• Mamma234

    Varför får man inte kritisera islam?

    Hej!

    Jag har funderat lite på varför man inte får kritisera muslimer eller islam överhuvudtaget i just Sverige, vi tar emot enormt mycket muslimer och de är kraftigt överrepresenterade vid våldsbrott och egentligen alla hemskheter i både världen och i Sverige.
    När det kommer till en såpass stor överrepresentation så att mer än 50% av de intagna vid fängelser är invandrare trots att de bara står för 16% av befolkningen så börjar man ju fundera.

    Jag personligen är mycket kritisk till invandring framförallt från Mellanöstern och Afrika mycket på grund av deras religon samt deras kulturer.

    Varför fortsätter Sverige rövslicka för invandrare och låta dom göra precis som de vill? Bygga moskéer och anpassa sig till islam?

    MVH

  • Svar på tråden Varför får man inte kritisera islam?
  • Rataxes

    3258 trådar är redan skapade i samma ämne, rekommenderar att du läser och kommenterar i någon av dessa.


    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Akua

    Du vet att Afrika är stort va? Med många olika kulturer? Annars kan du googla på Afrika och börja räkna länderna, kan vara en aha-upplevelse för sig kanske!

  • SecretMe

    Man får kritisera så länge man är konstruktiv!

    (Och man måste inte vara islamofob för att man har åsikter, inte heller behöver man vara rasist om man är kritisk till massinvandringen.)

  • glutten
    Mamma234 skrev 2015-01-30 00:14:28 följande:

    Hej!

    Jag har funderat lite på varför man inte får kritisera muslimer eller islam överhuvudtaget i just Sverige, vi tar emot enormt mycket muslimer och de är kraftigt överrepresenterade vid våldsbrott och egentligen alla hemskheter i både världen och i Sverige.
    När det kommer till en såpass stor överrepresentation så att mer än 50% av de intagna vid fängelser är invandrare trots att de bara står för 16% av befolkningen så börjar man ju fundera.

    Jag personligen är mycket kritisk till invandring framförallt från Mellanöstern och Afrika mycket på grund av deras religon samt deras kulturer.

    Varför fortsätter Sverige rövslicka för invandrare och låta dom göra precis som de vill? Bygga moskéer och anpassa sig till islam?

    MVH


    Jag vill gärna ha källor på dina påståenden om överrepresentation i fängelser, vid våldsbrott och "egentligen alla hemskheter" osv.

    Sen undrar jag vem det är du inte "får" kritisera islam för?
  • Rikard
    Mamma234 skrev 2015-01-30 00:14:28 följande:

    Hej!

    Jag har funderat lite på varför man inte får kritisera muslimer eller islam överhuvudtaget i just Sverige, vi tar emot enormt mycket muslimer och de är kraftigt överrepresenterade vid våldsbrott och egentligen alla hemskheter i både världen och i Sverige.
    När det kommer till en såpass stor överrepresentation så att mer än 50% av de intagna vid fängelser är invandrare trots att de bara står för 16% av befolkningen så börjar man ju fundera.

    Jag personligen är mycket kritisk till invandring framförallt från Mellanöstern och Afrika mycket på grund av deras religon samt deras kulturer.

    Varför fortsätter Sverige rövslicka för invandrare och låta dom göra precis som de vill? Bygga moskéer och anpassa sig till islam?

    MVH


    Du blandar äpplen och päron ganska friskt.
    Utom i ett fåtal fall med våldsamma islamister är det väl inte religionen islam som gör att vissa begår brott och sitter i fängelse.
    Om om de sitter i fängelse så låter väl inte Sverige "dom göra precis som de vill"? Om de fick göra som de ville, skulle de väl gå fria?
    Sedan glider du fram och tillbaka mellan begreppen muslimer och invandrare. Det är inte samma sak, det känner du till hoppas jag.
  • sjuttiofemman

    Man får kritisera islam så länge man inte är "kritisk" a la Sd och hoppar över till rasism.

    Tex att hävda att våldtäkt är djupt rotat i islamsk kultur.

  • Johan70

    Jag känner inte igen mig i TS verklighetsbeskrivning. Det finns många som kritiserar olika aspekter på islam, islamism och muslimer i allmänhet eller vissa muslimer i synnerhet.

    Möjligen har det blivit ett hårdare klimat i detta avseende sedan Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Sedan de blev stora, finns det en del som har dämpat sin i och för sig vettiga kritik för att de inte vill misstänkas sympatisera med Sverigedemokraterna. SD har alltså i praktiken genom sin blotta närvaro i den allmänna politiken kommit att inskränka yttrandefriheten.

    Men visst får man kritisera islam i Sverige och många gör det också. Jag uppskattar också mer den sunda och välunderbyggda kritik som kommer från såväl borgerliga som en del sossar, jämfört med den kritik byggd mer på fördomar som ofta kommer från sverigedemokrater och nazister.

  • Lady Godiva

    Du får väl skilja på att kritisera och bara ösa sk*t med påhittade "fakta" utan källhänvisningar.

    Gissa vilken kategori "de är kraftigt överrepresenterade vid våldsbrott och egentligen alla hemskheter i både världen och i Sverige" tillhör...?

    Vilka hemskheter är det du talar om? Är det terrordåd kan jag upplysa dig om att de flesta terrordåd begås utan av politika grupperingar, till största delen långt ute på vänsterkanten.

    Beklämmande många klarar inte att kritisera utan tror att man kan vräka ur sig en massa påhittade saker. Håller du på så och kallar det kritik förstår jag om du inte "får" kritisera islam. Det är inte konstruktivt.

    Sedan är det bra om du lär dig skillnaden mellan islam och islamism.


    You don't drink poison and expect your enemy will die.
  • FrozenDream
    Lady Godiva skrev 2015-02-05 03:38:38 följande:

    Du får väl skilja på att kritisera och bara ösa sk*t med påhittade "fakta" utan källhänvisningar.

    Gissa vilken kategori "de är kraftigt överrepresenterade vid våldsbrott och egentligen alla hemskheter i både världen och i Sverige" tillhör...?

    Vilka hemskheter är det du talar om? Är det terrordåd kan jag upplysa dig om att de flesta terrordåd begås utan av politika grupperingar, till största delen långt ute på vänsterkanten.

    Beklämmande många klarar inte att kritisera utan tror att man kan vräka ur sig en massa påhittade saker. Håller du på så och kallar det kritik förstår jag om du inte "får" kritisera islam. Det är inte konstruktivt.

    Sedan är det bra om du lär dig skillnaden mellan islam och islamism.


    Fast i en demokrati är det tillåtet att både kritisera och ösa skit med hur mycket påhittade fakta man vill utan källhänvisning. 
    Det finns inte ens en lag om att det måste vara "konstruktivt" för att få framföras.
    Att stå oemotsagd när man hävdar saker är däremot ingen rättighet tack och lov. Yttrandefrihet är bra grejer.

    Men anledningen till att jag citerade just dig är för att jag blev intresserad av vilka de politiska grupperingar som står långt ut på vänsterkanten som begår allra flest terrorbrott är, och vad de gör?
    Allt utom islamismens terrordåd försvinner ut i periferin och jag är dåligt informerad på det här området inser jag
  • pingvin88

    Man får kritisera ifall kritiken har nåt med Islam att göra. 


    Ex. våldtäkter, könsstympning, bortgifte och allt det där är en kulturell grej och inte Islam. Sen är det viktigt att komma ihåg att det finns många som kallar sig muslimer och som inte praktiserar Islam. Precis som det finns kristna, judar osv som inte praktiserar sin religion som de bör.

  • Joce82
    glutten skrev 2015-01-30 07:26:12 följande:
    Jag vill gärna ha källor på dina påståenden om överrepresentation i fängelser, vid våldsbrott och "egentligen alla hemskheter" osv.

    Sen undrar jag vem det är du inte "får" kritisera islam för?
    www.swedensmostwanted.se

    Hur många heter Svensson i förhållande till andra utrikeklingande namn? Tänk sen proportionellt av hur många "svenskar" vs "nysvenskar" det finns! Är inte de senare mer representerade?
  • Joce82
    Joce82 skrev 2015-02-05 09:31:21 följande:
    www.swedensmostwanted.se

    Hur många heter Svensson i förhållande till andra utrikeklingande namn? Tänk sen proportionellt av hur många "svenskar" vs "nysvenskar" det finns! Är inte de senare mer representerade?
    Menar då klart inte att de är muslimer och därför begår brott! Jag tror bättre än så om riktiga muslimer då de jag känner som praktiserar islam är fina människor
  • Tom Araya
    pingvin88 skrev 2015-02-05 09:25:20 följande:

    Man får kritisera ifall kritiken har nåt med Islam att göra. 


    Ex. våldtäkter, könsstympning, bortgifte och allt det där är en kulturell grej och inte Islam. Sen är det viktigt att komma ihåg att det finns många som kallar sig muslimer och som inte praktiserar Islam. Precis som det finns kristna, judar osv som inte praktiserar sin religion som de bör.


    Jo visst är det så. Frågade du alla världens muslimer så skulle majoriteten anse att bara de som håller sig till samma inriktning som de själva är sanna muslimer.
    Kanske borde vi inte kalla det Islam och muslimer utan shiamuslimer,  sunnimuslimer, wahhabimuslimer e.t.c. och då har vi helt plötsligt gjort en av världens största religioner till en massa olika som blir långt ifrån störst i världen.
  • Velouria
    Tom Araya skrev 2015-02-06 08:21:16 följande:
    Jo visst är det så. Frågade du alla världens muslimer så skulle majoriteten anse att bara de som håller sig till samma inriktning som de själva är sanna muslimer.
    Kanske borde vi inte kalla det Islam och muslimer utan shiamuslimer,  sunnimuslimer, wahhabimuslimer e.t.c. och då har vi helt plötsligt gjort en av världens största religioner till en massa olika som blir långt ifrån störst i världen.
    Precis. "Vems islam" av Fazlhashemi kanske är nåt TS bör läsa...Nu när folk ändå försöker bilda sig en uppfattning.
    Good thoughts-Good words-Good deeds
Svar på tråden Varför får man inte kritisera islam?