• Flizan30

    Kan man ha önskelista vid Dop?

    Tycker ni man kan ha önskelista vid Dop och hade ni det? Min dotter skall snart döpas och när vår son döptes för några år sedan fick han sex sparbössor och flera dubbla uppsättningar av sparbössor och små tavlor som idag ligger nedpackat i källaren. 

  • Svar på tråden Kan man ha önskelista vid Dop?
  • viseversa

    Ja det tycker jag nog. Kanske inte en lista där man skriver vad man vill ha. Känns ganska girigt. Men man kan lägga in en önskan om att man undanbeder sig saker man redan har massor av. Ja som silverfärgade ramar med nallebjörnar. sparbössor eller fotoalbum med tjocka pärmar. Skriv att om man önskar ge presenter är kläder eller en filt uppskattat eller kanske ett litet bidrag till barnets sparkonto. Få det INTE att låta som ett krav bara en önskan.

  • Alexi

    Jag tycker inte ni kan ha önskelista men man kan lite fint tala om för de närmaste att man inte vill ha just sparbössor.

  • Biffenigrytan

    Gör som du vill. Men lyckas du inte formulera dig okej, så skippa det bara. Tacka och ta emot. Ni bjuder ju inte till dop för presenternas skull. Så struntsamma egentligen.

  • Flizan30

    Ja det är lite så jag menar att det lätt kan uppfattas som girigt och jag kan tycka på ett sätt att det är lite ofint med önskelista. Förra gången tackade vi och tog emot och sade inget om dubletterna. Tyvärr känns sparbössorna och fotoalmbumen osv bortkastade pengar. Uppskattar hellre pengar som går till barnets sparkonto eller att man lägger ihop till något som barnet kan ha använding för nu eller längre fram.Men kanske till de närmaste då. 

  • Flizan30

    Jag får hoppas att någon frågar så kan man kanske lägga fram det då på ett fint sätt om sparbössorna  

  • Alexi
    Flizan30 skrev 2015-02-05 09:10:08 följande:

    Ja det är lite så jag menar att det lätt kan uppfattas som girigt och jag kan tycka på ett sätt att det är lite ofint med önskelista. Förra gången tackade vi och tog emot och sade inget om dubletterna. Tyvärr känns sparbössorna och fotoalmbumen osv bortkastade pengar. Uppskattar hellre pengar som går till barnets sparkonto eller att man lägger ihop till något som barnet kan ha använding för nu eller längre fram.Men kanske till de närmaste då. 


    Fast jag kan tycka att om man får många likadana saker, då kan man faktiskt fråga lite fint om det går att byta någon. För det inser alla att sex sparbössor är rätt meningslöst.

    Pengar till sparkonto är väl en märklig doppresent kan jag tycka dock... Presenten handlar väl om till minne av dopet, typ.
  • Steven bonell

    Kan själv tycka att de blev lite dumt när vi hade dop för sonen, att de blev precis som du skriver mycket dubbletter och så. 

    Ett tips som vi börjat göra på föddelsedagar osv nu är att sätta upp en önskelista online. Dels får man saker man faktiskt vill ha, sen slipper man dubbletter osv.

    Använder denna tjänsten:


    jagonskarmig.se/


     


    Exempel på en önskelista:


    jagonskarmig.se/example

Svar på tråden Kan man ha önskelista vid Dop?