• Joss81

    Tvillinggravida - är det bara jag som tycker det känns jobbigt?

    Hej alla ni som väntar tvillingar. Känner egentligen bara att jag behöver höra att det finns fler i samma sits som jag. Man känner sig så ensam ibland. Maken, vännerna, kollegorna säger att de förstår att det är jobbigt men ingen av dem kan förstå hur jobbigt det faktiskt är, både psykiskt och fysiskt. Idag började jag gråta inne på toaletten på jobbet. Allting bara kändes så jobbigt. Väntar enäggstvillingar i v 24. Denna vecka har det börjat kännas tungt!!! Magen är tung och enormt stor REDAN. Jag får sammandragningar så fort jag går till bussen, måste gå så långsamt. Känner mig så trött. Och så all oro på det. Den ena tvillingen är mindre än den andra. Navelsträngen sitter på kanten vilket gör att hon inte får lika mkt näring. Vad händer om de måste plockas ur redan i v 28? Tänk om de får hjärnskador då? Hur kommer hela livet bli? Känner mig så orolig, ledsen och ensam med mina tankar..

  • Svar på tråden Tvillinggravida - är det bara jag som tycker det känns jobbigt?
  • ummsumaya

    Jag är inte gravid med tvillingar, men jag kan förstå att din situation är jobbig. Man är orolig som mamma, oavsett hur många det är i magen, och om det visar sig vara två så måste det vara ännu mer oroligt och jobbbigt.
     Jag vill gärna ha tvillingar, men vad jag vet så är det inte två där inne. Men du får jättegärna bolla dina tankar med mig (har gener på min mammas sida där det finns tvillingar, så jag hoppas).

    Du får som sagt jättegärna berätta hur du känner..

  • paddi84

    Det är tungt på alla vis att vänta tvillingar, nu är min väntan över sen drygt två år men minnet finns kvar hur jag inte kunde gå ens korta promenader från ca vecka 16-17 pga att det var så tungt. Eller den dubbla oron för hur förlossning och allt efter skulle gå. Det som ändå kändes tryggt genom hela upplevelsen var sjukvårdens kontroller, kände mig alltid trygg på något vis att kontroller och allt gjordes för mitt och barnens bästa. Men trotts alla koller kan det inte ta bort all tyngden, den måste ändå bäras både fysiskt och psykiskt.

  • nokla

    Är det inte dags för sjukskrivning, så att du kan vila ordentligt? Mina är små båda två, men de växer ändå och har bra flöden och varsinn moderkaka.

  • Krisse80

    Förstår precis hur du känner. Är gravid i vecka 30 med tvåäggs så slipper visserligen mycket av den oro som enäggs innebär men går på täta kontroller för högt blodtryck för att fånga upp ev påbörjan till havandskapsförgiftning (vilket i sig skapar en stor oro för att få prematurer). Fysiskt mådde jag bra till vecka 28 sen kändes det som att jag blev supergravid över natten, sover dåligt, svårt att andas och konstant illamående och huvudvärk. Jobbar i två veckor till och sen tänker jag gå i ide fram tills dess att det är dags för förlossning.

  • ummsumaya

    ¨Får jag fråga om ni med tvillinggravidiet mådde mer illa och hade starkare symptom i början med tvillinggravidiet?

  • Joss81

    Tack för era svar allihopa!! Ja nu i tvillinggraviditeten så har alla symptom varit mycket starkare. Jag var hemskt illamående i många veckor innan det äntligen började avta lite runt vecka 17. Med min förra graviditet, när jag endast väntade 1 barn, så var jag aldrig illamående en enda gång...
    Jo jag känner att det nog börjar bli dags för sjukskrivning snart. Det skulle vara väldigt skönt att bara få vara hemma och vila. Tycker oxå att det känns jobbigt att sova. Jag kan bara sova på sidorna, och då gör det ont i höfterna. Inatt vet jag inte hur många gånger jag fick vända mig fram och tillbaks mellan höger och vänster sida, så fort det gjorde för ont i höften. I vilken vecka blev ni andra sjukskrivna? 

  • nokla

    Jag blev sjukskriven v 29, och då har jag haft en ganska "snäll" graviditet för att vara tvillingar, fast hemsk jämfört med mina tidigare singelgraviditeter som jag knappt känt av ens. Det var rådet jag fick på tillväxtultraljudet när de båda låg på -30%, att sjukskriva mig och ta det lugnt och vila Vet inte hur mycket det hjälper, som de sa på sjukhuset finns inte så mycket evidens men inte heller så mycket forskning på det området, men mina har vuxit ikapp lite sen dess (-22 och -16 sist).

  • Joss81
    nokla skrev 2015-02-10 12:58:40 följande:

    Jag blev sjukskriven v 29, och då har jag haft en ganska "snäll" graviditet för att vara tvillingar, fast hemsk jämfört med mina tidigare singelgraviditeter som jag knappt känt av ens. Det var rådet jag fick på tillväxtultraljudet när de båda låg på -30%, att sjukskriva mig och ta det lugnt och vila Vet inte hur mycket det hjälper, som de sa på sjukhuset finns inte så mycket evidens men inte heller så mycket forskning på det området, men mina har vuxit ikapp lite sen dess (-22 och -16 sist).


    Vad skönt att höra att det gått bra ändå. Vet du var "minus-gränsen" ligger på för procent, för att de ska vara tvungna att ta ut bebisarna? Nu har jag inga procent på mina än. Sist när de mätte, för två veckor sedan, så sa hon bara att buken var mkt mindre på den ena och att den såg smal ut, men jag vet dock inte hur mkt för smal. På torsdag ska jag dit igen på UL så då kanske jag får någon procentsats. I vilken vecka var du när båda låg på minus 30 % ?
  • nokla
    Joss81 skrev 2015-02-10 13:09:29 följande:

    Vad skönt att höra att det gått bra ändå. Vet du var "minus-gränsen" ligger på för procent, för att de ska vara tvungna att ta ut bebisarna? Nu har jag inga procent på mina än. Sist när de mätte, för två veckor sedan, så sa hon bara att buken var mkt mindre på den ena och att den såg smal ut, men jag vet dock inte hur mkt för smal. På torsdag ska jag dit igen på UL så då kanske jag får någon procentsats. I vilken vecka var du när båda låg på minus 30 % ?


    Då var jag i v 28 och blev sjukskriven på måndagen veckan därpå. Jag tror inte det finns någon procentgräns utan de tittar på om barnet växer eller stannar upp, om det har tillräckligt med fostervatten och om det verkar piggt i övrigt, rör sig, har en bra ctg-kurva osv.
  • Krisse80
    ummsumaya skrev 2015-02-10 11:54:29 följande:

    ¨Får jag fråga om ni med tvillinggravidiet mådde mer illa och hade starkare symptom i början med tvillinggravidiet?


    är min första graviditet så har inget att jämföra med men mådde otroligt illa ända fram till vecka 17-18
  • Krisse80
    Joss81 skrev 2015-02-10 12:43:38 följande:

    Tack för era svar allihopa!! Ja nu i tvillinggraviditeten så har alla symptom varit mycket starkare. Jag var hemskt illamående i många veckor innan det äntligen började avta lite runt vecka 17. Med min förra graviditet, när jag endast väntade 1 barn, så var jag aldrig illamående en enda gång...
    Jo jag känner att det nog börjar bli dags för sjukskrivning snart. Det skulle vara väldigt skönt att bara få vara hemma och vila. Tycker oxå att det känns jobbigt att sova. Jag kan bara sova på sidorna, och då gör det ont i höfterna. Inatt vet jag inte hur många gånger jag fick vända mig fram och tillbaks mellan höger och vänster sida, så fort det gjorde för ont i höften. I vilken vecka blev ni andra sjukskrivna? 


    Känner igen det där att det gör ont i höfterna, känns som att jag vänder på mig flera ggr i timmen. Bebisen som ligger på vänster sida tycker inte alls om när jag sover på vänster sida och hans utrymme krymper så han protesterar vilt tills att jag vänder på mig igen..

    Bor i England och här är det tyvärr väldigt ovanligt att bli sjukskriven "bara för att" man väntar tvillingar, min läkare pratar om att jag ska börja trappa ner på arbetet runt vecka 35. Har dock tur som har förmånligare regler via arbetsgivaren så kan gå hem vecka 32 vilket ska bli väldigt skönt.
  • Joss81
    Krisse80 skrev 2015-02-10 14:42:46 följande:

    Känner igen det där att det gör ont i höfterna, känns som att jag vänder på mig flera ggr i timmen. Bebisen som ligger på vänster sida tycker inte alls om när jag sover på vänster sida och hans utrymme krymper så han protesterar vilt tills att jag vänder på mig igen..

    Bor i England och här är det tyvärr väldigt ovanligt att bli sjukskriven "bara för att" man väntar tvillingar, min läkare pratar om att jag ska börja trappa ner på arbetet runt vecka 35. Har dock tur som har förmånligare regler via arbetsgivaren så kan gå hem vecka 32 vilket ska bli väldigt skönt.


    Oj ja vi är nog ganska bortskämda i Sverige med alla regler. Just tvillinggraviditeter sägs vara väldigt lätt att få sjukskrivning för, iallafall från v 25 och framåt.
  • Joss81
    nokla skrev 2015-02-10 13:35:45 följande:

    Då var jag i v 28 och blev sjukskriven på måndagen veckan därpå. Jag tror inte det finns någon procentgräns utan de tittar på om barnet växer eller stannar upp, om det har tillräckligt med fostervatten och om det verkar piggt i övrigt, rör sig, har en bra ctg-kurva osv.


    Ok då förstår jag. Än så länge har flödet varit bra i båda navelsträngarna och bra mängd fostervatten så jag hoppas att det fortsätter så. Vad skönt att du fick bli sjukskriven direkt.
  • JhjärtaK
    Joss81 skrev 2015-02-10 15:31:34 följande:
    Ok då förstår jag. Än så länge har flödet varit bra i båda navelsträngarna och bra mängd fostervatten så jag hoppas att det fortsätter så. Vad skönt att du fick bli sjukskriven direkt.
    Är gravid med enäggs i vecka 33 och känner verkligen igen mig i att vara ensam med all oro. Jag tycker att det har hjälpt att hitta en tråd här på fl med fler blivande tvillingmammor som skall ha ungefär samtidigt som en själv

    Nu har min oro över deras tillväxt släppt men istället så oroar jag mig för att de skall komma alldeles för tidigt.

    Fick du veta hur många procent det skiljde mellan dina tvillingar? Mina har skiljt som mest 12% och som minst 0%.

    Jag blev 50% sjukskriven i vecka 23 och sen 100% sjukskriven i vecka 26. Det låter verkligen som att du skall bli sjukskriven och kör på 100% med en gång är mitt råd då det faktiskt inte var så vilsamt att jobba 50%.

    Känner så igen med höfterna när man sover. Gör ont i den höften man ligger på efter ett litet tag så att man måste vända på sig och sen samma sak igen :-P
  • Joss81

    B


    JhjärtaK skrev 2015-02-10 15:50:40 följande:

    Är gravid med enäggs i vecka 33 och känner verkligen igen mig i att vara ensam med all oro. Jag tycker att det har hjälpt att hitta en tråd här på fl med fler blivande tvillingmammor som skall ha ungefär samtidigt som en själv

    Nu har min oro över deras tillväxt släppt men istället så oroar jag mig för att de skall komma alldeles för tidigt.

    Fick du veta hur många procent det skiljde mellan dina tvillingar? Mina har skiljt som mest 12% och som minst 0%.

    Jag blev 50% sjukskriven i vecka 23 och sen 100% sjukskriven i vecka 26. Det låter verkligen som att du skall bli sjukskriven och kör på 100% med en gång är mitt råd då det faktiskt inte var så vilsamt att jobba 50%.

    Känner så igen med höfterna när man sover. Gör ont i den höften man ligger på efter ett litet tag så att man måste vända på sig och sen samma sak igen :-P


    Ja visst är det påfrestande med denna ständiga oro. Ibland känner jag nästan att jag skulle behöva prata med en psykolog för att lugna ner mig. Jag oroat mig för TTS, tillväxthämning, för tidig födsel, hjärnskador mm. Nej jag har inte fått någon procent mellan dem. Får se imorn vad de säger... Inatt provade jag att sova med höften på ett mjukt ihopvikt täcke. Då kändes det faktiskt lite bättre. Skönare än en kudde under höften för då hamnar man nästan för högt upp.
  • nokla

    Jag brukar ha en kudde under magen när jag ligger på sidan, så att den inte tynger ner ryggen, och en kudde mellan knäna.

  • Joss81
    nokla skrev 2015-02-11 08:31:59 följande:

    Jag brukar ha en kudde under magen när jag ligger på sidan, så att den inte tynger ner ryggen, och en kudde mellan knäna.


    Samma här... det blir många kuddar och filtar i sängen. Maken får ligga på kanten
  • Joss81
    nokla skrev 2015-02-11 08:31:59 följande:

    Jag brukar ha en kudde under magen när jag ligger på sidan, så att den inte tynger ner ryggen, och en kudde mellan knäna.


    Samma här... det blir många kuddar och filtar i sängen. Maken får ligga på kanten
Svar på tråden Tvillinggravida - är det bara jag som tycker det känns jobbigt?