• Anonym (:,()

    Vuxenacne.... Kom igen nu. FINNS det nåt som på riktigt hjälpe?!??

    Ätit minipiller i många år och då har det varit under kontroll. Men nu, utan.... Bölder i ansiktet varje dag. Självkänslan börjar försvinna igen och jag kastas tillbaka till hur jag kände mig förr. Hade glömt hur jobbigt detta var. Minipiller är av olika skäl inte möjligt att ta igen för att skippa problemet men jag undrar:

    Finns det någon som haft problem med acne i vuxen ålder och som provat nåt som faktiskt hjälper?! Orkar inte med att plöja igenom en massa saker som ändå inte hjälper! Igen!

    Hjälp mig!!

  • Svar på tråden Vuxenacne.... Kom igen nu. FINNS det nåt som på riktigt hjälpe?!??
  • Anonym (Bekant)

    Roaccutan eller vad det nu heter hjälpte en vän till mig som hade rejäla bölder. Men då får man absolut inte bli gravid!

  • Anonym (Jonna)
    Hejsan!

    Jag vet hur det känns och har nu startat en blogg där jag skriver om mina acneproblem. Jag har nu fått hjälp med tabletter och har påbörjat en IPL behandling. Bloggen är precis startat men jag kommer inom dom närmsta dagarna fylla på med inlägg där jag gör en uppföljning av alla mina behandlingar. Jag och min hudläkare har satt upp ett "schema" för behandlingar och uppföljningar och det kommer jag skriva om på bloggen. Så om det kan vara till någon hjälp så skroiver jag länken nedan så är mni välkomna att följa min "misär" och kanske se ett hopp ;)
    som sagt så kommer fler inlägg efterhand.

    najon.vimedbarn.se/
  • Anonym (:,()

    Roaccutan är inte aktuellt då... Och antibiotika, det kan man väl inte ta hela livet? Jonna, tack för länken, har gått in och läst. Hoppas du får bra hjälp och blir av med detta! Dock verkar vi inte ha samma bakgrund då jag alltid har haft problem med acne och ditt verkar ha uppstått av en slump genom en hormoniell obalans? Lycka till iaf!

  • Anonym (EPIDUO)

    Ja den receptbelagda krämen epiduo hjälper. Jag hade helvetisk vuxenacne innan jag började med detta. Har använt i snart 3 år och funkar superbra. Funkar även på min sons tonårsacne.

  • Anonym (Pco)

    Gå till botten med problemet i stället. Kan sätta min högerarm på att du har pco eftersom det var ok då du åt p piller. Det är alltså hormonellt betingade finnar. Jag skulle aldrig få för mig att ta de starka mediciner som nämns, för de hjälper knappast på sikt.

    Pco blir bättre av låg kolhydratkost. Även munk peppar eller p piller balanserar din hormon produktion.

  • Anonym (C)

    Undvik kolhydrater. 
    Jag fick dålig hy i tonåren pga att jag nästan bara åt pasta och bröd. Och mycket socker. Det följde med långt upp över 25-årsåldern. När jag skar ner radikalt på kolhydrater så blev min hy mycket bättre. 

  • halfbaked

    Roaccutan/Isotretinoin är det enda som hjälper fullt ut och som håller i längden, iaf om man har stora problem. Min hy är sedan jag åt det helt finnfri och mycket mindre fet än förr och många i min familj har också blivit hjälpta. Fundera på om du vill t det efter en ev graviditet annars. Enligt de nya rönen kan man börja försöka skaffa barn igen efter 1-2 månader efter avslutad kur, det är bara i blodet i 14 dagar efter avslutad behandling. Roa/Isotretinoin används mot böldacne för att man ej ska få ärr så ha man bölder brukar man få det utskrivet.

    Har även käkat antibiotika, Tetralysal innan men acnen kom tbx 6 mån efter avslutad behandling och det var ej lika effektivt, tog ej bort den feta hyn och ibland dök fortfarande enstaka bölder upp. Dessutom är det inte bra att käka antibiotika för mkt, kan man undvika det så ska man p.g.a. risken för resistenta bakterier. Man får ej bli gravid under beh.

    Jag lovar dig, du kommer aldrig att ångra en roa/iso behandling men då får man ej försöka bli med barn under beh (ca 6 mån) + ca 2 mån (för att vara på den säkra sidan) efter avslutad beh.

  • Anonym (Yasmin)

    Yasmin p-piller gav mig helt lent ansikte efter ca 3 veckors användning. Jag behövde ett tillskott av östrogen för en annan diagnos, att sedan huden blev så fin var en trevlig bieffekt.

  • Anonym (Finnfri)

    Roacutan är det enda som verkligen hjälper och håller problemen borta sedan. Bästa jag gjort! Gjorde det innan jag skaffade barn.

  • Anonym (Roa)

    Roaccutan är det enda som verkligen fungerar på mig. Tyvärr har jag fått tillbaka acnen, fast i mindre omfattning, efter avslutade kurer. Är nu inne på min tredje behandling (ätit i ca 1 år åt gången)... Börjar fundera på hur mina inre organ mår av detta. Kan ju inte äta det resten av livet, men står inte ut med acnen heller.

  • Anonym (:,()

    Ja vad gör man, väljer mellan pest eller kolera känns det som. Medicin eller acne.

    Roaccutan känns jobbigt att ta om det nu är så skadligt vid graviditet. Tänk OM man blir gravid utan att veta om det exempelvis..?

    Håller med om att det är bra att försöka hitta orsaken till problemet. Men PCO exempelvis, har man inte svårt att bli gravid då? Jag har tre barn (fyra grav) och har inte haft svårt att bli gravid någon gång.

    Tänker också att om det är hornoniellt betingat och det hjälper med preventivmedel, varför kan man inte bara få nåt tillskott av det hormon man saknar....? Känns trist att behöva ta mediciner för detta och att gå och se ut:må som jag gör är inte heller ett bra alternativ.

    Kosten har jag inte provat. LCHF säger ni. Kanske ska testa det då!

    Tack för alla svar!

  • Anonym (Rh)

    har alltid haft dålig hy- alltid mer eller mindre finnar.

    Har slängt mina rengöringskrämer och tvättar nu ansiktet med blandning av ricinolja/olivolja. Har typ fått 1 ny finne sen jag började!!

Svar på tråden Vuxenacne.... Kom igen nu. FINNS det nåt som på riktigt hjälpe?!??