• Crash Man

    Varför anser ateister att det är fel att mörda?

    De som läst min tidigare tråd på familjeliv vet att jag nyligen konverterat till kristendomen. Jag menar har kan någon titta på en banan utan att se Guds hand i den? Som nybliven kristen så ser man världen helt annorlunda, man får svar på en massa frågor som tidigare varit stora frågetecken, som till exempel varför är det fel att mörda.

    Tänk efter riktigt noga nu. Varför anser ateister att det är fel att mörda? För oss kristna är svaret väldigt lätt: Gud säger åt oss att man ska inte mörda därför mördar vi inte. Ni ateister har inga Gudomliga budskap som hindrar er från att mörda, våldta eller äga slavar.

    I er värld finns det inget objektivt sätt att säga vad som är moraliskt korrekt och vad som är moraliskt förkastligt.

    Om du till exempel säger att det är fel att mörda men Jeffrey Dahmer säger att det är korrekt, varför är det din syn som är korrekt och inte hans? Det finns inget objektivt sätt att avgöra det. Men i en värld där Gud finns så är det alltid moraliskt förkastligt att mörda eftersom det är Gud som säger så och eftersom Gud skapar moraliska lagar så är det han säger alltid rätt oavsett vad han säger.

    Mina kristna förebilder Eric Hovind och Ray Comfort förklarar väl vad som händer när Gud försvinner ur världen och människor börjar leva efter sin egen moral istället för Guds.

    lnk.splashurl.com/1nmk

    Förra året släpptes även en mycket bra och smart film vid namn God's not Dead. Inte nog med att filmen är en bra reprsentation av verkligehet, där en Gudstroende elev måste argumentera för din Gudstro inför hela sin klass för att bli godkänd, presenterar den även väldigt bra bevis för varför Gud än nödvändig för moral.

    lnk.splashurl.com/1srx

    Jag kan fortsätta om och om i evigheter och presentera en massa smarta saker som vi kristna sagt, men jag tror alla förstår dårskapen med ateism efter detta.

  • Svar på tråden Varför anser ateister att det är fel att mörda?
  • Anonym (Rationell)
    Men.. man kan val bara vara snäll? Det behövs val ingen gud for det?  
     
    Sen har vi ju faktiskt lagar också. Det är ganska så viktigt om man vill ha ett fungerande samhälle.  
     
    Personligen har jag ganska lag moral över lag, så det är i stort sett risken for straff som stoppar mig.
  • Anonym (Nöt)

    De flesta med en hjärna vet ju vad mord innebär. Vill man bli mördad själv? Skulle det vara ok om nån mördade ens barn? Bara för att?

    Folk mördade ju till höger och vänster förut, för länge sen då laglöshet rådde. Idag har vi ett finsmort samhälle som är uppbyggt på regler. Risken att bli haffad för mord är stor och straffet och skammen större. Vad är det du ville ha svar på? Är du blåst nånstans?

  • JoBa

    Vad märkligt att krig och våld minskar i samma takt som religionen förlorar sitt grepp över samhället, i så fall.

  • kivirush

    "If the only thing keeping a person decent is the expectation of divine reward, then brother that person is a piece of shit"


    Säger lite vad jag vill.
  • Kereza
    kivirush skrev 2015-02-09 08:04:01 följande:

    "If the only thing keeping a person decent is the expectation of divine reward, then brother that person is a piece of shit"


    Detta.
    Det är dessutom en så tvärlöjlig frågeställning - som att man skulle behöva en HÖGRE MAKT som manipulerar en med morot och piska för att visa lite vanlig medmänsklighet.

    Hur bränd i huvet är man faktiskt om man inte bara kan behandla folk hyfsat ändå?
  • Pentagram
    Crash Man skrev 2015-02-09 02:35:07 följande:

    Jag menar har kan någon titta på en banan utan att se Guds hand i den?


    Visst, jag fattar att du inte alls är kristen utan du bara försöker framställa dem i dåliga dager, men du kunde ställt frågan helt seriöst, också.
  • kivirush
    Pentagram skrev 2015-02-09 13:10:28 följande:

    Visst, jag fattar att du inte alls är kristen utan du bara försöker framställa dem i dåliga dager, men du kunde ställt frågan helt seriöst, också.


    Till och med Ken Ham har bett om ursäkt för bananliknelsen.
    Säger lite vad jag vill.
Svar på tråden Varför anser ateister att det är fel att mörda?