• Frökenmalte

    Vsd - hjärtebarn

    Har en son med vsd. Han hade en asd som hade stängt sig själv vid ettårskontrollen samt några små vsd som också stängt sig själv vid ett år. Utöver detta har han ett vsd på 3-4 mm. Han har aldrig varit påverkad av detta och levt som vanligt utan några mediciner. I vår väntar nästa kontroll för att se hur hålet ser ut och om det har växt igen, då var det tre år sedan sist. Hålet hade inte blivit varken större eller mindre under hans första levnadsår.

    Jag undrar om det finns någon som varit i en liknande situation och undrar hur det blev för ditt barn? Operation eller ej? Ni som har barn där vsd växt ihop, när växte det ihop? Har någon varit med om att hålet blivit större? Om barnet aldrig varit påverkat av sitt hjärtfel tidigare, kan det plötsligt bli det efter flera år? Har någon av er haft barn som upplevts friska men där hjärtat ändå blivit förstorat?

    Tusen frågor. Mitt barn är litet, lillebror som är 1,5 år yngre växer om honom, kläderna rasar av och vi har svårt att få i honom mat. Ändå är han piggelin och har mycket ork och spring i benen. Han tar infektioner mycket hårdare än syskonen. Blir sämre och det håller i sig längre och han får krupp vid förkylningar. Han svettas mycket när han sover. På dagen är han ofta sval om kroppen -säger att han vill vara det, att han vill frysa. Just nu är han inne i en galen trotsperiod och sömnen är väldigt orolig.

    Jag ville mest kolla om det finns någon som är eller har befunnit sig i liknande situation?!

  • Svar på tråden Vsd - hjärtebarn
  • daniel43

    Hej

    Vår minsta hade en vsd på 4-5 mm. Alltid varm och mycket svår att få upp i vikt. Gillade inte att äta. Blåsljudet försvann vid 4 år men när man kollade hade han fortfarande kvar hålet. Eftersom hålet satt närmare en klaff där det inte finns så mycket muskelatur var chanserna mindre att det skulle växa ihop. Vi hade gett upp hoppet. Idag är han drygt 6 år och vi besökte sjukhuset för han har klagat på diffus värk från lungorna vid ansträngning. Man konstaterade då att hålet var borta. Vävnad från klaffen har stängt hålet vilket ibland kan hända enligt doktorn. Han är dock fortfarande varm m.m. så det hade förmodligen ingenting med vsd:n att göra.

    mvh - Daniel

Svar på tråden Vsd - hjärtebarn