• tossiig

    Fritids vid hempermition?

    Hej! Jag har två funderingar. Ska ringa imorgon när det blir vardag men tänkte kanske får snabbare svar här :)

     

    Dels undrar jag, min sambo har en son på 7 år som för närvarande går på fritids 06.30-08.00 på morgonen samt 13.00-16.45 på eftermiddagen. Men nu så blir min sambo hempermiterad från sitt jobb på obestämd tid. Hur funkar det med fritids då? Har han rätt att lämna samma tider som innan eller ska hans son endast gå sina skoltimmar mellan 8.00-13.00? Min sambo kan bli inringd kl 7 på morgonen ifall arbete finns. Hur fungerar det då? Någon som vet?           

    Sen har jag en till fråga. 

    Hur blir det med barnomsorg (fritids) för min bonus-son ifall jag och min sambo får ett gemensamt barn och jag är hemma och är föräldraledig? Är det fortfarande min sambos arbetstider som gäller då eftersom inte jag står som vårdnadshavare eller vad gäller?  

    Hoppas någon kunnig kan svara på mina frågor :)


    Hempermiterad
  • Svar på tråden Fritids vid hempermition?
  • Punkster

    Hej!


    Grundregeln i de flesta kommuner är ledig förälder = ledigt barn. När din sambo är hempermitterad så har barnet inte rätt att vara på fritids. Om sambon blir inringd på morgonen så får barnet naturligtvis vara på fritids. Samma princip gäller även om föräldern har en timanställning eller vikarierar och behöver rycka in med kort varsel. Berätta för fritidspersonalen om situationen så är det säkert inga problem att komma med kort varsel på morgonen.


    Svaret på din andra fråga skiljer sig lite åt från kommun till kommun. Där jag jobbar så hade barnet ifråga fått vara på fritids i den situation som du beskriver. Där jag jobbade förut (friskola) så räknades alla barn i hushållet till samma familj oavsett vem som var vårdnadshavare på pappret, så där hade barnet inte fått gå på fritids. Enklast är att fråga personalen.  

Svar på tråden Fritids vid hempermition?