• jennylinnea

    Gravid och säg upp sig från jobbet!

    Jag är gravid i vecka 7, har ett jobb som jag just nu trivs mycket bra med, en kille som är bäst i världen. Den enda lilla pusselbiten som är fel är att jag bor i fel stad, jag alltid tänkt flytta till min hemstad när jag väl skaffar familj. 

    Nu går jag och funderar hur jag bör lägga upp detta..det bästa vore ju om jag kunde flytta dit redan innan jag blivit gravid, fixat mig ett nytt arbete os.v.. Men både jag och min kille har så mycket som händer här nu så vi vill vänta med att flytta in i det sista så att säga..Det kanske blir så att vi flyttar ca en månad innan jag ska föda vilket inte känns optimalt.

    Men till min fråga, när bör jag säga upp mig? Hur påverkas föräldrapenningen av att jag sagt upp mig innan och inte har ett jobb? Hur blir det med A-kassa om jag säger upp mig ca två månader innan jag kan få föräldrapenning? 

    Mycket tacksam för råd! hur skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Gravid och säg upp sig från jobbet!
  • jennylinnea

    Eller ett till alternativ..att jag inte säger upp mig förrän i slutet av föräldraledigheten och kanske hittat ett nytt arbete? detta kanske är det bästa alternativet ekonomiskt men det skulle kännas så oerhört oärligt att inte berätta att jag flyttat och inte planerar att komma tillbaka...

    suck..svårt. 

  • vikarien

    Vet inte hur det funkar, men en massa glapp brukar bara ställa till bekymmer..

    Kan du inte säga upp dig någon månad in på föräldraledigheten när ni flyttat och kommit iordning?

  • trollet88

    Hej, mitt tips är att inte säga upp dig utan jobba kvar tills du går på föräldraledighet.. Tänk om de blir så att ni inte flyttar eller du kanske inte hittar något nytt jobb ditekt. Då är de bra att ha kvar de du har som en säkerhet..

    Själv går ja på gravpenning nu har bf i slutet av februari. Jag va i liknade sits som dig men ändå inte. Min sambo bodde 30mil ifrån så vi hade distans förhållande fram till ja kunde gå på gravpenning och flyttade till vår gemensamma bostad. Jag har kvar min anställning 30min härifrån. Dock har jag varit ärlig mot min chef hela tiden då dem vetat om situationen oxh vet att jag flyttat nu. Dock vet jag inte hur vår sits Ser ut om ett år när de är dags för mig att börja jobba igen. Kan hända att vi flyttat till min hemstad lika bra som vi kan bo kvar här. Så för min del är det en säkerhet att ha jobbet kvar om vi väljer att flytta till min hemstad.

  • jennylinnea

    tack för era svar! problemet är att vi kommer flytta 80 mil bort och vi vet helt säkert att vi kommer flytta. Dock skulle jag ju kunna skjuta på att säga upp mig och säga att jag kommer vara där under föräldraledigheten och att vi inte riktigt vet ännu men det känns så himla oärligt :/ har så svårt för det..

  • Erizajo

    Kom ihåg att om du säger upp dig under föräldraledigheten så måste du tillbaka och jobba efteråt då uppsägningstiden inte börjar gälla förrän du börjar jobba igen.

  • jennylinnea
    Erizajo skrev 2015-01-31 13:26:06 följande:

    Kom ihåg att om du säger upp dig under föräldraledigheten så måste du tillbaka och jobba efteråt då uppsägningstiden inte börjar gälla förrän du börjar jobba igen.


    okej! bra information där, ja det låter ju väldigt rimligt egentligen!

    Så det bästa är kanske att säga upp sig precis innan? Man kan ju ta semester de sista veckorna kanske
  • Gladskit

    Jag skulle inte heller säga upp mig, faktiskt. Det kan kännas oärligt men det är din fulla rätt att göra så och som sagt så vet man aldrig vad som händer!
    Så om det blir så att ni inte tänker flytta förrän precis innan, sök först semester och sedan föräldraledighet. De allra flesta arbetsgivare går med på att korta av uppsägningsperioden om en person som är föräldraledig ändå inte kommer komma tillbaka. Oftast anställer man ju en vikarie.
    Om vi låtsas att du egentligen skulle börja jobba 1/1 2017.
    Ni har flyttat och du vet att du inte kommer tillbaka. Då kan du ju höra av dig sommaren/hösten 2016 och säga upp dig, då bör arbetsgivaren hinna göra klart med en förlängning för din vikarie alt. rekrytera någon ny.

    Säger du upp dig innan kan du få karens hos a-kassa, sämre SGI och kanske även att du går miste om föräldralön/föräldrapenningtillägg hos din arbetsgivare.

Svar på tråden Gravid och säg upp sig från jobbet!