• mamam

    Är light produkter "farliga" för barn under 12år???

    Är de så eller ej..??

    När jag för nåt år sen började med sockerfri nyponsoppa till barnen, 2-4 år och gav dem de nästan ett år varje dag så sa en kompis att hon hade läst att de inte är bra för att de innehåller s.k. konst socker!

    Jag fick panik och fråga en barnläkare som sa lite osäkert att de är för att man inte vet vad light produkter gör med barn för att det är så nytt. Men de är nog ingen fara.
    Inte kul att höra. Så efter det nu ca 3år sen, har de inte fått nåt sånt. Bara smaka nåt sockerfritt.

    Skulle vilja köpa t.ex. fun light istället för läsk till lördagar men vågar inte.

    HUR GÖR NI? Ger ni light med konstsocker i? Vad har ni hört?

    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Är light produkter "farliga" för barn under 12år???
  • IsDimma
    Tines skrev 2015-01-29 19:59:47 följande:

    Light är inte bra för nån! Allra helst inte för barn.


    Det är min övertygelse också.
  • Mandel
    IsDimma skrev 2015-01-29 20:17:19 följande:
    Det är min övertygelse också.
    Och jag håller med!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tow2Mater

    Ref. från  Iform:

    "I lightprodukter där fetthalten minskats väsentligt ersätter man ofta fett av olika slag med vatten, vilket i sin tur kräver tillsatser typ emulgatorer, stabilisatorer eller förtjockningsmedel för att produkten ska få en stabilare konsistens.


    Men lagen ställer i dag ganska stränga krav på livsmedelstillsatser för att de ska vara hälsomässigt acceptabla. Därför är det generellt inte farliga ämnen som tillsätts livsmedlen.


    Kanske har du tagit intryck av debatten i medierna om sötningsmedlen aspartam, cyclamat och sackarin som beskylls för att vara cancerframkallande. Det finns dock inga vetenskapliga undersökningar som har bevisat att detta är sant."

  • Milie

    Jag skulle inte ge mina framtida barn produkter med sötningsmedel ("konstsocker"). Med mig själv är jag i vanliga fall inte så brydd, jag tänker att min kroppsvikt kräver väldigt mycket innan det blir någon fara. Barn är ju däremot mindre i kroppen och mindre mängd krävs för negativ effekt.

    Nu är jag gravid och håller mig från sötningsmedel. Jag kan för lite om sötningsmedel och hur de passerar moderkakan för att våga chansa. Om amningen fungerar kommer jag fortsätta hålla mig från sötningsmedel medan jag ammar.

    Så, ja. Du har råkat ge dem lightprodukter, och det är ju svårt eller omöjligt att säga om det haft någon liten effekt eller om den kommer ha någon påverkan på dem. Det är "bara" att släppa och gå vidare, en erfarenhet rikare.

  • alexs mamma

    Problemet är som någon skrev tidigare att det inte finns forskning än på exakt hur våra kroppar påverkas av alla light produkter. Det kommer ta 30-50 år innan dessa kan börja göras på ett vetenskapligt vis. Men det man vet är att sötningsmedel framställt på kemisk väg kan öka aptiten å göra så att vi äter/dricker mer vilket i sin tur på lång sikt kan slå ut kroppens naturliga mättnads system vilket i slutändan kan leda till fetma å övervikt...

  • IsDimma
    alexs mamma skrev 2015-01-29 20:50:23 följande:

    Problemet är som någon skrev tidigare att det inte finns forskning än på exakt hur våra kroppar påverkas av alla light produkter. Det kommer ta 30-50 år innan dessa kan börja göras på ett vetenskapligt vis. Men det man vet är att sötningsmedel framställt på kemisk väg kan öka aptiten å göra så att vi äter/dricker mer vilket i sin tur på lång sikt kan slå ut kroppens naturliga mättnads system vilket i slutändan kan leda till fetma å övervikt...


    Plus att det finns en del studier på att vi aldrig varit så feta och överviktiga sen införandet av lightprodukter på 80-talet.
  • IsDimma

    Sen om man nu vet med sig att man inte vill att barnen ska äta lightprodukter så kolla upp vad dom får för något i förskolan/skolan. I den kommunen jag jobbar så får barnen sen två år tillbaka lättmargarin istället för Bregott tex. Vissa förskolor har gått över till fullfett alternativ av margarin dock.

  • Flisan79
    alexs mamma skrev 2015-01-29 20:50:23 följande:

    Problemet är som någon skrev tidigare att det inte finns forskning än på exakt hur våra kroppar påverkas av alla light produkter. Det kommer ta 30-50 år innan dessa kan börja göras på ett vetenskapligt vis. Men det man vet är att sötningsmedel framställt på kemisk väg kan öka aptiten å göra så att vi äter/dricker mer vilket i sin tur på lång sikt kan slå ut kroppens naturliga mättnads system vilket i slutändan kan leda till fetma å övervikt...


    Det sägs också att vi har en benägenhet att lura oss själva. Iom att vi väljer light så tror vi att vi kan äta mer av annat ist. Tex att man har "råd" att äta mer mat om vi tar lightdryck till. Problemet där är att man överkompenserar och ist går upp i vikt.

    Läser man på om vanligt socker (sackaros och fruktos tex) så hittar man en hel del skrämmande om de med. Fanns en bra artikel i vetenskapens värld för inte så länge sedan.
Svar på tråden Är light produkter "farliga" för barn under 12år???