• Anonym (Mamma)

    Tips på hur man får ett barn som inte pratar torrt?

    Eller ja, pratar gör hon ju, men inte så man förstår så mycket och hon skiter blanka fan i om hon kissar på sig 9/10 gånger. Däremot är hon väldigt snabb med att be om nu blöja om hon kissat eller bajsat i den ironiskt nog.

    Det börjar verkligen bli dags och även förskolan är på om det, hon är oftast utan blöja där men finns alltid påsar som väntar och även om hon kissar på toan så tar det inte lång tid innan hon kissat på sig igen.

    Någon som har några bra tips på hur man kan motivera och göra det lättare? Det är andra barnet och första blev torr på två dagar, men det verkar smått omöjligt nu.

  • Svar på tråden Tips på hur man får ett barn som inte pratar torrt?
  • Påven Johanna

    Hur gammal är hon då? Om hon är 4-5 år och inte själv pratar så bra så betyder det ju ändå att hon förstår allt som du och andra säger och då går det ju att samtala kring detta ändå. Men om hon inte pratar så bra för att hon är liten, så betyder det förmodligen att hon säkert förstår en hel del saker men att hon antagligen inte förstår tillräckligt för att ni ska kunna lösa detta nu. Hon behöver då få mogna ännu ett tag. 

  • Anonym (Mamma)

    Hon är 3 och förstår vad man säger, hon pratar bara inte så mycket själv.

  • Påven Johanna
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-30 15:25:19 följande:

    Hon är 3 och förstår vad man säger, hon pratar bara inte så mycket själv.


    Vänta tills i sommar då, är mitt tips. Det är många 3-åringar som inte är mogna att sluta med blöja. 
  • Anonym (-)
    Påven Johanna skrev 2015-01-30 15:36:25 följande:
    Vänta tills i sommar då, är mitt tips. Det är många 3-åringar som inte är mogna att sluta med blöja. 
    Skitsnack.
    Min son var torr innan sin ettårsdag.
    De allra flesta barn i Kina är också torra omkring ettårsdagen.
  • Påven Johanna
    Anonym (-) skrev 2015-01-30 15:41:58 följande:
    Skitsnack.
    Min son var torr innan sin ettårsdag.
    De allra flesta barn i Kina är också torra omkring ettårsdagen.
    Javisst. Men där (i alla fall på landsbygden) har barnen byxor som är öppna i grenen och föräldrarna eller dagispersonalen sätter ner dem på gator och torg och närhelst behovet kommer över dem och så får de göra ifrån sig där de är. Så brukar det inte vara här i Sverige, vad jag vet?
  • Anonym (Mamma)

    Puff, nån med mer tips? Hon hatar att ha blöja, men det är inte hållbart att byta trosor hela dagarna.

  • MajaVira

    Men tycker ni inte att det är ett större problem att hon inte pratar, än att hon fortfarande har blöja?

  • Anonym (Mamma)
    MajaVira skrev 2015-01-30 18:21:15 följande:

    Men tycker ni inte att det är ett större problem att hon inte pratar, än att hon fortfarande har blöja?


    Utesluter det ena det andra? Hon har gått hos logoped sen i våras.
  • LitenTjeja
    Påven Johanna skrev 2015-01-30 15:45:44 följande:

    Javisst. Men där (i alla fall på landsbygden) har barnen byxor som är öppna i grenen och föräldrarna eller dagispersonalen sätter ner dem på gator och torg och närhelst behovet kommer över dem och så får de göra ifrån sig där de är. Så brukar det inte vara här i Sverige, vad jag vet?


    Jag har bott i Kina i 5,5 år och nej, så går det inte till. Barnen går på toalett, potta eller dass.

    Fast att jämföra kinesiska barn och föräldrar, med svenska barn och föräldrar är som ett skämt. Det är en så TOTAL skillnad. Svenska barn kommer aldrig kunna konkurrera med kinesiska barn. De ligger före med mer eller mindre allt.
  • Anonym (Lizzie)

    Ta bort blöjan HELT hemma och ta med pottan till det rum ni är i.

    Då har hon alltid pottan tillgänglig, för med små barn som slutar med blöja blir det lätt bråttom i början - de är ju inte vana vid att behöva hålla sig alls.

    Och gör inte så stor affär av det... vissa barn fixar det tidigare, andra senare, och stressar ni inte blir inte er dotter stressad av det heller.

  • LitenTjeja

    Det är alltid bäst att vänja barn av med saker vid tidig ålder - gärna innan ettårsålder. Exempelvis blöja, napp, pipmugg, nappflaska, etc. Barn kring ettårsåldern, som alltid haft exempelvis napp och sedan blir av med den, har glömt det inom loppet av några dagar.

  • Anonym (Zhengzhou)
    LitenTjeja skrev 2015-01-30 18:24:51 följande:
    Jag har bott i Kina i 5,5 år och nej, så går det inte till. Barnen går på toalett, potta eller dass.

    Fast att jämföra kinesiska barn och föräldrar, med svenska barn och föräldrar är som ett skämt. Det är en så TOTAL skillnad. Svenska barn kommer aldrig kunna konkurrera med kinesiska barn. De ligger före med mer eller mindre allt.
    Vad lustigt för det har jag också gjort, och så går det verkligen till. 
  • violis

    Ett tips kan vara att sätta henne rutinmässigt på toan med jämna mellanrum, så hon inte " hinner" kissa på sig, t.ex börja med 1 gång i halvtimmen första veckan/ veckorna och sedan dra ut på det till 1/ timmen och så successivt öka tiden

    Och belöna dagar utan " påsar på hyllan" !

    Så här har vi gjort med barn hos oss som behöver den där lilla extra påminnelsen,de som inte verkar bry sig trots att byxorna är blöta . Visst det är inte alltid vi kommer i håg att skicka i tid ( eller hinner alla dagar) men eftersom det är en begränsad tid och oftast bara ett barn som behöver den här extra hjälpen så brukar det funka ganska bra.

    Hur långa tidsintervaller man börjar med beror på barnet ,dvs hur tätt det " brukar" kissa på sig. ( jag har t.o.m haft barn där vi fick börja på 15 min intervaller ! ( order från läkaren på " kiss och bajs" avdelningen som de kallar sig på vårt sjukhus )

    Men en start på 30min- 1 h brukar vara det " normala"

    Lycka till

  • minerva123
    Anonym (Zhengzhou) skrev 2015-01-30 20:11:52 följande:

    Vad lustigt för det har jag också gjort, och så går det verkligen till. 


    Ja,det har jag också sett flera gånger. Jättemånga småbarn gick omkring med byxor öppna i grenen och när de var nödiga så hukade de bara sig ner. Oftast i rännstenen, men jag såg även kissande barn på golvet i köpcentra (med föräldrar som inte gjorde någon grej av det).
  • Anonym (Mamma)

    Flera kompisar har tipsat om att skippa underkläder och bara köra byxor, så det inte känns som de har blöja på sig.. Men blir inte det väldigt jobbigt när de bajsar på sig? :-/ Känns som det måste ramla rakt igenom då ju.

Svar på tråden Tips på hur man får ett barn som inte pratar torrt?