• Anonym (...)

    Vad betyder "... är belagd med tull och moms"?

    Hej

    Fick hem en cd-skiva jag beställt via amazon för några veckor sedan, paketet hade en lila klisterlapp på sig där det stod något i stil med "denna sändning är belagd med tull och moms", vad innebär egentligen det?

    Jag förmodade att jag skulle få hem nåt brev där jag blev tillsagd att betala moms men har hittills inte fått något. Tull borde jag inte behöva betala på en så billig pryl.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Vad betyder "... är belagd med tull och moms"?
  • Anonym (Ekonomiansvarig)
    Anonym (...) skrev 2015-01-29 22:33:44 följande:

    Hej

    Fick hem en cd-skiva jag beställt via amazon för några veckor sedan, paketet hade en lila klisterlapp på sig där det stod något i stil med "denna sändning är belagd med tull och moms", vad innebär egentligen det?

    Jag förmodade att jag skulle få hem nåt brev där jag blev tillsagd att betala moms men har hittills inte fått något. Tull borde jag inte behöva betala på en så billig pryl.

    Någon som vet?


    Det beryder precis det det står. Att du ska betala tull och moms. Om du beställt något utanför EU behöver du inte betala tull om beloppet exklusive frakt är högre än 1400kr. Moms är det oftast på alla fakturor. Vilket är en skatt på varan du köpt
  • Anonym (...)

    Ja... men hur ska jag betala momset? Jag har ju inte fått hem någon faktura, eller kan det komma flera veckor efteråt?

  • dumdummast

    Ifall du måste betala tull och moms så betalar du det när du hämtar ut paket. Dock du direkt i brevlådan så kommer du mest troligt inte behöva betala något.

  • Anonym (...)

    Okej, tack för era svar.

    Jag får vänta och se om det kommer nån avi hemskickad, om ingen kommer kommer jag anta att jag slapp undan.

  • dumdummast

    Men har du redan fått hem paket är det lungt. För du får hem avin och får hämta paketet hos ditt postombud och då betala moms och tull.

  • FIame

    För mindre grejor behöver man inte betala tull.

    Tidigare gällde gränsen : varor över 1300 kr var tullpliktiga från utanför EU, tror det gäller fortfarande

  • Anonym (...)
    dumdummast skrev 2015-01-30 00:11:33 följande:
    Men har du redan fått hem paket är det lungt. För du får hem avin och får hämta paketet hos ditt postombud och då betala moms och tull.
    Jag läste på något annat forum (precis innan jag la upp föregående inlägg) att det kunde ta upp emot en månad innan dhl skickar ut en faktura Kräks, så jag kan nog inte säga att jag är helt säker på att jag inte får betala.

    så jag får väl vänta och se...

    Tack för hjälpen ändå :)
  • Anonym (...)
    FIame skrev 2015-01-30 00:17:45 följande:
    För mindre grejor behöver man inte betala tull.

    Tidigare gällde gränsen : varor över 1300 kr var tullpliktiga från utanför EU, tror det gäller fortfarande
    Jo, jag tror definitivt att jag slipper betala tull, så dyr var inte cdn
  • dumdummast
    Anonym (...) skrev 2015-01-30 00:24:07 följande:

    Jag läste på något annat forum (precis innan jag la upp föregående inlägg) att det kunde ta upp emot en månad innan dhl skickar ut en faktura , så jag kan nog inte säga att jag är helt säker på att jag inte får betala.

    så jag får väl vänta och se...

    Tack för hjälpen ändå :)


    Aldrig beställt med dhl från utlandet tog för givet att det var posten
  • Rataxes

    Amazon.com ? Har de börjat skícka med DHL?

    Jag har aldrig råkat ut för att man fått en faktura i efterhand, däremot har jag vid något tillfälle varit tvungen att betala momsen i förskott för att pakethanteringen på Arlanda ska släppa iväg paketet. Några gånger har jag fått betala till posten när jag hämtat ut paket på ICA.


    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Anonym (...)

    Jag beställde två cdskivor från amazon.com, en av dom skickades med dhl. Vet inte varför de skickade dom på olika sätt men det gjorde mig inte så mycket. Var trevligt att kunna spåra paketet så detaljerat, den andra kunde jag inte spåra alls.

    Jag har aldrig varit med om något sånt här förut heller så det är därför jag blev förvirrad 

  • Rataxes

    Beställde du via Marketplace? dvs någon som säljer genom Amazon? Då förstår jag att det kan bli så.

    Jag köper nästan bara via amazon.co.uk eller ebay.co.uk numera, då slipper man fundera på om paketet ska fastna i händerna på nån klåfingrig jävel.


    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Anonym (...)

    Jag får komma ihåg det till nästa gång :p Jag vet inte riktigt hur sånt där går till, jag sökte upp cdskivorna på amazon, hittade dom och köpte. Jag minns inte att det var via något annat, när jag kollar på cdon står det inte något annat heller, men vad vet jag

  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2015-01-30 08:28:58 följande:
    Jag får komma ihåg det till nästa gång :p Jag vet inte riktigt hur sånt där går till, jag sökte upp cdskivorna på amazon, hittade dom och köpte. Jag minns inte att det var via något annat, när jag kollar på cdon står det inte något annat heller, men vad vet jag
    när jag kollar på amazon* ska det ju vara, antar att jag är för van med att skriva cdon, haha
  • Anonym (...)

    Om 3 dagar så har det gått 7 veckor sedan jag fick cd-skivan, fortfarande inte nåt brev om momskostnad i sikte. Börjar undra ifall jag slapp undan.

  • Bakk123

    Hej, anonym undrar ifall du tillslut fick någon faktura på din vara som du beställde. Har faktiskt hamnat i samma trubbel... Tack på förhand !

  • Anonym (...)
    Bakk123 skrev 2015-11-02 20:48:01 följande:
    Hej, anonym undrar ifall du tillslut fick någon faktura på din vara som du beställde. Har faktiskt hamnat i samma trubbel... Tack på förhand !
    Jag ringde till DHL i slutet och frågade och de sa att om momset var under ett visst belopp så sket de i det, att det liksom inte var värt att skicka nån faktura.

    Så ja, jag slapp.
Svar på tråden Vad betyder "... är belagd med tull och moms"?