• AnnaL72

    Snart 43 år och precis plussat - någon mer därute i min ålder som är gravid?

    Hej!
    Jag ska snart fylla 43 år ( i maj) och har precis fått ett plus på graviditetsstickan.
    Tankarna blandas med lycka, rädsla, mängder av frågor, oro och grubblerier. Är det någon mer där ute som är i min ålder och är gravid som vill dela med sig av sina tankar?
    Jag har två barn sen tidigare, 7 och 9 år. Jag vet att de skulle bli överlyckliga över ett syskon och det är även jag och min man. Men det snurrar mycket tankar nu när verkligheten är här.
    Är jag för gammal? Vad ska andra tycka och tänka? Är det fel mot barnet att få så gamla föräldrar? Är det farligt mot min kropp?
    //A

  • Svar på tråden Snart 43 år och precis plussat - någon mer därute i min ålder som är gravid?
  • Miss P

    GrattisHjärta.. Jag är själv 43 år blir 44 år i maj och har fått baby för 1.5 månad sedan... Det ä inget som är farligt för kroppen att du är gravid nu vid 43 års ålder. Njut du baraSkrattande

  • AnnaL72

    Hej Miss P Skrattande!
    Stort GRATTIS till till din bebis - så härligt och tack för ditt svar. Hur har "folk" reagerat runt dig, tänker på familj, jobb och vänner när du berättade att du skulle ha barn?
    Det är en stor sak för mig - vet att jag inte borde bry mig, jag är vuxen nog att ta egna beslut och de som inte tycker eller tänker som mig, är välkomna att göra det men det handlar väl om osäkerhet - att bry sig vad andra tycker och tänker.

  • Miss P
    AnnaL72 skrev 2015-02-12 13:29:59 följande:

    Hej Miss P Skrattande!
    Stort GRATTIS till till din bebis - så härligt och tack för ditt svar. Hur har "folk" reagerat runt dig, tänker på familj, jobb och vänner när du berättade att du skulle ha barn?
    Det är en stor sak för mig - vet att jag inte borde bry mig, jag är vuxen nog att ta egna beslut och de som inte tycker eller tänker som mig, är välkomna att göra det men det handlar väl om osäkerhet - att bry sig vad andra tycker och tänker.


    Alla blev jätte glada då de vet om att jag velat ha barn sedan jag var runt 30 års åldern. Min lille kille var dessutom inte planerad. jag visste inte om att jag var gravid... pappan och jag är inte tillsammans. men min lille kille är världens finaste jag fått...
  • AnnaL72
    Miss P skrev 2015-02-12 14:05:19 följande:
    Alla blev jätte glada då de vet om att jag velat ha barn sedan jag var runt 30 års åldern. Min lille kille var dessutom inte planerad. jag visste inte om att jag var gravid... pappan och jag är inte tillsammans. men min lille kille är världens finaste jag fått...
    Härligt! Vilken lycka att du fått din lille kille - än en gång stort GRATTIS. HjärtaSkrattande
  • Miss P
    AnnaL72 skrev 2015-02-12 14:38:40 följande:
    Härligt! Vilken lycka att du fått din lille kille - än en gång stort GRATTIS. HjärtaSkrattande
    Tack... önska dig all lycka..Hjärta
  • Jag är bara jag

    Jag är förhoppningsvis gravid snart efter många års kamp. Och jag är ännu äldre och bryr mig inte om åldern alls. Så nä,du är inte för gammal!  Glad

  • AnnaL72
    Jag är bara jag skrev 2015-02-12 16:42:08 följande:

    Jag är förhoppningsvis gravid snart efter många års kamp. Och jag är ännu äldre och bryr mig inte om åldern alls. Så nä,du är inte för gammal!  Glad


    Hej "jag är bara jag" Skrattande! Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig och att du blir gravid, håller alla tummar GravidHjärta.
    Jag har två barn, 7 och 9 år och av någon anledning bryr jag mig väldigt mycket om vad andra ska tycka och tänka. Har ju hört många kommentarer när jag sagt att jag kan längta efter en tredje som låter; varför gapa efter mer, du är för gammal, var nöjd med det du har osv osv.
    Men allt grundar sig väl i en osäkerhet hos mig själv - jag får helt enkelt jobba på det. Nu är jag lycklig över min graviditet och är mest orolig för allt som kan hända. Hör och läser så mycket om att ålder ökar risken för så mycket.
  • Jag är bara jag
    AnnaL72 skrev 2015-02-13 12:24:39 följande:
    Hej "jag är bara jag" Skrattande! Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig och att du blir gravid, håller alla tummar GravidHjärta.
    Jag har två barn, 7 och 9 år och av någon anledning bryr jag mig väldigt mycket om vad andra ska tycka och tänka. Har ju hört många kommentarer när jag sagt att jag kan längta efter en tredje som låter; varför gapa efter mer, du är för gammal, var nöjd med det du har osv osv.
    Men allt grundar sig väl i en osäkerhet hos mig själv - jag får helt enkelt jobba på det. Nu är jag lycklig över min graviditet och är mest orolig för allt som kan hända. Hör och läser så mycket om att ålder ökar risken för så mycket.
    Tack! Glad

    Till o från tänker jag på vad andra ska tycka och tro när jag väl blir gravid. De vet ju att vi inte kan få barn och de flesta tänker nog att 46-åringar inte ens försöker på nåt sätt .Samtidigt är det vårt liv och vårt val och vad angår det dom? Samma med dig/er-du ville ha fler barn och hade den enorma turen att kunna bli gravid så vad finns det att störa sig på?  Glad Vad gäller riskerna får du ta en dag i taget,man kan inget annat. Lycka till med fortsatt graviditet!
  • Copyjulia

    Hej! Tänkte tipsa er om vår trevliga Facebookgrupp "Stockholmsmamma runt 40"! Skönt att känna att man inte är ensam "äldre" mamma. 

  • älskalivet

    Hej! Ett stort Grattis till Dig, och till hela familjen. Det låter som om ni längtar efter ännu en familjemedlem. Jag har all förståelse för den osäkerhet du känner. Jag väntar själv 3-e barnet, är över 40 år och de två andra barnen är inte så stora ännu. Jag har haft jobbiga graviditeter och jag har därför ännu inte vågat berätta för omvärlden vad som väntar, då de troligen inte kommer förstå mitt val. Men jag vet att det är viktigt att följa sitt hjärta - och man växer in i graviditeten och det nya livet tar mer och mer känslomässig plats - och omgivningen mindre. Och barnen är ju det finaste vi har. All Lycka till Er!

Svar på tråden Snart 43 år och precis plussat - någon mer därute i min ålder som är gravid?