• oceans

    Ej journalist, vill ändå bli frilansjournalist. Hur?

    Hur blir man frilansjournalist, vart börjar man?

    Jag studerar Organisation & Ledarskap (inriktning: Socialt arbete/sociala verksamheter) på högskolan. Om jag ska börja skulle vanliga tidningsartiklar så ska det helst finnas ett samband till detta, för jag har ingen annan "specialkunskap".  Jag vill frilansa vid sidan om studierna.
     
    Hur blir man frilansjournalist?  
    Med tanke på det jag studerar, vad kan jag exempelvis ge mig på att undersöka och skriva om?

    Är 25 år, tjej och med utländsk påbrå! Det känns fan som att jag har alla odds mot mig haha!

  • Svar på tråden Ej journalist, vill ändå bli frilansjournalist. Hur?
  • oceans
    Artiklar om organisation, ledarskap och socialt arbete.
    Vill undersöka hur väl diverse socialförvaltningar fungerar, samt jämföra verkligheten med både lagens bokstav och diverse akademiska teorier.
  • Nixfiliox

    Nej, du har knappast " alla odds mot dig". Du är utlänning och kvinna, således har du två räkmackor att glida på. Eller tre, du är ung också.

  • K grrl

    Jag har frilansat sedan jag gick gymnasiet. Det är relativt enkelt: antingen säljer du in artiklar/artikelidéer till tidskrifter - färdiga artiklar kan ju vara en idé med tanke på att du inte har något tidigare arbete att visa upp. 

  • glutten
    oceans skrev 2015-01-30 16:08:06 följande:

    Artiklar om organisation, ledarskap och socialt arbete.
    Vill undersöka hur väl diverse socialförvaltningar fungerar, samt jämföra verkligheten med både lagens bokstav och diverse akademiska teorier.


    Det vill säga undersökande/grävande journalistik. Säger som nån ovan: Skriv några artiklar, kontakta div tidningar och se om de är intresserade av dem.
  • jaghopparhögt
    K grrl skrev 2015-01-30 16:29:45 följande: