• Anonym (Pax)

    Hur komma över ex..? 5 år sen...

    Jag blir inte klok!!!! Ett tvåårigt förhållande tog slut för fem år sen. Jag har försökt gå vidare mer än en gång och har chansen nu igen, men det där jävla exet finns i periferin och drar mitt medvetande till sig som en magnet.

    Det känns orättvist mot det nya som jag vill gå in i och utveckla, börja älska igen, kanske bilda familj.

    Det är som att bli överkörd av tåget varje gång jag tänker på honom eller stöter på honom, exet. Och när jag träffar någon ny kandidat dras allt det gamla ingång per automatik, rusande hjärta, blod som kokar, längan efter honom som jag älskat/ar precis för den han är med alla fantastiska förmågor och alla dumma brister.

    Känner mig som en idiot!

    Hur BÄR MAN SIG ÅT för att helt släppa någon, att helt vara öppen för det NYA? :(

  • Svar på tråden Hur komma över ex..? 5 år sen...
  • Anonym (EbbaBebba)

    rent konkret , se till att du tar ansvar för att inte ha honom i ditt liv även om det så bara är i periferin. 
    Det är ditt problem om han dyker upp omkring dig om du ändå har möjlighet att stoppa det. 

    Så bort med telefonnummer, ta bort honom från ALLA sociala medier, det finns inställningar på alla sajter som bestämmer vem som får se vad och det är bara att vara benhård och blockera funktioner och vänner där båda kan kopplas till honom.  Bort med mail och ta bort dig själv från sajter där han vistas som tex gemensamma hobbysajter och liknande.  

    Och var ärlig mot dina vänner, säg att du kämpar med att glömma honom, be dom att inte bjuda honom på gemensamma fester . Gå inte på tillställningar och event där han kan tänkas dyka upp .  Tvinga dig själv att tacka konsekvent nej till saker där han befinner sig. 

    Ju mindre du har honom omkring dig, ju mindre nyfiken kommer du att bli på honom också. När du faktiskt inte har möjligheten att medvetet/omedvetet snoka och ha honom omkring dig så kommer okså intresset att lägga sig.  

    Att springa på honom i affären eller liknande händer väl kanske om ni bor på ungefär samma ställe men det är lättare att hantera om du inte längre har koll på honom.  

    om du verkligen vill glömma honom och gå vidare måste du själv se till att du GÖR det också.   Radera honom ur ditt liv helt.   Inga undantag, inga undanflykter.

    jag säger såhär helt enkelt för att nånting uppenbart med honom ännu fångar din uppmärksamhet och tar du bort det så har du glömt honom rätt fort.  Att hela tiden ge glöden näring i form av små informationer om honom gör inte att du glömmer honom.  

    Jag grät floder när jag totalt utplånade ett ex till mig, jag trodde allvarligt jag skulle dö av sorg när jag tog bort den sista länken till honom och det liv vi hade haft tillsammans.  När jag gråtit färdigt några veckor senare insåg jag att jag för första gången på mycket länge kände mig så fri och jag var lättad över att kunna komma vidare utan risk att hela tiden tänka "tänk om " .  När han inte fanns i periferin hade jag inget att jämföra med utan jag fick börja tänka själv och lita på mitt eget omdöme.  
    Visst blev jag sårad igen och valde fel pojkvänner  men det gick ju över. Idag är jag gift sedan många år tillbaka och mitt ex är bara en parentes i mitt liv.  

  • Anonym (Pax)

    Du har helt rätt. Det är ju det beslutet att radera honom till 100% som är jobbigt.

    Har inte honom på några sociala medier, endast telefonnr och att vi oundvikligen stöter på varandra då vi bor i samma lilla by.

    Inte några direkta gemensamma vänner, inte som jag träffar normalt sätt iaf.

    Jag blir så störd av mitt egna dumma inre bara, att jag inte lyckas tränga ut honom o allt han är från mina innersta vrår. Som att jag hindrar mig själv från att bli riktigt lycklig med någon ny.

    Men.. Det måste göras...

Svar på tråden Hur komma över ex..? 5 år sen...