• fiakatrin

    Viktångest, gravid. Behöver råd!

    Hej,

    Är gravid i vecka 17 med första barnet. Har sådan sjuk viktångest. Har alltid varit vältränad och slank (gym 5 dagar i veckan och hästarna lika många).

    Har pga orken fått dra ner på gymmandet och saknar det otroligt!
    Väger 67,3 idag till mina 180 cm och vägde 67,8 när jag vägde in mig för 10 veckor sedan.

    Jag mår så dåligt av att behöva gå up av graviditetet, gråter mig igenom måltiderna men äter ändå nyttigt (frukost, lunch, middag, kvällsmat och frukt emellan om illamåendet knackar på). Men det ger mig panikkänslor att behöva gå upp. Någon som känner igen sig??
    Försöker prata med min omgivning men ingen förstår mig, säger bara att man ska bli tjock när man är gravid ... :(

    Får stark ångest av alla råd att inte träna efter graviditeten. Ska resa 1,5 månad efter förlossningen och vill vara i form för bikini då.....

  • Svar på tråden Viktångest, gravid. Behöver råd!
  • LillaSandy

    Men mycket av det du går upp är ju vätska i din kropp som försvinner sen, bebisen väger nåt kilo, fostervatten o moderkaka väger... Mycket av det som väger försvinner ju i och med förlossningen. Och har du rätt inställning tror jag inte att det behöver allt för länge att komma i fin form ganska snabbt efter :)

  • lnflrmn

    Du bör nog prata med någon om detta! Det är toppen att du håller dig stark och äter nyttigt - men en viktuppgång tillhör graviditeten och du kan skada ditt barn genom att hålla igen på matintaget.

  • liji83

    Försök tänka på att om du äter det som du och bäbisen behöver då kommer DU inte gå upp i vikt utan det som väger är det du bygger (och som sedan ska ut). Du kommer ha ett kilo extra bara i blod, bäbisen kommer väga tre-fyra när den är klar, fostervatten, moderkaka etc väger också. Om du inte går upp vikt av det så kommer ju något annat gå åt istället (för bäbisen kommer ta det den behöver) och då är risken stor att det blir de muskler du arbetat hårt för som förbränns istället. Att bygga upp den muskelmassan igen, det kommer att kosta på.

    Så försöker jag tänka iallafall och jag förstår att det är jobbigt. Jag är också van att träna mycket och har dessutom en historik med övervikt, så jag har fått kämpa mycket med att acceptera att jag blir större och tyngre. För mig har det dock blivit enklare ju längre graviditeten gått, för nu är det det så uppenbart att jag faktiskt bygger en ny människa. Första 25 veckorna kände jag mig mest bara tjock, graviditeten i sig och att den skulle resultera i en bäbis kändes väldigt abstrakt och det var väldigt påfrestande.

    Gällande träning efter graviditeten ska du lyssna med ett halvt öra på alla råd som folk kommer med. Som det låter håller du fortfarande igång och det gör att vägen tillbaka efter förlossningen kommer bli betydligt kortare. Om allt går bra är chansen god att du kan börja träna hårt ganska snabbt igen. Kanske får vissa övningar och träningsformer vänta ett tag, men där är det ju bara att du använder ditt sunds förnuft och lyssnar på kroppen.

    Så för vad det är värt är du inte ensam, och jag önskar dig all lycka till!

  • Moolie

    Du går ju upp i kroppsvätska, moderkaka, fostervatten, brösten växer osv osv. Precis likadant vid mens, eller hur? :)

    Ät som du gör. Du vet hur mycket och vad du behöver äta. Glöm inte att dricka mycket bara. :)

  • fiakatrin

    Tack alla! Jag försöker att få bort tankarna och äter det gör jag :) men jag vill inte. Idag har varit lättare, frukosten gick ner utan tårar. Hoppas det är ett steg i rätt riktning.

  • Emeralda

    Men om du fortsätter träna genom graviditeten så borde du ju ha lättare att komma i form efteråt med (även om jag tycker bikinislank på 1,5 månad efter förlossning låter Hollywoodknasigt, fast då har jag ju mig själv i tanken och då blir tanken absurd..) Hursomhelst så har jag vänner som bla tränat crossfit och andra mer "intensiva" träningsformer hela graviditeten och där var det inga problem att återfå gamla formen snabbt. Så fortsätt du med din träning så mycket du orkar och det känns bra så löser det sig sen. Men tänk också på att du kommer ha avslag i ca 4-6 veckor (ibland längre) efter förlossning och jag vet inte hur det går ihop med bikini tyvärr.

  • Moolie
    fiakatrin skrev 2015-02-02 09:41:06 följande:

    Tack alla! Jag försöker att få bort tankarna och äter det gör jag :) men jag vill inte. Idag har varit lättare, frukosten gick ner utan tårar. Hoppas det är ett steg i rätt riktning.


    Så skönt!! :) Man har sett många mammor som är som plankor ett par veckor efter förlossningen. Så fortsätt du träna så ordnar det sig sen! :)
  • Janna84
    fiakatrin skrev 2015-02-02 09:41:06 följande:

    Tack alla! Jag försöker att få bort tankarna och äter det gör jag :) men jag vill inte. Idag har varit lättare, frukosten gick ner utan tårar. Hoppas det är ett steg i rätt riktning.


    Undvik att träna magmusklerna när de gått isär (både under graviditeten och efter). Om du kör för hårt med magmusklerna så kan du skada dem för all framtid. Mitt tips är istället att införskaffa en maggördel som du kan använda direkt efter graviditeten, jag använde det efter andra barnet och då återhämtade sig kroppen mycket snabbare. Men som sagt, fokusera inte för mycket på kroppen direkt efter förlossningen utan acceptera att magen är lite större än vanligt. Du skulle kanske må bäst av att omboka resan till ett senare datum?
  • ummsumaya
    fiakatrin skrev 2015-01-31 23:20:16 följande:

    Hej,

    Är gravid i vecka 17 med första barnet. Har sådan sjuk viktångest. Har alltid varit vältränad och slank (gym 5 dagar i veckan och hästarna lika många).

    Har pga orken fått dra ner på gymmandet och saknar det otroligt!
    Väger 67,3 idag till mina 180 cm och vägde 67,8 när jag vägde in mig för 10 veckor sedan.

    Jag mår så dåligt av att behöva gå up av graviditetet, gråter mig igenom måltiderna men äter ändå nyttigt (frukost, lunch, middag, kvällsmat och frukt emellan om illamåendet knackar på). Men det ger mig panikkänslor att behöva gå upp. Någon som känner igen sig??
    Försöker prata med min omgivning men ingen förstår mig, säger bara att man ska bli tjock när man är gravid ... :(

    Får stark ångest av alla råd att inte träna efter graviditeten. Ska resa 1,5 månad efter förlossningen och vill vara i form för bikini då.....


    Jag förstår ditt sätt att tänka och dina känslor. Är jätteräd att det ska visa sig att jag är gravid nu med 4:e barnet (ska på vul) för jag har gått ner över 25 kg det senaste året och har aldrig varit såhär vältränad. Men det jag själv förstått av andra tränande mammor är: äter man hälsosamt och inte överäter så går man inte upp mer än bebis, vatten och vätska i kroppen, men det försvinner inom några veckor. Äter man bra och hälsosamt och tränar försiktigt efter så kommer du bli normal igen inom en kort tid.


    Själv mår jag också jättedåligt över det, så jag förstår dig!

  • skepparbarn

    Först och främst: berätta det för partner/föräldrar och barnmorska. 
    De kan vara ett stöd för dig och för att inte behöva riskera att påverka barnet negativt vid en eventuell svacka så är det viktigt att andra också är uppmärksam. 

    Jag har haft ätstörningar i väldigt många år. För mig är det obotligt, det finns ingenting som kan göras åt det. Ätstörningarna ger mig kontroll över åtminstone mig själv när jag tappar kontroll över något annat. Jag är inte riktigt sjuk längre men som sagt, för mig är det obotligt. 


    Innan jag blev gravid längtade jag efter den där magen som jag så gärna ville ha, så vackert på alla oavsett hur mulliga och goa de var omkring den. 


    Jag vägde 62-63 innan jag blev gravid, och nu väger jag 64-65 och är i vecka 11 (snart 12). Viktökning är en viktig del. Jag har fruktansvärt med ångest till och från, men försöker övertyga mig själv om att det här är bäst för mig. Din träning MÅSTE komma efter din och ditt barns hälsa. Man måste helt enkelt tänka så. Jag äter inte ens särskilt nyttigt, men jag äter åtminstone. 

    Men snälla, berätta det för någon så du inte tappar kontrollen i "hemlighet". Kram

  • Lisan

    Du vill ha råd och jag vill inte komma med pekpinnar men vill ändå att du ska förstå hur liten skitsak det är med vikten. Du bär ett barn. Du är långt ifrån överviktig. Med din inställning kommer du aldrig att bli det heller. Du kommer snabbt kunna komma iform igen. Men det viktiga: du kommer att få ett barn. Fattar du vilken gåva som väntar dig? Jag hade förstått din ångest över vikt osv (samhällets ideal) men INTE när det handlar om en graviditet. Försök öppna ögonen för att du bär ett liv, något du kommer älska oavkortat så länge du lever. Om du fattar det så kommer din vikt eller hur fit du är inte spela någon roll.

    Gå och prata med någon, jobba med dig själv på insidan istället och ge barnet vad det behöver.

  • ronja111
    Janna84 skrev 2015-02-02 15:43:59 följande:

    Undvik att träna magmusklerna när de gått isär (både under graviditeten och efter). Om du kör för hårt med magmusklerna så kan du skada dem för all framtid. Mitt tips är istället att införskaffa en maggördel som du kan använda direkt efter graviditeten, jag använde det efter andra barnet och då återhämtade sig kroppen mycket snabbare. Men som sagt, fokusera inte för mycket på kroppen direkt efter förlossningen utan acceptera att magen är lite större än vanligt. Du skulle kanske må bäst av att omboka resan till ett senare datum?


    Hej,

    Hur länge kan man träna magen?
    *hoppet är det sista som sviker*
  • ronja111
    fiakatrin skrev 2015-01-31 23:20:16 följande:

    Hej,

    Är gravid i vecka 17 med första barnet. Har sådan sjuk viktångest. Har alltid varit vältränad och slank (gym 5 dagar i veckan och hästarna lika många).

    Har pga orken fått dra ner på gymmandet och saknar det otroligt!

    Väger 67,3 idag till mina 180 cm och vägde 67,8 när jag vägde in mig för 10 veckor sedan.

    Jag mår så dåligt av att behöva gå up av graviditetet, gråter mig igenom måltiderna men äter ändå nyttigt (frukost, lunch, middag, kvällsmat och frukt emellan om illamåendet knackar på). Men det ger mig panikkänslor att behöva gå upp. Någon som känner igen sig??

    Försöker prata med min omgivning men ingen förstår mig, säger bara att man ska bli tjock när man är gravid ... :(

    Får stark ångest av alla råd att inte träna efter graviditeten. Ska resa 1,5 månad efter förlossningen och vill vara i form för bikini då.....


    Jag tycker verkligen att du ska be BM om att få prata med någon dvs något, samtalstöd.

    om du i v17 väger så pass lite på dina 180cm så var du förmodligen underviktig innan du blev gravid? I vilket fall är 67,8 på 180cm en helt normal "vanlig" icke-gravid vikt!

    Var rädd om dig och lycka till!
    *hoppet är det sista som sviker*
  • Misty W

    Be din barnmorska att kontakta en dietist. Dom kan skicka dig vidare til ätstörningscenter.

    Du kommer gå upp, mkt eller lite beror helt på vad din kropp behöver.

    Om du tränar 5 dagar i veckan annars så kommer du garanterat komma tillbaka efter graviditeten.

    Barnet är viktigast! Ät bra och regelbundet. Svält dig absolut inte, men ät heller inte för två vuxna :)

    Kämpa på och grattis!

  • Janna84
    ronja111 skrev 2015-02-21 13:47:51 följande:

    Hej,

    Hur länge kan man träna magen?


    Bra fråga, det är nog väldigt individuellt. Jag slutade kring v 10-12 för att vara på den säkra sidan men många kan nog träna magen längre än så. Det bästa är nog att rådfråga barnmorskan som borde kunna avgöra när magmusklerna delar sig.
Svar på tråden Viktångest, gravid. Behöver råd!