• Anonym (besvärande)

    Problem m svamp i underlivet gravid v 22 haft de hela grav hittils ! Hjälp

    Hej!

    Jag har problem med svamp i underlivet, antar att de är en lite kraftigare svamp infektion eftersom att det kliar ofta samt så kommer det vit gegga ut ur slidan, använder barnolja varje dag i samband med dusch samt smörjer in underlivet dagligen med oljan och det hjälper lite, eftersom att jag kan någon dag inte besväras lika mycket av keso liknande flytningar. Men vad jag undrar är att om det är farligt mindre bra när man är gravid att ha svamp? Tänker mer på fostret och om det på annat sätt kan vara negativt?
    Jag har haft svamp sedan 5 dagar innan beräknad mens, och är gravid i vecka 22 nu. Så har alltså lidit av det problemet under en relativt lång period. Varför jag inte behandlat det med receptfria variatorer som finns på apoteket är dels för att när jag tidigare haft svamp så har dom inte haft så bra effekt och dels så får man inte ta vissa utav dem under graviditeten vad jag förstått när jag läst? Vid tidigare svampinfektioner har jag fått utskrivet 1 tablett Diflucan som man intagit oralt.
    När jag skrev in så sa jag till barnmorskan att jag har svamp och beskrev mitt problem, ja som jag skrivit här och hon sa inget om de alls? Men ska till barnmorskan på torsdag nästa vecka så då ska jag ta upp det igen.


     
  • Svar på tråden Problem m svamp i underlivet gravid v 22 haft de hela grav hittils ! Hjälp
  • SayMyname

    Tyvärr det är väldigt vanligt. Jag led av det i 42 veckor av min graviditet. Japp, jag hade oturen o gå över tiden oxo med svamp!! Plus att jag led av PUPPP! Men svamp försvinner med en gg efter graviditeten som tur e.

  • Anonym (besvärande)
    SayMyname skrev 2015-01-31 22:39:42 följande:

    Tyvärr det är väldigt vanligt. Jag led av det i 42 veckor av min graviditet. Japp, jag hade oturen o gå över tiden oxo med svamp!! Plus att jag led av PUPPP! Men svamp försvinner med en gg efter graviditeten som tur e.


    Oj de lät jobbigt!! :(
    Men vad sa barnmorskan åt dig? Behandlade du någon gång under graviditeten svampen? Och är de på något sätt negativt för fostret?
  • SayMyname

    Min bm sa att det är något många får och det skadar inte fostret, man får tyvärr härda ut helt enkelt. Det värsta var mina röda utslag som klia nåt för jävligt så jag hoppas du slipper. Jag använde canesten, funkade ju sådär. Lindrade bara några dar.

  • Lizzie 83

    Det är inte farligt för barnet sa de till mig. Det är väldigt vanligt när man är gravid. Jag har haft det båda mina graviditeter och behandlat båda gångerna.

  • mamaleona

    Nej det är inte skadligt för bebisen. Jobbigt bara för kvinnan. Försök behandla med bulgarisk yougort, kleta in mellan blygdläpparna o utanpå, sätt en binda på o sov så 3-4 nätter på raken. Neutraliserar ibland bättre o stabiliserar ph. En lite större risk för ruptur föreligger vid förlossningen om  man haft mycke svamp pga sköra vävnader. Hälsn en bm

  • Anonym (Hon)

    Hej, är gravid i v 40, haft samma bekymmer som du hela tiden fram tillsför typ 4-5 v sedan , hade 3 VM långa sprickor på blygläpparna, flytningar hela tiden klåda osv,

    Körde med baby olja, lösa bomulls trosor och ingen annan olja istället för tvål plus en canoten behandling från Apoteket, ingen fara sa dom efter 1 trimetern eller iaf en bra bit in i andra, det gick över dag 3 för mig! Heeeeeelt underbart!!

Svar på tråden Problem m svamp i underlivet gravid v 22 haft de hela grav hittils ! Hjälp