• Smillan83

    Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?

    Någon som i dagarna fått tiden för första besöket till IVF i Umeå? Hur länge har ni fått vänta från det att ni fick remissbekräftelsen?

    Står ju tre månader i remissbekräftelsen, men hoppas att det går fortare!

  • Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?
  • mikaaaela

    Kan tyvärr inte svara på din fråga. Men remissen skickades i slutet av januari för oss och den 6:e februari fick vi svar att dom skulle kontakta oss om ca 3 månader. När jag frågade sköterskan i Skellefteå sa hon att det brukar vara närmare 3 månader man måste vänta. Tyvärr. Önskar också att det gick fortare, nu när man väntat så länge, så kryper denna tid verkligen fram :(

  • Smillan83
    mikaaaela skrev 2015-02-17 19:43:12 följande:

    Kan tyvärr inte svara på din fråga. Men remissen skickades i slutet av januari för oss och den 6:e februari fick vi svar att dom skulle kontakta oss om ca 3 månader. När jag frågade sköterskan i Skellefteå sa hon att det brukar vara närmare 3 månader man måste vänta. Tyvärr. Önskar också att det gick fortare, nu när man väntat så länge, så kryper denna tid verkligen fram :(


    Tack för att du skrev ändå :)

    Då ligger vi ungefär lika i kön! Vår remissbekräftelse skrevs 27/1, så antar att det är tre månader från det datumet!

    Tänkte att jag ska vänta ett par veckor till, sen ska jag maila och kolla hur vi ligger till i kön!

    Var bor du nånstans? Är det erat första IVF försök?
  • mikaaaela

    Ja, jag tycker det skulle underlätta så mycket att få veta ett datum, i alla fall på ett ungefär, då har man nått att gå efter. Nu går man ju bara å väntar fast man inte vet när de ska ske, tycker sånt är fruktansvärt jobbigt. :P Så ska nog också ringa om några veckor och höra :) 

    Vi bor i Umeå :) ni ? 
    Det är vår första IVF. Vi har inte försökt själva tidigare heller. Jag har svår endometrios och får inte vara utan behandling, så enda alternativet var att gå direkt på IVF utan att avsluta nuvarande behandling. 
    Hur är det för er ? Första ? :) 

  • dumdummast

    Mycket hänger på hur mycket dom har att göra. Men tre månaders gränsen klarar dom nog

    Våran remiss skickades i slutet på juli och vi fick komma i oktober, då hade dom haft sommarstängt en månad plus att dom låg lite efter för att en av läkarna hade varit sjukskriven.

    Vi skulle ha fått vänta lite längre egentligen men blev uppsatta på avbokningslistan

  • Smillan83
    mikaaaela skrev 2015-02-19 21:21:09 följande:

    Ja, jag tycker det skulle underlätta så mycket att få veta ett datum, i alla fall på ett ungefär, då har man nått att gå efter. Nu går man ju bara å väntar fast man inte vet när de ska ske, tycker sånt är fruktansvärt jobbigt. :P Så ska nog också ringa om några veckor och höra :) 

    Vi bor i Umeå :) ni ? 

    Det är vår första IVF. Vi har inte försökt själva tidigare heller. Jag har svår endometrios och får inte vara utan behandling, så enda alternativet var att gå direkt på IVF utan att avsluta nuvarande behandling. 

    Hur är det för er ? Första ? :) 


    Ja eller hur, hade man bara ett datum, så skulle man kunna slappna av lite mer!

    Hört om en kort-varsellista som man kan ställa sig i, men ska vänta några veckor innan jag ringer dom iaf!

    Vi bor i Övik, så har inte heller så jättelångt, men lär väl behöva ta ledigt ändå iaf en halvdag när vi åker upp!

    Skönt för er som bor i samma stad :)

    Jo det är första för oss också, så det känns spännande och nervöst!

    Jag har PCO och makens simmare är lite slöa så därför hamnar vi på IVF!
  • Smillan83
    dumdummast skrev 2015-02-19 21:25:25 följande:

    Mycket hänger på hur mycket dom har att göra. Men tre månaders gränsen klarar dom nog

    Våran remiss skickades i slutet på juli och vi fick komma i oktober, då hade dom haft sommarstängt en månad plus att dom låg lite efter för att en av läkarna hade varit sjukskriven.

    Vi skulle ha fått vänta lite längre egentligen men blev uppsatta på avbokningslistan


    Är rädd för att vi inte ska hinna med nåt försök innan sommaren, skulle kännas jättejobbigt om det dröjde ända till hösten!

    Har ni blivit gravida?
  • dumdummast
    Smillan83 skrev 2015-02-19 22:46:57 följande:

    Är rädd för att vi inte ska hinna med nåt försök innan sommaren, skulle kännas jättejobbigt om det dröjde ända till hösten!

    Har ni blivit gravida?


    Fick ni remissvekräftelse den 27/1 borde ni få komma i slutet på april och då är det två månader till sommarstängt. Så beroende på om ni får långa eller korta protokollet så borde ni hinna.

    Däremot kan jag säga att all personal alla läkare (träffade 5 eller 6 olika) samt alla barnmorskor är helt underbara för att inte tala om hon i receptionen.

    Så alla lycka till till er

    Japp det blev vi. Jag började med sprutorna men vi fick avbryta för det var bara en ägg blåsa som växte. Sen ca. Två veckor senare fick vi börja om och då gick det hela vägen. Gick in i v.14 igår
  • Smillan83
    dumdummast skrev 2015-02-19 22:52:15 följande:

    Fick ni remissvekräftelse den 27/1 borde ni få komma i slutet på april och då är det två månader till sommarstängt. Så beroende på om ni får långa eller korta protokollet så borde ni hinna.

    Däremot kan jag säga att all personal alla läkare (träffade 5 eller 6 olika) samt alla barnmorskor är helt underbara för att inte tala om hon i receptionen.

    Så alla lycka till till er

    Japp det blev vi. Jag började med sprutorna men vi fick avbryta för det var bara en ägg blåsa som växte. Sen ca. Två veckor senare fick vi börja om och då gick det hela vägen. Gick in i v.14 igår


    Ååh grattis till er :) längtar så till den dagen man faktiskt får ett plus!

    Skönt att höra att de är bra personal på kliniken, sånt betyder så mycket! Man blir ju så utlämnad i allt det här!
  • Smillan83

    Har mailat kliniken idag för att höra om kön! Då får vi iaf veta om vi måste vänta till slutet av april eller om vi kan hoppas på en tidigare tid!

    Meddelar vad som blev sagt när jag fått svar!

Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?