• Anonym (konstigt)

    Konstiga, vita flytningar runt äl

    För ett par månader sen började jag hålla koll på mitt äl-sekret men till min förvåning verkar mitt sekret inte alls vara som det ska, utan snarare helt tvärtom! Det är vitt, krämigt/tjockt, luktar lite surt och blir torrt och smuligt när man rullar det mellan fingrarna. (ursäkta för äcklet ;)) När jag tänker tillbaka så har jag nog alltid haft såhär runt äl-perioden. Vad är det för fel?? Kommer jag få problem att bli gravid? Det är inte svamp för det känner jag väl igen.

  • Svar på tråden Konstiga, vita flytningar runt äl
  • Anonym (konstigt)
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-29 17:38:09 följande:

    Det låter inte som du har äl när du tror. Varför tror du att du har ägglossning just då sekretet inte stämmer?


    Enligt min app ska jag ha ägglossning då och jag har även "mensvärk" och småhugg i äggledaren under den perioden. Jag har haft koll varje dag den här månaden och har aldrig sett något äl-sekret.
  • Flickan och kråkan
    Anonym (konstigt) skrev 2015-01-29 20:03:48 följande:

    Enligt min app ska jag ha ägglossning då och jag har även "mensvärk" och småhugg i äggledaren under den perioden. Jag har haft koll varje dag den här månaden och har aldrig sett något äl-sekret.


    Fast äl-appar är inte särskilt pålitliga. De stämmer enbart för dem som följer genomsnittlig mall. Många faller utanför. Jag gör det. Det bästa sättet att lära känna sin cykel är att testa på många sätt samtidigt: sekret, temp., lh-stegring med äl-sekret och "känningar" av typen värk. Har du regelbunden mens?
  • Anonym (konstigt)

    Ja jag har regelbunden mens så jag borde ju ha äl 14-16 dagar efter mensen?

  • Anonym (J)

    Jag brukar inte kolla mitt äl-sekret, eftersom jag har regelbunden mens. Men nu senast när jag blev gravid så kollade jag både med stickor och sekret, och det stämde inte. Jag vet när jag har ägglossning eftersom jag ofta får ont i sidan. Den här gången stämde det inte; jag hade ont och stickorna visade på lh-stegring, men sekretet var vitt och inte alls genomskinligt och trådigt. Men gravid blev jag!

  • Flickan och kråkan
    Anonym (konstigt) skrev 2015-01-29 20:33:29 följande:

    Ja jag har regelbunden mens så jag borde ju ha äl 14-16 dagar efter mensen?


    Det beror ju helt på hur lång cykel du har. Mer sannolikt att du haft äl 12-16 dagar innan mensen första dag (men det är också ett medel/genomsnitt) eftersom den lutar fasen är mer konstant.
  • Dixie
    Anonym (konstigt) skrev 2015-01-29 20:33:29 följande:

    Ja jag har regelbunden mens så jag borde ju ha äl 14-16 dagar efter mensen?


    det behöver du inte ha - bara för att folk generellt har det! 
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (J) skrev 2015-01-29 21:13:39 följande:

    Jag brukar inte kolla mitt äl-sekret, eftersom jag har regelbunden mens. Men nu senast när jag blev gravid så kollade jag både med stickor och sekret, och det stämde inte. Jag vet när jag har ägglossning eftersom jag ofta får ont i sidan. Den här gången stämde det inte; jag hade ont och stickorna visade på lh-stegring, men sekretet var vitt och inte alls genomskinligt och trådigt. Men gravid blev jag!


    Okej det känns ju skönt att höra! Jag kanske får testa med stickor också så att jag får svart på vitt att jag faktiskt har ägglossning när jag tror att jag har det. Man blir ju lite orolig när det pratas så mycket om att sekretet måste vara genomskinligt och trådigt.
Svar på tråden Konstiga, vita flytningar runt äl