• Fialoppa

    Hussäljare och vill bryta kontraktet

    Hej.

    Har just sålt vårt hus och har fått handpenning. Köpet är dock inte genomfört. Nu har vi blivit erbjudna 600 000 kr mer! Självklart blir man sugen på att bryta kontraktet. För det måste väl gå? Eller? Visst kostat det lite men det måste det ju vara värt.

    Någon som verkligen VET?

  • Svar på tråden Hussäljare och vill bryta kontraktet
  • Fialoppa

    Jag hittade inget om det i kontraktet. .Stod inget om det., därför jag skrev här. 10% fick vi ju i handpenning och mäklaren tog sitt arvode av det.

  • Almina

    Läste lite här: lawline.se/answers/10395

    Av vad jag förstod så beror det på om ert kontrakt är ett avtal om husköp eller ett handpenningavtal. Du kan ju läsa och se om du blir något klokare. Annars är nog det bästa att kontakta mäklaren och fråga!

  • Tonårsmamman1
    Fialoppa skrev 2015-01-31 17:32:18 följande:

    Jag hittade inget om det i kontraktet. .Stod inget om det., därför jag skrev här. 10% fick vi ju i handpenning och mäklaren tog sitt arvode av det.


    Jag fattar det som att ni ska lämna tillbaka handpenningen, och sedan ska ni "böta" 10% av köpeskillingen.
  • Fialoppa

    Tack för era svar. Kan mycket väl tänka mig att man får "böta" men det skulle det ju vara värt :) Ska läsa lite på länken.

    Snällt att ta er tid att kolla och även svara!

  • Kerubmamman

    Det brukar väl vara så att man får betala de kostnader som kontraktsbrottet medför för köparen?
    Iaf brukar det vara så när köparen bryter kontraktet och jag ser ingen anledning till att det inte ska vara så i en sån här situation. Obestämd En köpare kan ju drabbas av stora merkostnader beroende på hur lång tid som har förflutit sen kontraktet skrevs. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tow2Mater

    Finns det ingen moral hos folk längre? Overenskommet är väl överenskommet, om det bara handlar om pengar och inte "liv eller död".

  • Tirem

    Så ni kan eventuellt göra en familj bostadslös för att ni vill tjäna pengar? Tänk om de har sagt upp ett kontrakt på en lägenhet eller om de sålt sin bostad?

  • ITpappan

    Ni kommer få betala de kostnader det medför för den andra familjen.

    Har de sålt sitt boende så får ni stå för deras kostnader, ev extraboende för dem osv.

    Girighet lönar sig inte alltid.

  • viseversa
    Tirem skrev 2015-01-31 19:16:17 följande:

    Så ni kan eventuellt göra en familj bostadslös för att ni vill tjäna pengar? Tänk om de har sagt upp ett kontrakt på en lägenhet eller om de sålt sin bostad?


    Förlåt men det är inte ts ansvar. Jag hade också brutit ev kontrakt för 600 000:- om man får det vill säga. Min familj är viktigast. Och 600 000:- är inga småpengar.
Svar på tråden Hussäljare och vill bryta kontraktet