• Anonym (Velig)

    Utsätta för risk.

    Hur ser ni på det här med att föräldrars val i vissa fall ökar risken för barnen ska mobbas?


    Tänker på tex fall där pojkar går till skolan i tjejkläder (alltså inte bara rosa utan verkligen tjejigt med volanger, puffärmar mm). Eller där föräldrarnas negativa inställning med förbud mot tex  TV och dator mm riskerar att barnet hamnar utanför. 


    Är det ok att använda sina barn som slagträn i ett försök att ändra verkligheten även om det innebär att barnet riskerar mobbing? Är det aldrig den mobbade som bör anpassa sig till gällande normer? 


    Jag kom in på det ämnet med en kvinnan från socialtjänsten och deras syn på det hela var i varje fall självklar. Föräldrar ska inte utsätta sina barn för uppenbar risk för mobbing. 


    Själv är jag mer velig. Jag tycker ju att alla borde kunna få vara precis som de vill, men samtidigt är jag ju medveten att mobbing förekommer och att vara annorlunda är ofta det som gör att man blir mobbad. 


    Samhället går in med bidrag, gratis skolgång och förbud mot kostnader i skolan för att inte peka ut fattiga barn. Bör samhället gå in och ändra fler saker som kan få barn att bli utpekade?

  • Svar på tråden Utsätta för risk.
  • Anonym (Wildrat)

    Hur var det nu... Man ska behandla flickor som flickor och pojkar som pojkar för det är fel att sudda ut könen och göra alla lika men allt annat ska göras till en grå massa så ingen mobbas?

    Nä, det är de som mobbar som ska ändras eftersom det inte spelar nån som helst roll vad man gör eller hur man ser ut, vill mobbaren mobba så hittar den ett skäl. Samhällsinsatserna borde ligga på att omprogramera föräldrar som gör sina barn till mobbare.

  • Madame M

    Självklart skall ett barn ha vilka kläder de vill utan att bli mobbad! Det är inte föräldrarnas slagpåse för att en kille har en rosa tröja. Det är aldrig ok att mobba eller vara elak mot en annan människa!

Svar på tråden Utsätta för risk.