• Myma

    Begränsa pojkvän under graviditet?

    Jag och min pojkvän är gravida med vårt första barn och vi jobbar på samma jobb. Grejen är den att vi har en två-dygns-jobbkryssning om några veckor. Som jag hittills mått under graviditeten skulle jag inte verkligen inte orka det.

    Så jag vill inte åka. Min pojkvän däremot undrar hur jag ser på att han åker.
    Jag tycker det är svårt. Var jag inte gravid skulle jag ju vilja åka. Men nu är jag ju det och skulle nog vilja att han vill stanna här med mig. Samtidigt tycker jag inte om tanken på att begränsa honom, om han nu vill åka.

    Hur tänker ni i liknande situationer?

  • Svar på tråden Begränsa pojkvän under graviditet?
  • Anonym (m)

    är det en ren nöjesresa eller ska han jobba under resan? Du kan ju knappast bestämma över om han ska jobba eller inte, menar jag. 

    Hur gravid är du? Om det är en vecka till förlossning så skulle jag inte vilja att han åkte.

  • Fläderblomster
    Myma skrev 2015-01-28 21:20:19 följande:

    Jag och min pojkvän är gravida med vårt första barn och vi jobbar på samma jobb. Grejen är den att vi har en två-dygns-jobbkryssning om några veckor. Som jag hittills mått under graviditeten skulle jag inte verkligen inte orka det.

    Så jag vill inte åka. Min pojkvän däremot undrar hur jag ser på att han åker.
    Jag tycker det är svårt. Var jag inte gravid skulle jag ju vilja åka. Men nu är jag ju det och skulle nog vilja att han vill stanna här med mig. Samtidigt tycker jag inte om tanken på att begränsa honom, om han nu vill åka.

    Hur tänker ni i liknande situationer?


    Om du mår dåligt och inte kan ha någon annan hos dig så tycker jag han ska stanna. Men om du har nån nära vän som kan vara hos dig så kanske han kan åka? Jag hade iaf tyckt att det jobbigaste var att vara ensam när min partner är ute och har kul. Om du bjuder hem nån vän eller planerar nån lugn aktivitet för helgen kanske det känns lättare?
  • Myma

    Det är helt frivilligt för oss (som ju jobbar på samma jobb) att åka med på resan så det är en nöjesresa.

    Jag ska inte föda snart, då skulle det ju vara en annan sak.

  • aleakim

    Så länge jag inte är nära bf så får min make åka vart han vill, jag skulle bara få väldigt dåligt samvete om jag började begränsa honom och neka till saker han gärna vill göra. Tror inte att det är speciellt hälsosamt för förhållandet heller. 

  • Fläderblomster
    aleakim skrev 2015-01-28 21:31:25 följande:

    Så länge jag inte är nära bf så får min make åka vart han vill, jag skulle bara få väldigt dåligt samvete om jag började begränsa honom och neka till saker han gärna vill göra. Tror inte att det är speciellt hälsosamt för förhållandet heller. 


    Fast det spelar väl ändå roll hur man mår under graviditeten? Att vara gravid är ju i sig ingen sjukdom men man kan ju må dåligt och vara väldigt begränsad i perioder. Jag tänker alltså inte att han ska vara hemma bara för att TS inte kan åka utan isf för att ta hand om/hjälpa henne.
  • cirkusmusen

    Nej du kan inte begränsa honom, men samtidigt så förstår jag dig. Hade jag varit i din sits hade jag förväntat mig att pojkvännen självmant sagt att han skulle stannat hemma. Visst att det är du som är gravid, men det är hans barn med. 

  • Myma

    Det är väldigt nytt för mig att inte orka göra saker. Det har ju hänt flera gånger att han gått ut på kvällarna och jag stannat hemma. Men det här känns annorlunda, vilket nog beror på att det är en gemensam jobbresa.

    Jag mår inte så dåligt att jag behöver att han tar hand om mig. Det är mer känslan av att jag vill följa med på resan, men inte orkar för vi väntar barn. Och att han kan och vill. Det gör på något sätt att jag känner mig ensam i graviditeten.

  • DenEkonomiske

    Min spontana tanke är: "SAY WHAT!? Är din POJKVÄN GRAVID!?" :O
    Sedan inser jag att du fått det hela lite om bakfoten, möjligtvis att du skolkade från sexualkunskapen i skolan, och sansar mig.
    Mitt svar är självklart: JA, så klart ska han få åka.

  • pomflipp

    Jag tycker det är ett rätt så egoistiskt tänk.

    "Om inte jag kan ha kul, ska fan inte du heller ha kul" typ.

    Är själv gravid i v.36 å min sambo har vart iväg på en massa kul.

    Jag har inte orkat gå på konserter el julbord , men det tycker ja inte atthan ska lida för att ja inte orkar.

  • DenEkonomiske
    pomflipp skrev 2015-01-28 22:40:19 följande:

    Jag tycker det är ett rätt så egoistiskt tänk.

    "Om inte jag kan ha kul, ska fan inte du heller ha kul" typ.

    Är själv gravid i v.36 å min sambo har vart iväg på en massa kul.

    Jag har inte orkat gå på konserter el julbord , men det tycker ja inte atthan ska lida för att ja inte orkar.


    Håller med.
Svar på tråden Begränsa pojkvän under graviditet?