det 10 månader att fastställa min diagnos.

Svar på tråden Bulbär ALS?