• Carowlin

    Undersköterskor, se hit!

    Jag pluggar till undersköterska och har inte mycket kvar så är lite intresserad av hur det ser ut på lönefronten.

    Hör mycket om uskor som får över 20000kr i lön/mån och för mig är det väldigt mycket pengar (har inte jobbat mycket utan varit arbetslös i stort sett sedan gymnasiet med endast sommarjobb och vikariat här och där) och just nu lever på föräldrapenning och en sambo som får usel lön, så om jag får 10000 efter skatt är jag nöjd.

    Min tanke är att jobba natt inom Stockholms läns landsting (sjukhus alltså), så ni som jobbar natt som uska i Stockholms län och är relativt nyutbildade, vad får ni i lön/mån som minst? Går man efter timlön eller hur är det?

    Vore kul att höra lite så jag vet vad jag har att vänta mig. :)

  • Svar på tråden Undersköterskor, se hit!
  • Anonym (uska)

    Jag har jobbat som uska i hemtjänsten i ca 5 år. Jag har 19000 / mån, före skatt. Då jobbar jag dock inte i sthlm. Men jobbar du natt får du ju även ob.

    Om man går efter timlön eller inte beror på om du är timanställd eller har en tillsvidare anställning och då får månadslön.

  • Anonym (L)

    Det varierat väll rätt rejält om jag förstått det, fick en ökning på 2000 när jag flyttade från Västergötland till Skåne, inom äldreomsorgen.

    Fick 18200 på sjukhuset här med fem års erfarenhet.

  • Anonym (kommunen)

    Jag jobbar dock inom kommunen men min lön ligger på 21200 på en 100% jobbar inte heller i Stockholm

  • Carowlin

    Tack för era svar :) har ni alla mycket erfarenhet? Jag har ju ingen erfarenhet alls, har haft vikariat som personlig assistent i två månader men inget mer inom vården. Är 26 år, blir 27 i mars och eftersom jag blir klar med utbildningen nästa år är jag 28 när jag börjar jobba, om jag nu hittar jobb redan nästa år. Tänkte söka sommarvik nästa år så förhoppningsvis hittar jag nåt. Hur har eran ingångslön sett ut om ni haft liten/ingen erfarenhet, och går dom någonsin efter ålder? :)

  • Carowlin

    Förresten, vad ligger OB på? Kväll, natt och helg, olika OB då och varierar det nåt mellan kommuner och arbetsgivare eller ligger det på samma i hela landet? Tänkte mer vad ob ligger på för procent :)

  • JA77
    Carowlin skrev 2015-01-30 11:01:55 följande:

    Tack för era svar :) har ni alla mycket erfarenhet? Jag har ju ingen erfarenhet alls, har haft vikariat som personlig assistent i två månader men inget mer inom vården. Är 26 år, blir 27 i mars och eftersom jag blir klar med utbildningen nästa år är jag 28 när jag börjar jobba, om jag nu hittar jobb redan nästa år. Tänkte söka sommarvik nästa år så förhoppningsvis hittar jag nåt. Hur har eran ingångslön sett ut om ni haft liten/ingen erfarenhet, och går dom någonsin efter ålder? :)


    Ålder är inte relevant om man inte har erfarenhet. 
  • JA77
    Carowlin skrev 2015-01-30 11:04:21 följande:

    Förresten, vad ligger OB på? Kväll, natt och helg, olika OB då och varierar det nåt mellan kommuner och arbetsgivare eller ligger det på samma i hela landet? Tänkte mer vad ob ligger på för procent :)


    Kolla Kommunals kollektivavtal.
  • Anonym (kommunen)

    På vardagar ligger ob:n på 43.40

    Helg natt, natt mot lördags och söndag är det 58, 40.

    helganatt natt mot måndag är det 50,80.

    Ob:n gör skilland på lönen för när du jobbar natt så får du ob för i stort sett varje timme det får du inte på dagen. Så skillnaden för mig är kring 3000 kr i månaden efter skatt.

  • rosagubben

    Jag fyllde nyss 23år och har jobbat av och till (som timmis) under utbildningens gång(utbildad undersköterska med inriktning på akutsjukvård), på två olika demensavdelningar(på två olika demensboenden), även arbetat som avlösare till en pojke med autism och även inom hemtjänsten(timmis) några månader, sen även haft en sväng av mamma-ledighet och fått upp min timlön från 112kr/h till 130kr/h på tre år, allt inom stockholms kommun som timmis, två av jobben, ena äldreboendet och jobbet som avlösare till en pojke med autism, var privata företag i sthlm). 


    Har nu precis blivit erbjuden ett 77% vikariat där heltidslönen är 22.000kr/månad (ca 134kr i timlön), vilket ger 16.940kr/månad för en 77% tjänst(innan skatt), men detta är i botkyrka kommun eftersom jag nyligen bytt kommun i och med en flytt. Men detta jobb är på ett privat företag inom botkyrka kommun.


    JÄVLIGT nöjd med lönen och förbaskat glad över att jag äntligen fått ett jobb med fast månadslön och slipper undra hur mycket lönen ska hamna på varje månad, beroende på hur många pass jag arbetat.


    Och jag kan säga att bästa sättet att få jobb på sjukhus i stockholm är att visa framfötterna på praktiken(väljer du inriktningen akutsjukvård ingår 4 veckors praktik på sjukhus/vårdcentral eller liknande), för det är svårt att kunna få ett sjukhusjobb genom att söka tjänster via nätet utan någon som helst jobb-erfarenhet(praktik räknas knappt in). 
    Eller så googlar du på olika vårdcentralen/sjukhus i närheten och sätter dig ner och ringer runt, presenterar dig och säger att du är utbildad undersköterska och fråga ifall de söker timmisar, det är så jag har fått ALLA mina jobb - genom att ringa runt till olika ställen och höra ifall de söker timmisar istället för att söka befintliga jobbannonser. 


    Och ring nu, för det är nu de söker timmisar inför sommarvik. litet tips bara. 
    lycka till! och en varning, håll koll på dina LAS-dagar, för oftast slutar de ringa dig när du närmar dig gränsen för en tillsvidaretjänst och istället tar in en ny timmis, det har jag fått höra är vanligt i sthlm.

Svar på tråden Undersköterskor, se hit!