• Mysticque

    Rökning: ingen graviditet?

    Tja tja, tänkte fråga er om rökning minskar chansen att bli gravid?

    Jag är 18 år gammal och barn är inget som är aktuellt nu, men tänkte liksom i framtiden :)

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Rökning: ingen graviditet?
  • Anonym (Slooop)

    När en man röker så dör fler spermier och kan minska chansen "med tiden" att få en kvinna att bli gravid.

    Men när det gäller kvinnliga rökare vet jag inte ifall det är samma sak...

    Att det minskar chansen för en kvinna att bli gravid, menar jag då.

  • Amerigo

    Det minskar chanserna något att som kvinna röka om man vill bli gravid. Det är dock inget som gör än infertil (om man inte redan tidigare har mycket låg fertilitet). 


    Jag har rökt sedan jag var 16 år (blir iår 23) fick mitt första barn i januari förra året och väntar nu nummer 2. (Har slutat röka när jag upptäckte graviditeterna).

  • Angel D

    Det minskar chanserna något ja. Det är ju en bra idé att sluta innan du blir gravid eftersom fostret tar skada av nikotin, Ja, ja , halshugg mig inte nu, jag vet att en del barn klarar sig utan skador men är det en risk man vill ta, att ens eget barn KANSKE klarar sig?


    Tycker att det är förnuftig av dig att tänka på riskerna för minskad fertilitet och hur fostret mår i magen. Det är en väldigt bra grund för att bli en bra mamma


    Övervikt och brist på motion kan också påverka fertiliteten negativt. Se också upp för återkommande uvi och svampinfektioner.


    Lycka till när du väl bestämt dig för att försöka bli mamma.

Svar på tråden Rökning: ingen graviditet?