• Anonym (M)

    Tycker du att kristendomen är en farlig religion?

    Oavsett protestantism, katolicism eller ortodoxa.

  • Svar på tråden Tycker du att kristendomen är en farlig religion?
  • Förtryckt

    Absolut inte. Men all sekterism och överdriven religion där ens livskvalitet blir nedsatt är naturligtvis inte bra.
    Kristendom i sig känns bara god. Man lär ut den Gyllene Regeln: "Såsom du vill att andra ska göra mot dig ska du göra mot dom".


    ---
  • Anonym (Fray)
    Förtryckt skrev 2015-02-19 20:30:14 följande:

    Absolut inte. Men all sekterism och överdriven religion där ens livskvalitet blir nedsatt är naturligtvis inte bra.
    Kristendom i sig känns bara god. Man lär ut den Gyllene Regeln: "Såsom du vill att andra ska göra mot dig ska du göra mot dom".


    hehe, om du bortser från hela gamla testamentet dårå..^^ Synd bara att hela vitsen med att jesus ska dö för våra synder följer med ner i papperskorgen, om du väljer att kasta bort GT. ;)
  • Förtryckt
    Anonym (Fray) skrev 2015-02-19 20:57:12 följande:
    hehe, om du bortser från hela gamla testamentet dårå..^^ Synd bara att hela vitsen med att jesus ska dö för våra synder följer med ner i papperskorgen, om du väljer att kasta bort GT. ;)
    Vad i allsin dar pratar du om? (Är det här en smyg-hatar-kristna tråd?)
    ---
  • Anonym (Fray)
    Förtryckt skrev 2015-02-19 21:14:22 följande:
    Vad i allsin dar pratar du om? (Är det här en smyg-hatar-kristna tråd?)
    Ehm..nä tror det är en tråd som handlar om frågeställningen huruvida kristendomen är en "farlig religion".

    Och mitt svar på ditt inlägg är att kristendomen visst är en farlig religion om du tar dess heliga skrift för vad den är. Precis som om du läser partiprogrammet för nazisterna. Men visst, om du läser antingen partiprogrammet eller bibeln och endast plockar ut de bitarna som inte är barbariska, då går det väl och leva civiliserat med. Bevisligen. :)
  • Förtryckt
    Anonym (Fray) skrev 2015-02-19 22:05:53 följande:
    Ehm..nä tror det är en tråd som handlar om frågeställningen huruvida kristendomen är en "farlig religion".

    Och mitt svar på ditt inlägg är att kristendomen visst är en farlig religion om du tar dess heliga skrift för vad den är. Precis som om du läser partiprogrammet för nazisterna. Men visst, om du läser antingen partiprogrammet eller bibeln och endast plockar ut de bitarna som inte är barbariska, då går det väl och leva civiliserat med. Bevisligen. :)
    Jaha. Nä, kristendomen är inte en farlig religion. Vad historiker och skollärare glömmer bort att påtala är att för sisådär en tusen år sen så reste bl a engelsmän till Jerusalem för att ansluta till korståget FÖR ATT KRISTNA blev mördade i massor. De gjorde alltså det i försvar och inget annat. Jerusalem var då nästintill en kristen stad. Det är dock synd att inte alla historiker och lärare kan säga detta till vetgiriga elever utan de måste svartmåla hela syftet med färden.

    Nej, kristendom är ingen farlig religion. Islam däremot. Där är jag inte så säker.
    ---
  • Anonym (Fray)
    Förtryckt skrev 2015-02-19 22:14:15 följande:
    Jaha. Nä, kristendomen är inte en farlig religion. Vad historiker och skollärare glömmer bort att påtala är att för sisådär en tusen år sen så reste bl a engelsmän till Jerusalem för att ansluta till korståget FÖR ATT KRISTNA blev mördade i massor. De gjorde alltså det i försvar och inget annat. Jerusalem var då nästintill en kristen stad. Det är dock synd att inte alla historiker och lärare kan säga detta till vetgiriga elever utan de måste svartmåla hela syftet med färden.

    Nej, kristendom är ingen farlig religion. Islam däremot. Där är jag inte så säker.
    Så du tycker inte slaveri är farligt? Att stena människor har bibeln och koranen gemensamt också. Massmord var det inte bara mohammed som utförde på uppdrag av sin gud - judarna sprang runt och slaktade hela städer på order av Gud. Häxjakt, exorcism och bög-hat..

    Vet inte varför du specifikt går mot korstågen. Jag ser på Kristendomen med ett lite större perspektiv när jag försöker avgöra hurvida jag tycker den är...farlig och destruktiv.

    Och om vi vill snacka kristendomen i modern tid. Då behöver vi inte gå längre än till katolicismen och Vatikanen. Katolska kyrkan är inget annat än en kriminell organisation som stödjer barnvåldtäkt och skyddar våldtäktsmän från myndigheterna, flyttar runt präster över hela världen för att rädda arslet på dem.

    Sen kan vi snacka islam, men kan kort säga att jag håller med om att Islam är VÄRRE.

    Peace be with you.
  • jpougdayiflhpä

    Kristendomen kan historiskt sett absolut ses som en farlig religion. 

    - Tvångskristnande
    - Korstågen
    - Medeltiden med allt det innebar 
    - Inkvisitionen 
    - Religionsförföljelse
    - Häxbränning
    - Förtryck av vetenskapsmän
    - Förtryck av kvinnor

    Listan kan göras lång, det här är bara det jag kommer på på rak arm. 

    Utan kyrkans förtryck mot vetenskapsmän under medeltiden hade vi troligtvis varit längre fram i utvecklingen. 

    Idag skulle jag väl svara att kristendomen är en relativt ofarlig religion, i alla fall i Sverige. Andra länder kan jag inte svara för.

  • Prällen

    Det finns ju ku klux klan och Bush, men normalt sett inte: inte längre.

  • Anonym 83555

    Jag är kristen och tror på det nya testamentet och där står bara fredliga saker t.ex. att man ska vända andra kinden osv. Det är svårt att följa men det står inget ont. Kan hålla med om att det i gamla testamentet står mer om våld osv men det var innan jesus föddes och det var ju olika profeter som skrev det. När Jesus kom så förändrades allt. Han sa ju till de lärda att de var hycklare som försökte bestraffa folk som hade syndat. Den som aldrig syndat kan kasta första stenen t.ex. när några män försökte stena en kvinna som var anklagad för otrohet.

    Så nej kristekdom är ingen farlig religion tvärtom väldigt fredlig.

  • Anonym (K)
    Anonym 83555 skrev 2015-02-19 23:12:35 följande:

    Jag är kristen och tror på det nya testamentet och där står bara fredliga saker t.ex. att man ska vända andra kinden osv. Det är svårt att följa men det står inget ont. Kan hålla med om att det i gamla testamentet står mer om våld osv men det var innan jesus föddes och det var ju olika profeter som skrev det. När Jesus kom så förändrades allt. Han sa ju till de lärda att de var hycklare som försökte bestraffa folk som hade syndat. Den som aldrig syndat kan kasta första stenen t.ex. när några män försökte stena en kvinna som var anklagad för otrohet.

    Så nej kristekdom är ingen farlig religion tvärtom väldigt fredlig.


    Det är ju så i alla religioner. Kärnan är god, men den misstolkas ständigt. Det finns ingen stor religion som inte har kärleken till sin nästa som kärna.
Svar på tråden Tycker du att kristendomen är en farlig religion?