• frukian

    Gravid utan något

     

    Hej!



    Är en tjej på snart 23 år. Studerar och bor hemma hos mina föräldrar. Har en pojkvän i samma ålder som är arbetslös och också bor hemma. Båda utan inkomst, utan mitt CSN på 2000kr.



    För ett tag sedan fick vi reda på att vi är gravida, bara några veckor. Vi vill behålla den, men vet inte hur det ska gå till. Utan pengar eller boende, familjer som tydligt visat att de inte kommer finnas där för att hjälpa oss. Att bo kvar hemma kommer inte ens vara något alternativ, både för att vi inte kommer få det och för att vi inte kommer vilja det.



    Har haft möte med soc, som säger att de kommer att kunna hjälpa till med bostadsbidrag, ifall vi själva hittar en lägenhet. Vilket inte är så lätt i en storstad, på bara 9 månader. Dessutom kommer de pengarna inte räcka, antagligen inte ens till en full hyra på en lägenhet. Så vi kommer få söka biståndsbidrag också,om dom anser att vi behöver det. (Vilket vi gör!!!) Frågan är hur mycket soc kan hjälpa oss när det väl gäller. Även om de säger att de kan hjälpa mig nu, vet jag inte hur det kommer att bli när bebisen i så fall väl kommer.



    Min fråga till er är, finns det någon chans att jag ska få behålla min bebis och klara det ekonomiskt? Jag vet att det kostar massvis med barn, jag vet att det inte är de bästa omständigheterna. Men jag vill inte göra abort för att andra tjatar på mig att göra det, och jag vill inte behöva göra abort för att jag inte har pengar eller ett boende. Den är redan i min kropp, jag vet att jag vill behålla den. Även om det kommer bli fruktansvärt svårt. Finns det något annat sätt att lösa det än att gå till soc? (Självklart söker min pojkvän massa jobb varje dag).



    Någon som varit i samma sits och klarat det? Finns det någon chans att klara det? Hur?



    Ni som vill komma med negativa kommentarer, gör gärna inte det. Jag har hört tillräckligt under denna korta tid, behöver inte mer negativitet. Jag vet vilken situation jag själv satt mig i. Nu försöker jag göra det bästa av den. Jag skriver här för att ingen annan hjälper mig, utan bara trycker ner mig.


  • Svar på tråden Gravid utan något
  • sportpappa

    Ekonomin är primärt det svåraste här. Du kan ju lägga till studielån och även ansöka om tilläggsbidrag från CSN. Då landar du på runt 10k i månaden.
    Pappan får också se till att ordna en inkomst. Ett alternativ är ju att han också studerar och får 10k också.
    Boende är den andra frågan. Helst bör ni skjuta på flytt till något eget så länge som möjligt. Framför allt för att spara pengar. Om du studerar så kan du söka studentlägenhet. Möjligtvis att de kan hjälpa till extra eftersom det är barn med i bilden. Prata med de som håller i studentlägenheter och skolan du går på om vilka möjligheter som finns.

  • Annelie 76

    Soc hjälper er med pengar men inte hur mycket som helst.

    Du kommer få föräldrapenning och måste då ta 7 dagar i veckan och så får ni barnbidrag och bostadsbidrag. Det blir 5-6000+1050+ nån tusenlapp. Det som fattas upp till socialbidragsnormen står de för. Normen är så man klarar sig men inte mer. Det går men ni får leva snålt. Sök extra bidrag för utrustning och möbler till hemmet om ni behöver, när barnet är fött så extra bidrag till barnsaker. Ni kommer inte kunna köpa nya saker utan det är begagnat som gäller. Ett tips är att gå med i köp- och säljgrupper på Facebook. Där brukar man hitta mycket och billigt. Det finns till och med de som skänker bort möbler och andra saker vilket är väldigt bra när man är fattig.

    Ett tips är att kontakta kommunens budgetrådgivare redan nu (det brukar vara väntetid) så ni kan lära er lägga upp en budget med de få slantar ni har och kommer få. Ta all hjälp ni kan för lära er bli ekonomiska. Biblioteket är en bra plats. Dels är böckerna gratis (om man lämnar tillbaka dem i tid), man brukar kunna låna dator gratis, man kan läsa tidningar gratis; både dagstidningar där det finns annonser och föräldratidningar. Det finns böcker om billig mat, om hur man lägger upp en budget, lagar kläder, lagar billig mat osv.

  • 87mli

    Men tänk på att ekonomiskt bistånd (socialbidrag) inte är en helt självklar inkomst som man bara får. Varje månad lämnar man ansökan om ekonomiskt bistånd och socialtjänsten gör en utredning för att säkerställa att man uppfyller villkoren för att vara berättigad bistånd. Det görs beräkning utifrån de inkomster och utgifter (de utgifter som godkänns av socialtjänsten) man har och ev. normunderskott kan beviljas. Lycka till!

  • Annelie 76

    Pratade med min mamma som jobbar på försörjningsstöd och hon sa att man får hälften av pengarna till barnutrustning innan barnets födelse och hälften efter. Men det är fortfarande inte mycket pengar så begagnat är det son gäller. Pengar till kläder och blöjor finns med i normen varje månad men det är också en begränsad summa. De förutsätter att barnet är pottränat när det är tre, då får man inga extra pengar för blöjor längre.

    Pengar från soc är inte villkorslösa. Den som är föräldraledig är ju det men den andra måste söka jobb eller vara sjukskriven för att få pengar. När föräldradagarna är slut måste man söka jobb eller vara sjukskriven för att få pengar. För att kunna vara inskriven på arbetsförmedlingen måste barnet ha en dagisplats.

    En sak, pengar ni får i present eller lånar räknar soc som inkomst om det sätts in på era bankkonton. De dras då av från nästa månads pengar ni får från dem. Kontanter är alltså att föredra...

Svar på tråden Gravid utan något