• Ewald01

    Gå neri vikt - vem har funderat på denna metod?

    Hej!

    Övervikt kann delvis bero på underfunktion i sköldkörtln.

    Läs här .ex.

    Låg sköldkörtel kan idag gälla så mycket som 1 miljon kvinnor, enligt vår konventionella sjukvård. Det är oerhört stora men inte så överraskande siffor eftersom vi lever i ett land, där selenbristerna är stora i markerna men där även kadmium finns överrepresenterat i vår miljö (Läs mer nedan). Symtom på låg sköldkörtel är främst övervikt, stor trötthet, torrt och sprött hår och en sviktande hälsa, MEN det bör också påpekas att en övervikt inte är nödvändig för att det skall finnas en tydlig problematik och underproduktion.

    Sköldkörtelns påverkan på kroppen
    Sköldkörteln påverkar allt från din fertilitet, till tillväxt (tillväxthormoner), cellens ämnesomsättning, din matsmälting, muskel- och nervaktivitet. Om du äter för lite protein eller har problem med din spjälkning (sönderdelning) av proteinkedjorna, så kan brister på aminosyrorna uppstå och efterföljande problematik som låg eller hög produktion av sköldkörtelhormon. Den låga produktionen härrör ofta till matsmältningsproblem medan trauma, hormonförändringar vid pubertet, graviditet och klimaterie också är vanliga orsaker.

    http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=419

    Jag läste att det finns metoder på hur man kan öka Funktionen i sköldkörtseln t.ex. Yoga (vissa övningar).

    http://www.bildderfrau.de/fitness/hormon-yoga-d10154x35619.html

    Kanske ska man också äta livsmedel som innehåller selen osv.

    Synpunkter? Tipps? Fler tipps? Skriv gärna vad ni tycker?

  • Svar på tråden Gå neri vikt - vem har funderat på denna metod?
  • blomman 2

    Intressant läsning! Jag själv fick underfunktion av sköldkörteln 3 mån efter min förlossning och gick upp ca 18 kg på kort tid. Fick massor av andra symptom också som hör till denna sjukdom. Fick levaxin men den hjälpte absolut inte till att ta bort mina problem och jag blev ännu sämre som tex stresssymptom,ilska och depression pga viktuppgången ,energilösheten,migrän,glömska mm.. Fungerade helt enkelt inte längre och varje dag blev en kamp om att överleva och hitta strategier för att klara av att gå till jobbet ,ta hand om barn mm..När jag efter flera års kämpande kom i kontakt med en kvinna i ett sköldkörtelforummet så såg jag för första gången ett ljus i mörkret och jag började att leva efter hennes "recept" på tillfrisknad. Efter ca 3 MÅNADER hade jag fått tillbaka 80% av mitt tidigare liv och minskat 10 kg!!!!!!! Idag ser jag mig så gott som helt symptomfri från och det tack vare min nya kostomläggning och tillförsel av vitaminer och mineraler! Jag är också idag normalviktig och har gått ner 15kg! Så länge jag håller mig till den nya livsstilen till punkt och pricka mår jag bra men skulle jag slarva så skulle symptomen komma tillbaka! Jag äter dagligen B-vitaminer zink magnesium Mivitotal kvinna och under vintertid är D vitamin bra att ta! Skam sjukvården som inte tar oss sköldisar på allvar! Det finns nästan inget dom helst intresse för oss,är det pga överrepresenterade kvinnor som lider av detta tro!

  • Ewald01

    Läste  att det behövs selen för att sköldkörteln fungerar bra. Selen finns bland annat i fisk, sesam eller kött.

    Jag skulle inte äta vitaminpreparater. Vitaminer ska man helst tillföra kroppen via maten tycker jag.

    Jag har en gång köpt Omega-3 tabletter för att skydda hjärtat, men läste sen att vissa experter till och med var mycker kritiska mot dem. Men som alltid tycker vissa att Omega-3 tabletter är bra och vissa tycker att de är dåliga.

    http://www.spiegel.de/gesundheit/ernaehrung/fischoel-kapseln-mit-omega-3-fettsaeuren-schuetzen-nicht-vor-herzinfarkt-a-835982.html

     Har slutat med Omega-3 tabletter.

    Diskussioner kring dessa preparater och tabletter Finns det alltid

    http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/29/d-vitaminpreparat-tillbaka-pa-apotekshyllan

    Preparaten drogs bort från apotekhyllorna efter att Östra Finlands universitet publicerat en undersökning enligt vilken en del D-vitaminpreparat inte innehåller den utlovade mängden D-vitamin. En del av preparaten innehöll enligt undersökningen inte alls D-Vitamin.

    Vad tycks om dessa övningar respektive yoga för att förbättra sköldkörtelns funktion??

Svar på tråden Gå neri vikt - vem har funderat på denna metod?