• Gummibjörnen88

    Fler med små barn?

    Jag har en dotter på 18 månader som är liten i växten. Hon är 71,5 cm lång och väger 8kg. Vi har varit i kontakt med läkare på barnmottagning och tagit diverse prover som alla varit bra. Nu vill de att vi kommer igen samt att vi ska få remiss till en dietist. Min dotter äter inte dåligt och äter det mesta så vad en dietist ska kunna göra vet jag inte. Fler som har små barn? Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Fler med små barn?
  • Mercurialis

    Mitt andra barn är litet till växten. När han var 19 månader var han 77 cm och vägde 9,8 kg.

    När han var nästan 4,5 år var han 98 cm och vägde strax under 14 kg, fortfarande mindre än de flesta jämnåriga. Han följer sin kurva, så BVC tycker inte att några extra undersökningar behövs. 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • fluu

    Min dotter var väl i den storleken i den åldern. Blev också skickade till dietist eftersom hon inte följde bvcs kurvor... Dietisten undrade vad tusan vi gjorde där, ungen åt ju skitbra och balanserat. Efter det har vi träffat dietist ytterligare två gånger för att bvc går på vikten, samma sak även de gångerna. Sedan dess har vi sagt att vi inte vill ha fler kallelser.

    Så länge ni har tagit prover och sett att allt är normalt så skulle jag slappna av och försöka sluta jämföra storleken med andra barn(det leder bara till oro) och bara ta det för vad det är, barnet är litet och friskt och so what då?
    Mitt barn är fortfarande väldigt litet(3 år och 88 cm och väger 11, 5 kg). Hon äter som en häst, är frisk och bara är liten. Hon har nog ärvt den korta längden från min sida av familjen och undervikten från pappas sida.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • a no nym

    De flesta barn som växer dåligt gör det för att de äter fel/förlite.
    Att de vill att ni ska träffa en dietist är troligtvis för att utesluta att det är så i ert fall.

    De kan också tipsa om näringstäta mellanmål o annat man kan ta till för att ge barnen mer energi och följaktligen växa mer.

  • Rocket Mania

    Det är jättebra att gå till en dietist även om man tycker att man är duktig på att laga bra mat/barnet är bra på att äta. Det finns alltid något litet man kan lära sig!

    Min dotter var
    - 78 cm och vägde 9,4 kg vid 18 mån
    - 90 cm, 12,7 kg vid 3 år
    - 97 cm, 14 kg vid 4,5 år
    - 110 cm, 16,5 kg vid snart 7 år

    Hon är under utredning för hon följer inte riktigt sin kurva som hon borde. Men hon verkar må bra vad vi kan se så hon kanske bara är av en liten sort.

  • cosinus

    Jag har en 7-åring som alltid varit liten.

    Vägde 2.5 kg till 45 cm vid full tid (bf-2). Vägde 7.1 kg till 69 cm vid 1 år och 9 kg (minns inte längd) vid 2 år.

    Han var nog som minst mot kurvorna där vid 18 månader. Vi fick ta lite prover och göra en kostregistrering hos dietist men allt såg ok ut.

    Nu som 7-åring har han tagit igen lite på viktkurvan iaf. Längden ligger rätt stadigt runt -2. Han är idag ungefär som en normalstor 4-åring till vikten och 5-åring till längden.

Svar på tråden Fler med små barn?