• oceans

    Ej journalist, vill ändå bli frilansjournalist. Hur?

    Hur blir man frilansjournalist, vart börjar man?

    Jag studerar Organisation & Ledarskap (inriktning: Socialt arbete/sociala verksamheter) på högskolan. Om jag ska börja skulle vanliga tidningsartiklar så ska det helst finnas ett samband till detta, för jag har ingen annan "specialkunskap".  Jag vill frilansa vid sidan om studierna.
     
    Hur blir man frilansjournalist?  
    Med tanke på det jag studerar, vad kan jag exempelvis ge mig på att undersöka och skriva om?

    Är 25 år, tjej och med utländsk påbrå! Det känns fan som att jag har alla odds mot mig haha!

  • Svar på tråden Ej journalist, vill ändå bli frilansjournalist. Hur?
  • oceans
    Artiklar om organisation, ledarskap och socialt arbete.
    Vill undersöka hur väl diverse socialförvaltningar fungerar, samt jämföra verkligheten med både lagens bokstav och diverse akademiska teorier.
  • Nixfiliox

    Nej, du har knappast " alla odds mot dig". Du är utlänning och kvinna, således har du två räkmackor att glida på. Eller tre, du är ung också.

  • K grrl

    Jag har frilansat sedan jag gick gymnasiet. Det är relativt enkelt: antingen säljer du in artiklar/artikelidéer till tidskrifter - färdiga artiklar kan ju vara en idé med tanke på att du inte har något tidigare arbete att visa upp. 

  • glutten
    oceans skrev 2015-01-30 16:08:06 följande:

    Artiklar om organisation, ledarskap och socialt arbete.
    Vill undersöka hur väl diverse socialförvaltningar fungerar, samt jämföra verkligheten med både lagens bokstav och diverse akademiska teorier.


    Det vill säga undersökande/grävande journalistik. Säger som nån ovan: Skriv några artiklar, kontakta div tidningar och se om de är intresserade av dem.
  • jaghopparhögt
    K grrl skrev 2015-01-30 16:29:45 följande:

    Jag har frilansat sedan jag gick gymnasiet. Det är relativt enkelt: antingen säljer du in artiklar/artikelidéer till tidskrifter - färdiga artiklar kan ju vara en idé med tanke på att du inte har något tidigare arbete att visa upp. 


    Köper dom verkligen idag? Jag tycker det verkar som att alla tidningar har det väldigt svårt och helst håller sig med praktikanter.
  • Gert

    Var så vänsterinriktad som möjligt och hata SD i alla artiklar du skriver. 


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • oceans
    Gert skrev 2015-01-30 20:31:34 följande:

    Var så vänsterinriktad som möjligt och hata SD i alla artiklar du skriver. 


    Kan du förklara varför du tycker att jag ska hata SD och vara vänstersympatisör? Är det bra eller dåligt?
  • K grrl
    jaghopparhögt skrev 2015-01-30 20:08:00 följande:
    Köper dom verkligen idag? Jag tycker det verkar som att alla tidningar har det väldigt svårt och helst håller sig med praktikanter.
    Jag får då sälja, men säljer mest via kontakter och till tidskrifter jag jobbat på.

    Största problemet är lekmän som skriver artiklar "på skoj" och på sin höjd får en hundring för jobbet och är fullt nöjda med att bli publicerade. Det drar ner kvaliteten samtidigt som det försvårar marknaden.
  • BuoBä

    Har ni ingen tidning på din skola som du kan engagera dig i? Du får troligen inte betalt, men du får vana och artiklar att visa upp när du söker andra uppdrag sen.

  • Gert
    oceans skrev 2015-01-30 20:45:13 följande:
    Kan du förklara varför du tycker att jag ska hata SD och vara vänstersympatisör? Är det bra eller dåligt?
    Det kommer underlätta att få jobb. Det behöver inte vara sanning det du skriver, bara det är vänsterpropaganda och SD-hat du har med så får du jobb.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Ej journalist, vill ändå bli frilansjournalist. Hur?