• Anonym (Thina)

    Kan jag sjukhus vid förlossning?

    Får man välja sjukhus där man vill föda eller "måste" man åka till den kommun man tillhör?

    Närmsta sjukhus är 20 min bort, och det är enligt min åsikt inget bra sjukhus. 40 min åt andra hållet ligger ett universitetssjukhus- kan man åka dit istället? Eller måste man isåfall ringa och meddela det? Kan inget om sånt här.. :-P

  • Svar på tråden Kan jag sjukhus vid förlossning?
  • Anonym (....)

    Det är fritt vårdval, dessutom finns det ju inte sjukhus i varje kommun. Hur gör vi då som bor i en kommun utqn sjukhus?

  • Jag är bara jag

    Kommunerna har inget med sjukhusen att göra ö.h.t-det är landstingen som driver sjukhus. Här är vi 4 kommuner som delar på ett sjukhus.

  • sportpappa

    I alla fall i Göteborg så finns det en förlossningskoordinator som man ringer till när det är dags att åka in. De har koll på var det finns plats och bestämmer var man ska åka. Om alla skulle åka till det sjukhus de ville utan någon samordning så skulle det lätt bli totalt kaos eftersom det finns ett begränsat antal rum och barnmorskor.
    Kolla upp vilka rutiner som finns där du bor.

  • J90

    Du får såklart välja själv, men tänk på att få din journal och alla papper du behöver från din barnmorska då olika landsting kan ha olika system och därmed inte komma åt dina uppgifter! :)

    Jag ska själv åka till ett sjukhus som jag egentligen inte tillhör! :)

  • Anonym (: ))

    Du måste ringa förlossningen när du får värkar. och jo du får välja men finns det ingen plats på det sjukhus du vill föda på kommer du skickas till det andra.

  • Anonym (Platsbrist kan ske.)

    Ja du får välja. Men du kan inte bar åka dit utan måste ringa detta förlossning först. Finns det däremot ingen plats på det sjukhus du vill till får du helt enkelt ta det andra. Det är inte bara att åka liksom. Finns inte plats för alla.

  • viseversa

    När min yngsta skulle födas var det babyboom i Stockholm. Jag ville föda på SöS. Hade ställt in mig på det. Men det var FULLT. Bm ringde runt till olika sjukhus och även Karolinska i Solna bb Stockholm och andra hon ringde var fulla. Fick tillsist en plats på Karolinska Huddinge. En lång smärtsam taxiresa med en glad taxichaufför dock : ). Men har inget att klaga på. Tycker Huddinge var bra. Börja med att ringa det sjukhus du VILL föda på ts. Och hoppas på att dom har plats helt enkelt.

  • Smulan 89

    Jag har nästan 1 timme till närmsta sjukhus, vilket jag har hört mer dåligt än bra om. Jag åker till Norge istället. Tar ca 1 tim och 40-45 min, men det är värt det. Har två igångsättningar bakom mig, så det har inte varit någon stress att hinna dit. 3:an kommer i påsk och då blir det Norge igen. Min bm tycker också att Norge är bättre. I vår kommun har vi möjlighet att välja mellan Sverige och Norge. Sen som flera sagt, så kan det vara fullt och då är det ju fullt.

Svar på tråden Kan jag sjukhus vid förlossning?