• Anonym (fattiga)

    kan situationen förstöra förhållandet?

    Jag och min sambo bor i en lgh som vi båda hatar (ALLT är fel med den här lägenheten) i ett område som jag vantrivs i och han "gillar" men inte vill bo i. Vi får låna pengar av familj för att överleva pga att han inte har jobb och min fp inte räcker till trots att vi även får bidrag. Vi har alltså inget att göra på dagarna förutom att sitta hemma och sura. Visst säger folk jämt att kärleken övervinner allt? Men hur fan ska man kunna ha ett bra förhållande och ha det bra och trevligt tillsammans när allt är bara skit? Är det konstigt att det känns som att man är less på livet och allting?

  • Svar på tråden kan situationen förstöra förhållandet?
  • Dixie

    att inte ha pengar kan ju så klart vara jobbigt för förhållandet! 

    en bra början hade säkert varit att sluta sitta hemma och sura - gå ut, promenad, bibliotek, lekplats - ja, det finns ju många gratisnöjen! 

  • Fix

    Eller så gör ni något åt saken. Hur kommer det sig att din sambo inte jobbar?

  • beccagranen

    Varför sitter ni bara hemma? Om ni inte har tillräckligt att erbjuda på dagens marknad borde ni båda finna mer, gå på yh utbildning dyl.bli hundvakter, jobba idiellt etc. Och ja det påverkar förhålkandet när ni sitter bittra och fattiga under samma tak.

  • Anonym (fattiga)
    Fix skrev 2015-01-29 19:13:46 följande:

    Eller så gör ni något åt saken. Hur kommer det sig att din sambo inte jobbar?


    Han tycker inte att det finns några jobb
  • Dixie
    Anonym (fattiga) skrev 2015-01-29 19:15:19 följande:
    Han tycker inte att det finns några jobb
    vad betyder det? 

    att det inte finns några jobb för honom att söka eller han inte pallar att söka några? 
  • Anonym (fattiga)
    Dixie skrev 2015-01-29 19:12:54 följande:

    att inte ha pengar kan ju så klart vara jobbigt för förhållandet! 

    en bra början hade säkert varit att sluta sitta hemma och sura - gå ut, promenad, bibliotek, lekplats - ja, det finns ju många gratisnöjen! 


    Finns inget bibliotek på gångavstånd. Har inte råd att åka buss. Barnet är för litet för lekplats.

    Jag går på promenad, sambon vill inte följa med.
  • Anonym (fattiga)
    Dixie skrev 2015-01-29 19:16:42 följande:

    vad betyder det? 

    att det inte finns några jobb för honom att söka eller han inte pallar att söka några? 


    Han har sökt max fem jobb senaste tre månaderna
  • Anonym (Hrm)

    Vad är det för bidrag ni har?

    Tänker som Dixie att man får vraka i gratisaktiviteter. Något måste ni ju göra. Min pojkvän är arbetslös och jag jobbar bara då och då, men vi har egna aktiviteter vi pysslar med så vi inte går varandra på nerverna. Vi spelar bl.a. (vid egna datorer/konsoler), han umgås mycket med vänner och jag håller på med olika fysiska aktiviteter (yoga, simning, cykling). Det mesta kostar ju dock...

  • Letitia

    Håller med ovanstående. Ni skulle ju även kunna försöka se det som en förmån, att ni båda får vara hemma med ert barn samtidigt - trots att ni är det av tråkiga skäl. Det är inte många förunnat att kunna gå ut på barnvagnspromenader hela familjen - alla dagar i veckan! Sedan finns det även saker man kan roa sig med hemma. Matlagning t.ex. - att laga mat tillsammans ifrån grunden, och lära sig att göra olika såser t.ex. är jättekul! Då sparar ni dessutom pengar mot att köpa hel- eller halvfabrikat. PRATA med varandra! Kura ihop er i soffan framför en bra film eller TV-serie! Lyssna på musik om ni kan enas om genren.

    I och med att ni kan turas om att passa barnet, så kan ni ju även ge varandra frihet att gå ut ensamma ibland.

    Sedan tycker jag att ni ska sluta ta emot pengar av era föräldrar, och hushålla bättre i stället med det ni har ändå. Det GÅR att leva på socnormen med lite hushållsförmåga, anspråkslöshet och fantasi. Ni kan få en "rikare" period senare - man måste inte ha allt materiellt precis när barnen är små!


    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • sportpappa

    Vad har ni för plan för att ta er ur den här situationen?
    Det absolut viktigaste är att en av er får ett jobb. Där bör allt fokus ligga.

Svar på tråden kan situationen förstöra förhållandet?