• Anonym (orolig)

    Denna oro!!!

    Kan inte släppa oron över att det är ngt allavarligt fel :( Har i ca 2 år varit utmattad.....varit svullen runt sköldkörteln som jag själv sett. två läkare har sagt när dom kollade min körtel o sa att den är normalstor...ser inga avvikelser. Den är inte så mycket större idag som första gången ja var till läkare.
     Kollat upp mina sköldkörtel värden tre gånger på lite över ett år....Tv 4  har legat på : 9,11,11. Jag har alla symtom på hypo som bara går att få men ändå ligger värdet inom det normala.....jag äter inga mediciner. Hur kan man ha så många symtom på hypo och värdet är inom gränsen?

    Så för två veckor sen efter jag varit till en annan läkare fick jag remiss till ultraljud av körteln. Där såg man cystor i båda loberna 4 st som var mellan 1-2cm. Han pratade om knölstruma.  Nu är jag skit rädd över att jag fått cancer. Ska och ta biopsi på tisdag nästa vecka......skakar i hela kroppen...+ att jag är livrädd för operation :(  Gör dom en biopsi av rutin eller finns det ngt misstänkt...ja jag kan inte hjälpa min oro.

    Nu undrar jag om cystor är vanligt i sköldkörteln? ni som hade det hur gick det för er....hur stora var era cystor isf....vad fick ni för behandling????

  • Svar på tråden Denna oro!!!
  • Anonym (orolig)

    Ingen som har knölstruma (cystor)

  • Anonym (Min bror)

    Min bror har haft det. De tog biopsi, och det var en cysta. Den opererades bort och han mår bra nu. Lycka till och försök ta det lugnt. Ultraljud är ett bra sätt att diagnosticera på och sa läkaren att det är cystor, är det med största sannolikhet det och inte cancer.

  • Anonym (orolig)

    Det jag också undrar över...hur cystorna uppstår...vad kommer det ifrån..kan det ha med stress och oro, ångest att göra (långvarig)

  • Anonym (Min bror)

    Jag har ofta cystor I brösten. Helt ofarliga. Läkaren har sagt att vissa har tendens att få det. Vet inte varför man får det I sköldkörteln dock, meän cystor i sig är ju inget ovanligt.

  • Anonym (.)

    Biopsi känns som rutin om man hittar något på ultraljud. Jag hade en knöl på min sköldkörtel som biopserades, visade inget avvikande men eftersom den fortsatte att växa fick jag rådet att operera bort den för säkerhets skull. Kontrollen efteråt kunde inte heller påvisa några farliga celler.

    Så försök att ta det lugnt även om det är svårt och se det positivt att de undersöker dig ordentligt

  • Anonym (orolig)

    Idag har jag tagit biopsi på knutan/cystan el var det är på ena sidan av körteln.. ur körteln kom det blod i burken med klimpar.... Blev jätteorolig....han sa cysta men varför kom det klumpar med???? Nu surrar det runt i mitt huvud.

    Ni som tatt biopsi av sköldkörteln pga cystor....kom det ren vätska då eller kom det klumpar??????

    NU ska jag gå och vänta i två veckor på svar :(

  • Anonym (.)
    Anonym (orolig) skrev 2015-02-03 20:36:57 följande:

    Idag har jag tagit biopsi på knutan/cystan el var det är på ena sidan av körteln.. ur körteln kom det blod i burken med klimpar.... Blev jätteorolig....han sa cysta men varför kom det klumpar med???? Nu surrar det runt i mitt huvud.

    Ni som tatt biopsi av sköldkörteln pga cystor....kom det ren vätska då eller kom det klumpar??????

    NU ska jag gå och vänta i två veckor på svar :(


    Jag tittade inte så noga, det samlades ju upp i sprutan som användes men av det jag såg var det inte klar vätska. De vill ju få med celler från flera insticksställen i provet så det var nog lite blodblandat och annat gojs.
  • Anonym (orolig)

    Hypokondriker som jag är.....

    Ser  när jag tittar mig i spegeln på halsen så ser jag två synliga blodkärl som leder till sköldkörteln...är det dåligt tecken på ngt eller. har knölar/cystor i båda loberna.... har läst att det inte är någe bra att blodkärl växer in i knölen kan man se det utanpå halsen.....eller vad det nu är jag har

    Går och väntar på svar från biopsin och gör inget annat än att leta fel och symtom och inbillar mig en mass saker........jobbigt...känner på mig att ngt är fel.

    Nån som vet ngt om det jag är ute etfter?????

Svar på tråden Denna oro!!!