• irissiri

    Vilket namn ska vi välja???

    Nu har jag och min sambo funderat och funderat över tänkbara pojknamn men känner oss så ?insnöade? att vi inte längre vet vad vi tycker om namnen på vår lista. Vi är därför superglada för era åsikter kring följande namn (rangordna dem gärna efter ert tycke och skriv gärna en kommentar kring vad ni tycker om respektive namn).


    De namn vi har funderat på är:


    Otto


    Ebbe


    Arvid


    Olle


    Axel


    Folke


    Inge

  • Svar på tråden Vilket namn ska vi välja???
  • Lillalivetimagen

    Ebbe är fint!

    Personligen tycker jag bäst om Axel! Vår son som föds nu i april skall heta Axel :)

    Levi gillar jag också, vår andra son heter det :)

  • pingvin88

    Såhär tycker jag.

    Olle
    Ebbe
    Axel
    Arvid
    Otto
    Folke
    Inge


    Överst tycker jag är 4 jättesöta namn, framförallt Olle och Ebbe som jag själv kan tänka mig. De andra 3 namnen är inte jag så förtjust i personligen. 

  • Abbe83

    De namn jag gillar mest är Ebbe, Arvid, Axel, gillar Olof mer än Olle. Axel och Olof finns på min lista med favoritnamn. Otto och Folke tycker jag är ganska fina namn. Inge gillar jag inte. 

  • fluu

    Många fina!

    Otto - Lovely. Lagom tyskt(tyskt=bra). Gångbart på alla sätt och enkelt. Lagom sött, men passar ändå hela livet. Vackert och lite busikgt. Inga direkta smeknamn.

    Ebbe - Underbart! Mycket pga underbara Ebbe Schön smile2.gif Samma som ovan, men börjar bli lite utav ett dussinnamn. Låter snällt.

    Arvid - Nordiskt, sött och busigt, men ändå med så pass mycket styrka att det passar hela livet. Inga direkta smeknamn, kanske lite svårt internationellt. Känns något uttjatat.

    Olle - Gillar sådär. Vackert, men alldeles för sött och lite för barnsligt. Låter väldigt snällt. Egentligen bara ett smeknamn för mig.

    Axel - Blir aldrig fel. Underbart vackert, bra, gångbart, enkelt, smeknamnsfritt, passar hela livet. En klassiker!

    Folke - Like! Låter sådär fulsnyggt - som en 70-talstapet. Enkelt och troligen smeknamnsfritt. Busigt på barn och seriöst på vuxen. Kanske lite svårt internationellt. Rätt  i tiden.

    Inge - Gillar inte. Ljudet är vackert, men det blir just "inge" för mig, dvs ingenting, tomt och trist.

    1. Axel
    2. Otto
    3. Ebbe
    4. Arvid
    5. Folke
    6. Olle
    7. Inge


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • irissiri
    fluu skrev 2015-02-17 16:14:20 följande:

    Många fina!

    Otto - Lovely. Lagom tyskt(tyskt=bra). Gångbart på alla sätt och enkelt. Lagom sött, men passar ändå hela livet. Vackert och lite busikgt. Inga direkta smeknamn.

    Ebbe - Underbart! Mycket pga underbara Ebbe Schön Samma som ovan, men börjar bli lite utav ett dussinnamn. Låter snällt.

    Arvid - Nordiskt, sött och busigt, men ändå med så pass mycket styrka att det passar hela livet. Inga direkta smeknamn, kanske lite svårt internationellt. Känns något uttjatat.

    Olle - Gillar sådär. Vackert, men alldeles för sött och lite för barnsligt. Låter väldigt snällt. Egentligen bara ett smeknamn för mig.

    Axel - Blir aldrig fel. Underbart vackert, bra, gångbart, enkelt, smeknamnsfritt, passar hela livet. En klassiker!

    Folke - Like! Låter sådär fulsnyggt - som en 70-talstapet. Enkelt och troligen smeknamnsfritt. Busigt på barn och seriöst på vuxen. Kanske lite svårt internationellt. Rätt  i tiden.

    Inge - Gillar inte. Ljudet är vackert, men det blir just "inge" för mig, dvs ingenting, tomt och trist.

    1. Axel

    2. Otto

    3. Ebbe

    4. Arvid

    5. Folke

    6. Olle

    7. Inge


    Tack, så himla gulligt att du lagt ned tid på detta!, mycket god hjälp för oss!
  • Kiiwii

    Otto- NEJ, inte ett vackert namn i min värld.



    Ebbe- Ganska gulligt, gillar korta enkla namn :)



    Arvid- Ett favvonamn hos mig :)



    Olle- Egentligen fint men förknippar namnet med personer...



    Axel- Fint och enkelt namn, fast Alex ligger på min namntopplista :)



    Folke- Inte fult men för gammalt för min smak



    Inge- Samma som ovan. För gammalt namn.

    Det är sååå svårt med namn tycker jag! Man vet tillsist inte vad man tycker längre :)

  • irissiri
    Kiiwii skrev 2015-02-18 16:09:05 följande:

    Otto- NEJ, inte ett vackert namn i min värld.



    Ebbe- Ganska gulligt, gillar korta enkla namn :)



    Arvid- Ett favvonamn hos mig :)



    Olle- Egentligen fint men förknippar namnet med personer...



    Axel- Fint och enkelt namn, fast Alex ligger på min namntopplista :)



    Folke- Inte fult men för gammalt för min smak



    Inge- Samma som ovan. För gammalt namn.

    Det är sååå svårt med namn tycker jag! Man vet tillsist inte vad man tycker längre :)


    Håller helt med! Tillslut vet man inte vad man tycker om namnen på sin egen lista... varför valde vi de här namnen??? Men kommer samtidigt inte på några bättre namn... Tycker alla namn är fina. Kommer dock stryka Inge (era kommentarer övertygade mig). Men inget av namnen känns klockrent.. Kom gärna med tips på klockrena namn i ovanstående ton :)


  • fluu

    Lite tips:

    Allan, Åke, Ture, Tage, Svante, Manne, Lage, Knut, Klas, Julius, Ivar, Harry, Gunnar, Gillis, Einar, Elis, Eivin, Bruno, Bo, Alvar, Artur, Albert.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Abbe83

    Tips: Abbe, Alfred, Erik, Frank, Gustav, Hilding, Karl, Love, Måns, Nils, Sixten, Tor, Valter, Vidar. 

Svar på tråden Vilket namn ska vi välja???