• tuzzla

    restmat på helstekt fläskytterfile?

    Igår hade vi gäster och jag bjöd på helstekt ytterfile.

    En filé finns kvar, helt oskuren.

    Idag kommer en vän på middag och jag fick tanken att kunna använda filén i maten?

    Problemet är väl dels att en filé inte räcker ensam och att den förmodligen blir torr och tråkig om den värms upp?

    Vi är 6 tonåringar/vuxna och två små barn som ska äta.

    Tips?


  • Svar på tråden restmat på helstekt fläskytterfile?
  • JoBa

    Det heter inte "ytterfilé". Det heter kotlettrad (på en gris). Om man rimmar den och röker den kallas den kassler.

    Ytterfilé är en benämning handeln har hittat på för att påskina att köttet är bättre än det egentligen är.

    Ditt överblivna kött funkar bra i en pytt i panna eller en wok.

  • tuzzla

    Jo tack, jag är väl medveten om att namnet försöker förbättra kvaliteten. Just därför jag oroar mig för att värma upp det igen.

    I mitt tycke duger den här köttbiten enbart att äta om den helsteks till 68 grader och sen får vila sig färdig. Då är köttet saftigt och gott

    i en pytt är jag rädd att det skulle smaka torrt? Iaf när det redan är tillagat...


  • Smarthuvud

    Skiva upp, stek lite lätt, I med grädde. Blanda i stekt bacon (jag föredrar storleken man får om man delat baconpaketet i fyra delar. Sedan kan man även "rosta" lite jordnötter och slänga i. Sedan servera med ris.

Svar på tråden restmat på helstekt fläskytterfile?