• Ankanramsta

    HJÄLP!! humörsvängningar av den värsta sorten

    Min sambo och jag blev gravida i slutet av november. Hon har alltid haft ett jävligt humör. Nu är det 100 ggr värre. Och vad värre är är att hon tar ut det på våran 2,5 åring(hennes) också..hur ska jag få henne att förstå att hon behöver hjälp med att lugna ner sig? Vi bråkar som aldrig förr..har försökt hålla mig lugn när hon har sina utbrott.. Men ibland går det bara inte! Man kan bara bli kallad idiot så många ggr..

    Vad kan jag göra som partner för att underlätta för henne att inse att hon inte kan bete sig som hon gör?

  • Svar på tråden HJÄLP!! humörsvängningar av den värsta sorten
  • Linc
    Ankanramsta skrev 2015-02-02 07:26:16 följande:

    Min sambo och jag blev gravida i slutet av november. Hon har alltid haft ett jävligt humör. Nu är det 100 ggr värre. Och vad värre är är att hon tar ut det på våran 2,5 åring(hennes) också..hur ska jag få henne att förstå att hon behöver hjälp med att lugna ner sig? Vi bråkar som aldrig förr..har försökt hålla mig lugn när hon har sina utbrott.. Men ibland går det bara inte! Man kan bara bli kallad idiot så många ggr..

    Vad kan jag göra som partner för att underlätta för henne att inse att hon inte kan bete sig som hon gör?


    1. Säga till henne att du omöjligt kan förstå hur hon har det i sina hormonsvängar men att du skulle vilja veta vad du kan göra för att underlätta för henne? Och även fråga om du kan ta er 2,5åring mer/på något annat vis så hon får avkoppling.

    2. Lyft luren och prata med er barnmorska! Det är ju din barnmorska också och be om hjälp/tips där!

    Det är inte fel att ta hjälp utifrån när man ser/känner att saker börjar gå överstyr.

    Kan bara säga att jag själv ockan hade jävliga humörsvängningar MASSOR av storartade! Blev sjukt trött på mig själv och tyckte sambon luktade konstant illa *urk* ;) Nu är "vi" i vecka.30 och jag är snäll som ett lamm igen.. för det mesta :D Lycka till och kämpa på!! Det Går över!
  • Ankanramsta
    Linc skrev 2015-02-02 10:55:43 följande:

    1. Säga till henne att du omöjligt kan förstå hur hon har det i sina hormonsvängar men att du skulle vilja veta vad du kan göra för att underlätta för henne? Och även fråga om du kan ta er 2,5åring mer/på något annat vis så hon får avkoppling.

    2. Lyft luren och prata med er barnmorska! Det är ju din barnmorska också och be om hjälp/tips där!

    Det är inte fel att ta hjälp utifrån när man ser/känner att saker börjar gå överstyr.

    Kan bara säga att jag själv ockan hade jävliga humörsvängningar MASSOR av storartade! Blev sjukt trött på mig själv och tyckte sambon luktade konstant illa *urk* ;) Nu är "vi" i vecka.30 och jag är snäll som ett lamm igen.. för det mesta :D Lycka till och kämpa på!! Det Går över!


    Nr 1 har jag gjort..resulterat i att hon säger att det är hennes son och jag är inte hans jävla farsa..kul att höra då han varit frånvarande i 2 år..jag förstår att hon har ont, är trött och illamående och allmänt less..

    Ska försöka prata med barnmorskan..kan man ringa sjukvårdsrådgivningen också?

    Hon gråter inte hon är arg istället.

    Hoppas det går över snart..vi är i v.20 bara..
  • Ankanramsta

    Frågade henne väldigt snällt om hon kunde fråga barnmorskan om det fanns nåt man kunde göra mot humörsvängningarna.. Då var jag väldigt elak och jag kunde fan söka hjälp själv..kul..

    Jag vet att det är hennes gravidhjärna som är igång..men det gör ont när hon bara skäller på mig över minsta lilla, vill inte ha mig i närheten, hjälper inte till minsta lilla och svarar inte när jag säger att jag älskar henne...

    Går sönder inuti men kan inte säga nåt till henne för då tycker jag synd om mig själv..och det får jag absolut inte göra för det är ju mer synd om henne..trodde jag betydde nåt för henne men det känns verkligen inte så..

  • Momag

    Usch å fy vad du har det trist. Lämna henne ifred så mycket det går ett tag. Säg som det är; att det är för att du inte står ut med hennes humör och för att hon sårar dig. Ta sonen med dig. Hon behöver nog lite space och komma i fas med sig själv. Prata med barnmorskan. Ring familjerådgivningen eller 1177 eller en god vän eller familjemedlem...

    Simma lugnt. Det går väl över med tiden.

Svar på tråden HJÄLP!! humörsvängningar av den värsta sorten