• Anonym (Mamma)

    Missfärgade kläder, måste vi ersätta?

    Häromdagen kom mitt barn hem från fsk i ett annat barns kläder, varför hon hade dem på sig vet jag inte eftersom hon har extrakläder där.
    Det var matfläckar på kläderna så slängde in det i tvätten innan vi skulle lämna tillbaka det, men något måste ha missfärgat för allt som var vitt innan var plötsligt grå-blått och matfläckarna försvann heller inte.
    Jag och pappan är oense om det är vårt ansvar eller inte, vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Missfärgade kläder, måste vi ersätta?
  • Anonym (förskollärare)

    Det beror nog helt på.
    Alltså, om fsk letat dåligt och inte hittat extrakläderna till ert barn och då tagit något som de har på fsk och tagit på barnet, så är de kläderna inte så mycket av värde och det kan ju i en "rimlig" värld inte spela så stor roll.
    Men det är vad jag kan tycka.
    Däremot om fsk letat efter extrakläder och hittat dessa på ett annat barns hylla. Och satt på dem på ert barn. Så måste man ju kanske forska i vems barn kläderna tillhörde från början. Och då kanske de föräldrarna vill ha en kompensation. 
    Fast, då kan tycker jag att förskolan ska ersätta dem för det är ju inte ert fel att förskolan satt på ert barn en annans barns kläder.

    Snurrigt inlägg. Men ändå :)

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (förskollärare) skrev 2015-01-30 11:54:51 följande:

    Det beror nog helt på.
    Alltså, om fsk letat dåligt och inte hittat extrakläderna till ert barn och då tagit något som de har på fsk och tagit på barnet, så är de kläderna inte så mycket av värde och det kan ju i en "rimlig" värld inte spela så stor roll.
    Men det är vad jag kan tycka.
    Däremot om fsk letat efter extrakläder och hittat dessa på ett annat barns hylla. Och satt på dem på ert barn. Så måste man ju kanske forska i vems barn kläderna tillhörde från början. Och då kanske de föräldrarna vill ha en kompensation. 
    Fast, då kan tycker jag att förskolan ska ersätta dem för det är ju inte ert fel att förskolan satt på ert barn en annans barns kläder.

    Snurrigt inlägg. Men ändå :)


    Det är ett av barnen i gruppens, jag vet vem det är men har ingen kontakt med föräldrarna. Matfläckarna kunde ju lika väl det barnet ha orsakat, det är mest att allt blev blått vi funderar på.
  • Anonym (N)

    Jag hade aldrig ersatt om jag visste att mitt barn hade extrakläder på hyllan. Men är det personalen som satt på barnet kläderna? Det är inte barnet själv som "bytt om"? Jag tycker det verkar märkligt och hade ifrågasatt redan när jag hämtat, varför mitt barn inte hade dina egna kläder på sig.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (N) skrev 2015-01-30 12:09:20 följande:

    Jag hade aldrig ersatt om jag visste att mitt barn hade extrakläder på hyllan. Men är det personalen som satt på barnet kläderna? Det är inte barnet själv som "bytt om"? Jag tycker det verkar märkligt och hade ifrågasatt redan när jag hämtat, varför mitt barn inte hade dina egna kläder på sig.


    Ja det är personalen, barnen når inte kläderna själva.
    De var ute när vi hämtade så såg inte att hon hade dem innan vi kom hem, men det är inte första gången hon har andra kläder på sig, men innan har det varit förskolans extra. Det är en stor grupp så det gick nog av bara farten.
  • Påven Johanna

    Jag hade erbjudit mig att ersätta kostnaden för de missfärgade kläderna. 

  • IsDimma

    Jag kan tycka att det isf ligger på förskolan. Ni har ju inte gjort fel. Förskolan ska inte sätta andras kläder på drar barn.

  • Anonym (Mamma)
    Påven Johanna skrev 2015-01-30 12:15:42 följande:

    Jag hade erbjudit mig att ersätta kostnaden för de missfärgade kläderna. 


    Vilken summa då? Nypris eller typ vad du tycker de är värda?
  • Anonym (mia)

    Oavsett vems kläderna är så bör de väl lämnas tillbaka i samma skick som de var? Själv skulle jag absolut gjort det.

  • Påven Johanna
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-30 15:51:29 följande:
    Vilken summa då? Nypris eller typ vad du tycker de är värda?
    Jag hade erbjudit mig att betala vad de som äger kläderna eventuellt ville ha för dem, om det sedan var nypris eller en lägre summa hade jag inte lagt mig i. 
  • Anonym (Kalla)

    Jag hade erbjudit mig betala för kläderna. Hade det varit mitt barns kläder och du erbjudit dig att betala om du missfärgat dom, så hade jag bara sagt att det inte spelade någon roll (mina barn brukarinte ha sina bästa kläder på dagis ändå).

    Så prata med föräldern, inte säkert de vill ha betalt, men jag tror de uppskattar att du berättar vad som hänt och erbjuder dig betala. Det är gesten som räknas, tycker jag.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mia) skrev 2015-01-30 15:52:14 följande:

    Oavsett vems kläderna är så bör de väl lämnas tillbaka i samma skick som de var? Själv skulle jag absolut gjort det.


    Det var ju inte direkt med flit.
  • Anonym (Mamma)

    Hittade tröjan på nätet och den kostar över 400 ny, inte en chans att jag tänker betala en sån summa för att de tycker det är lämpliga dagiskläder.

  • Påven Johanna

    Jag kan ha fel, men i den här tråden lyckas du framstå som en sådan där människa som inte vill betala (Inte en chans!) för något som du råkat förstöra men som - om du varit i den andra änden - absolut krävt hela summan av den som av misstag förstört något som tillhör dig. Kanske tagit ut lite extra också, vad vet jag. 

    Men det är kanske bara som du råkar framstå. 

  • Anonym (Mamma)
    Påven Johanna skrev 2015-01-30 16:49:46 följande:

    Jag kan ha fel, men i den här tråden lyckas du framstå som en sådan där människa som inte vill betala (Inte en chans!) för något som du råkat förstöra men som - om du varit i den andra änden - absolut krävt hela summan av den som av misstag förstört något som tillhör dig. Kanske tagit ut lite extra också, vad vet jag. 

    Men det är kanske bara som du råkar framstå. 


    Hur då? Jag har ju inte sagt något speciellt alls.
    Jag tycker inte att man lämnar så dyra kläder på förskolan om man inte är beredd att de kan gå sönder. Nu är de ju visserligen hela, men annan färg.. För även om den blev blå så gick ju inte matfläckarna bort heller, så den var ju ändå missfärgad innan.
    Hade jag känt att det var mitt fel hade jag självklart ersatt, men det var inte jag som valde att sätta på henne en så dyr tröja.
  • Anonym (Ris&curry)

    Men vem bestämmer vad som är dyrt och vad som inte är det på dagis?

    Känns onödigt att ta upp detta utan att du diskuterat med föräldrarna detta gäller och förklara på ett snällt, mänskligt sätt vad sim hänt, att det inte var med flit och om de kanske kan ha lite överseende om du inte har deras storlek på plånkan.

    Jag skulle definitivt betalt vad de tycker att de ska ha för tröjan och inte skapa sura miner eller krig med andra föräldrar på dagis.

    Rise above!

  • Knackamackadam

    Det är ju inte förskolans fel att ni missfärgat kläderna. Att det blir en fläck på kläder som ert barn inte tagit på sig själv, det är ju förskolans fel, men inte att ni tvättar kläderna så illa att de blir förstörda...

  • BunnyBaby

    Det kan ju vara så att matfläcken inte var ny, utan att det är en fläck som suttit där tvätt efter tvätt, varför föräldrarna till det barnet valt att lämna tröjan som en extratröja på förskolan.

    Själv hade jag erbjudit mig att betala, men samtidigt inte krävt ersättning av någon annan förälder, om det varit tvärtom. Däremot hade jag uppskattat om de iaf erbjöd sig att betala. Det är en fin gest, helt enkelt.

    Kan även tillägga att jag förmodligen inte hade tvättat plagget innan jag lämnat tillbaka det, utan istället blötlagt det med en skopa "Vanish".

    Sista tilläggskommentar: Kommentera INTE priset på tröjan. Det är inte din ensak. Mitt barn har alltid dyra märkeskläder, även på förskolan. - Varför?,- för att barnet inte har annat än just dyra märkeskläder. Jag skulle bli väldigt stött om någon kommenterade och hade synpunkter på det. Det är min ensak, ingen annans. Så nämn inte priset, gör inte det.

  • Anonym (Mamma)

    Jag sa inte att de inte FÅR lämna vad de vill, men då får de ju vara beredda på att det kan gå sönder.
    Vi tvättar inte dåligt, det måste ha varit något i maskinen som gjorde det för vi tvättade den bara med vita plagg.
    De har klagat tidigare om man lämnar tillbaka lånekläder smutsiga, så det var inget jag funderade över och matfläckarna var nya, det syns och kändes på lukten.

Svar på tråden Missfärgade kläder, måste vi ersätta?