• Carowlin

    Undersköterskor, se hit!

    Jag pluggar till undersköterska och har inte mycket kvar så är lite intresserad av hur det ser ut på lönefronten.

    Hör mycket om uskor som får över 20000kr i lön/mån och för mig är det väldigt mycket pengar (har inte jobbat mycket utan varit arbetslös i stort sett sedan gymnasiet med endast sommarjobb och vikariat här och där) och just nu lever på föräldrapenning och en sambo som får usel lön, så om jag får 10000 efter skatt är jag nöjd.

    Min tanke är att jobba natt inom Stockholms läns landsting (sjukhus alltså), så ni som jobbar natt som uska i Stockholms län och är relativt nyutbildade, vad får ni i lön/mån som minst? Går man efter timlön eller hur är det?

    Vore kul att höra lite så jag vet vad jag har att vänta mig. :)

  • Svar på tråden Undersköterskor, se hit!
  • Anonym (uska)

    Jag har jobbat som uska i hemtjänsten i ca 5 år. Jag har 19000 / mån, före skatt. Då jobbar jag dock inte i sthlm. Men jobbar du natt får du ju även ob.

    Om man går efter timlön eller inte beror på om du är timanställd eller har en tillsvidare anställning och då får månadslön.

  • Anonym (L)

    Det varierat väll rätt rejält om jag förstått det, fick en ökning på 2000 när jag flyttade från Västergötland till Skåne, inom äldreomsorgen.

    Fick 18200 på sjukhuset här med fem års erfarenhet.

  • Anonym (kommunen)

    Jag jobbar dock inom kommunen men min lön ligger på 21200 på en 100% jobbar inte heller i Stockholm

  • Carowlin

    Tack för era svar :) har ni alla mycket erfarenhet? Jag har ju ingen erfarenhet alls, har haft vikariat som personlig assistent i två månader men inget mer inom vården. Är 26 år, blir 27 i mars och eftersom jag blir klar med utbildningen nästa år är jag 28 när jag börjar jobba, om jag nu hittar jobb redan nästa år. Tänkte söka sommarvik nästa år så förhoppningsvis hittar jag nåt. Hur har eran ingångslön sett ut om ni haft liten/ingen erfarenhet, och går dom någonsin efter ålder? :)