• Louise75

    Ni som har tätt emellan era barn, hur får ni ihop vardagen?

    Jag är bara nyfiken på att veta hur ni småbarnsföräldrar får ihop vardagen med två eller flera små barn med bara ett-två års skillnad mellan dem?

    Är uppriktigt intresserad av att veta faktiskt. :)

    Själv har jag en fyraåring och en niomånaders och tycker det är nog svårt att få allt att gå ihop när man är ensam med dem under längre tid tex.

  • Svar på tråden Ni som har tätt emellan era barn, hur får ni ihop vardagen?
  • Alexi

    Jag har två år precis mellan mina men det är inte svårt att få ihop vardagen nu när de är 4 och 6 år. Däremot var det ju kämpigare när båda två var små, inte gick att resonera med, ingen av dem kunde uttrycka sina behov verbalt osv.

  • Louise75
    Alexi skrev 2015-02-01 22:20:52 följande:

    Jag har två år precis mellan mina men det är inte svårt att få ihop vardagen nu när de är 4 och 6 år. Däremot var det ju kämpigare när båda två var små, inte gick att resonera med, ingen av dem kunde uttrycka sina behov verbalt osv.


    Jo det förstår jag verkligen!

    Men just när en är bebis och den andra kanske bara två år och svårt att resonera med om att vänta på sin tur tex.

    Hur fixar man läggningen på kvällen tex om man är ensamstående eller ensam vuxen hemma?
  • Flickan och kråkan

    Vi har 16 månader mellan våra äldsta pojkar och sedan drygt 4 respektive 5,5 år till trean. Mycket tid tillsammans (skolade in sent och korta dagar i förskola efter att de väl börjat) och mycket tid helt enkelt så att man inte fick bråttom upplevde jag löste det mesta. Fast mycket lättare såklart nu med yngsta när det är ett par år emellan. Däremot undrar jag hur det kommer att bli med tre större barn med läxor och aktiviteter och två arbetande föräldrar. Idag är de 1,5 år, 5,5 år och 7. Jag är föräldraledig. Det kommer att bli en nöt att knäcka.

  • Neysie

    Jag har 1,5 år mellan mina och det kan vara tufft men det funkar. Pappan jobbar nätter så har fått ta de flesta nätter och många kvällar ensam och det suger ibland men som sagt det funkar.

  • Alexi
    Louise75 skrev 2015-02-01 22:26:07 följande:
    Jo det förstår jag verkligen!

    Men just när en är bebis och den andra kanske bara två år och svårt att resonera med om att vänta på sin tur tex.

    Hur fixar man läggningen på kvällen tex om man är ensamstående eller ensam vuxen hemma?
    Vi såg till att inte vara ensamma hemma med barnen under andra barnets första år, just för att vi tyckte det var svårt. De få gånger min man var borta tog jag hjälp av mina föräldrar. Sen så småningom hittade man sätt att lösa det på och sen var det inga problem längre.
  • Louise75
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-01 22:29:13 följande:

    Vi har 16 månader mellan våra äldsta pojkar och sedan drygt 4 respektive 5,5 år till trean. Mycket tid tillsammans (skolade in sent och korta dagar i förskola efter att de väl börjat) och mycket tid helt enkelt så att man inte fick bråttom upplevde jag löste det mesta. Fast mycket lättare såklart nu med yngsta när det är ett par år emellan. Däremot undrar jag hur det kommer att bli med tre större barn med läxor och aktiviteter och två arbetande föräldrar. Idag är de 1,5 år, 5,5 år och 7. Jag är föräldraledig. Det kommer att bli en nöt att knäcka.


    Ok,så ni satsade på att ha mycket tid för att få allt att funka. Det fick ta tid helt enkelt :)
  • Louise75
    Alexi skrev 2015-02-01 22:31:20 följande:

    Vi såg till att inte vara ensamma hemma med barnen under andra barnets första år, just för att vi tyckte det var svårt. De få gånger min man var borta tog jag hjälp av mina föräldrar. Sen så småningom hittade man sätt att lösa det på och sen var det inga problem längre.


    Ok,då förstår jag hur ni tänkte, bra sätt att lösa det på.

    Så gjorde vi till en början även med våra barn. :)
  • Louise75
    Neysie skrev 2015-02-01 22:29:55 följande:

    Jag har 1,5 år mellan mina och det kan vara tufft men det funkar. Pappan jobbar nätter så har fått ta de flesta nätter och många kvällar ensam och det suger ibland men som sagt det funkar.


    Jo, det kan jag förstå. När man väl lyckas lägga en hur går det med den andra? Om de vaknar hela tiden och man måste springa emellan som en skållad råtta (dvs om de inte sover i samma rum förstås, men då kanske de väcker varandra?

    Hur hinner du med dusch och en sådan kväll?
  • Flickan och kråkan
    Louise75 skrev 2015-02-01 22:34:12 följande:

    Ok,så ni satsade på att ha mycket tid för att få allt att funka. Det fick ta tid helt enkelt :)


    Japp. Och så samsover vi med våra barn i många år. Och bär i sjal. Underlättar också enormt. Alla våra tre barn har mer eller mindre bott i sjal första året. Hängt med mest. Våra äldsta flyttade ut lätt och smidigt till egna rum i somras. Innan hade vi ett sänghav som var 390 brett.
  • Smulan 89

    Har 19 mån mellan mina pojkar och det funkar väldigt bra. Min man jobbar borta mån-fre, så vi ses bara på helgen. Har haft det så i nästan 2 år och yngsta är 2,5 år drygt. Till påsk får pojkarna ett syskon.

Svar på tråden Ni som har tätt emellan era barn, hur får ni ihop vardagen?