• Anonym (Jackie)

    Eksem

    Har under ca 1,5 år haft eksem på höger handens lillfinger och ringfinger .

    Har behandlat med kortison krämer både receptfria och receptbelagda men inget tycka hjälpa , fingrarna har svullnat upp och huden runt om har blivit tjockare och hårdare . Det spricker och blir djupa sår som gör ont när jag försöker räta ut fingrarna .

    Det jag inte förstår är varför det inte spridit sig eller kommit upp nån annanstans på kroppen , kan det bero på allergi av nått slag ?

    Har vart till många olika läkare men i vanlig ordning skriver dom bara ut kortison krämer och ber nig behandla det vilket jag gjort . Men eksemen återkommer bara på nytt på samma ställe och i samma mönster .

    3 bilder på hur fingrarna ser ut

    Tacksam för svar i förhand !

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-06 09:59
    Bilderna verkar inte dyka upp

  • Svar på tråden Eksem
  • Allergiexperten

    Hej!
    Det du beskriver kan vara någon form av kontaktallergi. Ofta vet man inte varför man får eksem utan behandlingen är det som är viktigt. Cortisonkräm och mjukgörande kräm är det som läker eksemen men man måste hålla på att smörja morgon och kväll så länge eksemet syns. Att undvika ringar är viktigt eftersom det kan irritera huden och göra att eksemet tar längre tid att läka. Dessutom kan också citrusfrukter, tomat och andra starka färgämnen göra att eksemet förvärras.
    Ta kontakt med läkare så att du får rätt typ av salvor och en ny bedömning eftersom huden spricker och fingrarna svullnar.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Eksem