• Anonym (Bonusmamman)

    Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

    Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

    Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

    Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

    Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

    Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

    Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

    Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

  • Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Påven Johanna

    Sa du ifrån att han inte fick ha sina barn på heltid? Och han gick med på det? Och nu känns det som om dina ord inte är värda ett dyft? 

    *höjer på ögonbrynet*

  • Fantasilös

    Oj, kan ni inte ta deras nycklar? Prata med pappan och med barnen om att de veckor de är hos sin mamma så kommer dom inte bara och dyker upp hos er (ev kan dom höra av sig innan och fråga om det är okej) precis som att dom inte ska va hos sin mamma på era veckor. Annars får du sätta upp en sån säkerhetshasp haha

  • Ann Cistrus

    Näe... Bättre kan du. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • sextiotalist

    Eftersom ni har olika syn på detta så rekommenderar jag att ni är särbos.

    Det är du och din sambo som ska komma överens.

    Att du känner dig obekväm som det är idag förstår jag.

    Jag hade valt särbo i varje fall

  • Anonym (E)

    Jag är ett skilsmässobarn och jag är glad att jag inte hade en styvförälder som resonerade som du!

    HUR är barnen i vägen för dig?

    Väljer du att bli ihop med en person som har barn så måste du även acceptera och respektera barnen - annars klarar du helt enkelt inte av att vara ihop med någon som har barn. Varför tycker du att barnen ska behöva ge upp sin egen förälder på grund av att du inte klarar av att dela med dig? Varför har du mer rätt till honom och alla eras gemensamma hem än vad de har?

  • Liten till

    Jag tänker nog som pappan. Det är barnens hem och i sitt hem är man alltid välkommen!

    Sen är det skillnad om de kommer till pappa för att de är sura på mamma och tvärt om, då utnyttjar de bara situationen.

    Men jag förstår din man, du har valt att leva med honom, och då även hans barn.

    Sen hade jag nog lämnat dig redan när du sa ifrån att ha barnen boende på heltid hos er som de gjorde i början, hur kan man välja bort sina barn på det sättet!? Och varför ville du inte ha dem där?

  • Anonym (Bonusmamman)
    Påven Johanna skrev 2015-02-16 09:02:00 följande:

    Sa du ifrån att han inte fick ha sina barn på heltid? Och han gick med på det? Och nu känns det som om dina ord inte är värda ett dyft? 

    *höjer på ögonbrynet*


    Det var i början av vårt förhållande. Det var lättare då.

    Dessutom så var ju hans barn pigga på att få bo hos mamman också, då hon precis flyttade till samma stad och ganska nära vårt hus.
  • suziz

    Försök sätta dig in i om det var tvärtom och det var dina barn som inte fick komma hem till dig när de ville, hade det känts bra tror du?

  • Anonym (Bonusmamman)
    Fantasilös skrev 2015-02-16 09:03:54 följande:

    Oj, kan ni inte ta deras nycklar? Prata med pappan och med barnen om att de veckor de är hos sin mamma så kommer dom inte bara och dyker upp hos er (ev kan dom höra av sig innan och fråga om det är okej) precis som att dom inte ska va hos sin mamma på era veckor. Annars får du sätta upp en sån säkerhetshasp haha


    Skulle jag föreslå att vi ska ta nycklarna från hans barn, så skulle han gå i taket. Han skulle säkert markera genom att ta mina nycklar.

    Vet inte hur jag ska få honom att förstå.
    Ann Cistrus skrev 2015-02-16 09:04:00 följande:

    Näe... Bättre kan du. 


    Tro mig, jag har försökt typ allt! Men han lyssnar ju inte!
  • Anonym (Håller med mannen)

    Håller med din man! Det är barnens hem. Separera om du inte klarar av att ta till dig att hans barn alltid kommer att vara viktigast för honom. Det är så det är att vara förälder. Jag hade aldrig kunnat neka mina barn att komma hem och hade aldrig accepterat en partner som försöker hindra barnen från att komma till mig när de känner behov av det!

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).